The Effects of Scholarship on Student's Learning Behavior: Application of Intertemporal Choice Theory
Project/Area Number |
20K22207
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Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
:Education and related fields
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Research Institution | Fukushima University |
Principal Investigator |
WU Shuya 福島大学, 教育推進機構, 特任准教授 (70880219)
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Project Period (FY) |
2020-09-11 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
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Keywords | 奨学金 / student financial aid / 学習行動 / 異時点間選択 / 学生支援 / 学生生活 / 行動経済学 / 日本学生支援機構 |
Outline of Research at the Start |
本研究では,行動経済学の知見を応用し,学習/就労の経済的効用が大学生にどのように認知されているかに着目し,「なぜ大学生は必ずしも必要ではない場合であっても学習時間を削ってアルバイトに従事するのか」の解明を試みる。実証分析に際しては,学習/就労の経済的効用が得られるタイミングの差異(学習:遅い/就労:早い)に着目した異時点間選択理論を土台として,大学生が学習や就労の経済的効用の規模をどのように判断しているか,どのような条件によって判断が変化するかを明らかにする。これにより奨学金が大学生の学習行動に与える複合的な影響を紐解くと共に,大学生の学習を促進する奨学金制度のあり方を示唆する知見を獲得する。
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Outline of Final Research Achievements |
This study focuses on how the economic utility of learning/work is perceived by college students from the perspective of Behavioral Economics. It investigates why college students reduce their study time to engage in part-time work even when it is not necessary by developing a theoretical framework and empirically analyzing survey conducted. The results show that college students' study time was influenced by preference (myopia/naive) and mental accounting. Mental accounting is the phenomenon in which students are influenced by the normative consciousness of the source and use of funds when making income and expenditure decisions. The results also revealed that the economic conception of "self-support for entertainment expenses" can determine their part-time work.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義は、高等教育研究を土台としつつそこに行動経済学の理論を応用することで、学生の経済面だけではなく、学生の選好(内的要因)が、奨学金および学生に対する経済支援の学習への影響を検証する点に特徴があり、この点で国内外の奨学金研究を一歩推し進めることができた点が評価できる。また、どのような改善・改革によって経済支援制度(特に日本学生支援機構奨学金)の就労抑制効果・学習支援効果を強化することができるのかを提示したことが本研究の社会的意義である。
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Report
(3 results)
Research Products
(13 results)