• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of an FD Program to Improve Course Design Skills based on TPACK Framework

Research Project

Project/Area Number 20K22224
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

ABE Mayumi  早稲田大学, 大学総合研究センター, 助教 (80879875)

Project Period (FY) 2020-09-11 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords教育工学 / 授業デザイン / FD / TPACK / 高等教育 / ブレンド型授業 / FD支援
Outline of Research at the Start

本研究では、大学の授業においてICTを利用したアクティブラーニングを普及させるため、TPACK(Technological Pedagogical Content Knowledge)(Mishra & Koehler 2006)を基盤とした授業デザイン力を向上させるためのFDプログラムを開発する。授業の効果を高めるには、学習者の能動的な学びをうながすアクティブラーニングが有効であり、それを実現するにはICTの活用が重要な鍵となる。本研究では、ICTを効果的に授業に導入するための支援を目的とした研修およびその成果を測定するツールの開発を目指す。

Outline of Final Research Achievements

Under the spread of the new coronavirus infection, this study investigated the state of knowledge about online classes of university faculty members and developed and implemented Faculty Development (FD) programs based on the results. In the former surveys, differences in knowledge due to experiences and beliefs among faculty members, as well as the impact on satisfaction and motivation for online classes, were revealed. In the latter, an FD seminar on blended learning design was developed and implemented in the context of the expansion of blended learning. As a result, the knowledge of the participants about blended learning design was improved significantly. At the same time, however, it was suggested that further ingenuity is needed to link it to actual teaching practice.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、オンライン授業に関する大学教員の知識とブレンド型授業の実態を調査し、その結果をもとにFDプログラムを開発して実践した。本研究が実施された2020年度から2022年度は、新型コロナウィルス感染症拡大による緊急事態宣言が発令され、国内外の多くの大学で授業が一斉にオンライン化されたのち、対面授業へと揺り戻された時期であった。したがって、本研究で行った調査は、この激動の最中の教員や授業の実態をとらえ、その結果を踏まえてポストコロナを見据えたブレンド型授業デザインのFDを試みた点で、大きな意義があったものと考えられる。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2022 2021 2020

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] Examination of Faculty Development to Promote Effective Blended Courses2022

    • Author(s)
      阿部 真由美、森田 裕介
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 46 Issue: 4 Pages: 631-639

    • DOI

      10.15077/jjet.46022

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2022-12-20
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The State of Knowledge about Online Teaching of University Teachers and the Impact on Satisfaction and Willingness to Teach2022

    • Author(s)
      阿部 真由美、香西 佳美、遠藤 健、蒋 妍、森田 裕介
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 46 Issue: 1 Pages: 25-34

    • DOI

      10.15077/jjet.45057

    • NAID

      130008111290

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2022-02-20
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 大学教員のブレンド型授業に関する知識の検討2022

    • Author(s)
      阿部真由美, 森田裕介
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学におけるブレンド型授業の実態調査2021

    • Author(s)
      阿部真由美・森田裕介
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] エビデンスにもとづく教育支援 ―学生・教員・TA・職員のオンライン授業アンケートを中心に―2020

    • Author(s)
      森田裕介・沖清豪・ 蒋妍・ 遠藤健・ 阿部真由美・ 香西佳美
    • Organizer
      第27回 大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-09-29   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi