• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Learning Materials Using Picture Books for Learning "Family" in Elementary School Home Economics and Life Studies

Research Project

Project/Area Number 20K22227
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionYamato University

Principal Investigator

SUZUKI Chiharu  大和大学, 教育学部, 准教授 (60874831)

Project Period (FY) 2020-09-11 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords小学校 / 家庭科 / 生活科 / ワークシート / 家族の学習 / 絵本 / 授業実践 / 小学校家庭科
Outline of Research at the Start

絵本はイメージを伝えやすく内容理解を容易くするメディアであるが、教科教育の教材としての活用は、実践事例の報告に留まっている。それは、学習に適した絵本の選定のポイントや学習方法の曖昧な部分が起因しているものと考える。
そこで、申請者らはこれまでに、「家族」の学習に焦点を当てた、市販絵本の選定とその選定のポイントに示唆を得た。しかし、選定した市販絵本を活用した授業実践が行われていないため、学習目標を確かに達成しうるかは不明であり、選定のポイントが有効であると言い切るには不十分である。本研究は授業実践を通して、「家族」の学習に絵本が教材として成り得る有益な知見を提供することに資するものである。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to clarify how to use picture books effectively in elementary school home economics and life studies. For both subjects, the picture book "onbu ha korigori" (Anthony Brown 2005) was used. The key point in selecting the picture books was that they included the learning contents of the course of study. Also, the readings of the teacher and the learners were consistent. The class needed teaching materials that enabled them to think and write. I made two types of worksheets (below: WS).
As for the use of picture books, in home economics, it was effective as a set with WS to write on "ruled lines" as an advisor For life studies, it was effective to set the WS to write on "speech bubble" as a member of the family.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

絵本は自由な発想が楽しめる幼児の本としての認知が高い。しかし教科教育の教材として有効に活用できることを学校現場に、また社会に広く公表できる点は、本研究の成果と言える。さらに、絵本と教科の特性、WS、発達段階などを包括した研究であり、その関係性を解明できたことにより、有効な絵本の活用方法を示すことができた。この点に学術的な意義があったと考える。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] A Study on the Viewpoints for Analyzing Interactions using Various Proofs in Mathematics Lessons2023

    • Author(s)
      鈴木千春、小林裕子、村田晋太郎、永田智子
    • Journal Title

      The Bulletin of Japanese Curriculum Research and Development

      Volume: 46 Issue: 1 Pages: 1-11

    • DOI

      10.18993/jcrdajp.46.1_1

    • ISSN
      0288-0334, 2424-1784
    • Year and Date
      2023-06-23
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Impact of Differences in Worksheets on the Learning Effect of Picture Book Utilization Classes2022

    • Author(s)
      鈴木 千春、小林 裕子、村田 晋太朗、永田 智子
    • Journal Title

      Japanese Journal of Educational Media Research

      Volume: 28 Issue: 2 Pages: 15-26

    • DOI

      10.24458/jaems.28.2_15

    • ISSN
      1340-9352, 2424-2527
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 小学校家庭科「家族の学習」に絵本を活用したワークシート開発2021

    • Author(s)
      鈴木 千春、小林 裕子、永田 智子
    • Organizer
      日本教育メディア学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-09-29   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi