• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Project-Based Subject Matter in Collaboration with Sexual Minorities in Art Education

Research Project

Project/Area Number 20K22232
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionAshikaga Junior College

Principal Investigator

Mogi Katsuhiro  足利短期大学, その他部局等, 講師 (10885247)

Project Period (FY) 2020-09-11 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords美術教育 / セクシュアル・マイノリティ / 多様性 / 図画工作 / 外部人材活用 / 課題解決型学習 / アート / セクシュアルマイノリティ / 図画工作科 / ファッション / 性の多様性 / 多様性教育 / プロジェクト型学習 / セクシャルマイノリティ
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、性的マイノリティ当事者と協働で、美術科・図画工作科の授業で実践できるプロジェクト型の授業題材を開発することである。
性的マイノリティに対する理解が求められる現在において、学校教育の中でもその理解に向けた題材開発と実践が必要だと考える。美術科・図画工作科のもつ「多様な考えや答えが認められる」という教科特性を生かすことで、性的マイノリティ理解に向けた題材開発が可能になると考える。
本研究で開発した題材が広く学校現場で活用されることで、美術の学びを通した性的マイノリティに対する理解の促進と、社会の課題を自分事として捉える姿勢の獲得につながることが期待される。

Outline of Final Research Achievements

In this study, we incorporated art methods into school education in art classes. The art method in this study is a collaborative problem-solving method that uses diversity, and we aimed to develop subjects that would enable children to confront the diversity of sexuality.
As a result, we developed and tested three subjects in collaboration with a sexual minority. The results showed that the activities of expression and appreciation conducted in art classes were effective in helping children understand the diversity of themselves and others, including sexuality. The results of this study are summarized in a report that includes the flow of developed materials so that they can be widely used in schools.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

性の多様性について理解を促進するために、学校教育全体を通して性の多様性を扱った実践がで求められている。しかしこれまでに美術科・図画工作科においては実践が行われてこなかった。本研究においてセクシュアル・マイノリティ当事者と3つの題材を開発したことは、美術科・図画工作科における今後の実践の広がりに向けた第一歩を示したといえる。また開発した題材を広く公開し学校現場において活用できるようにすることで、子どもたちの性の多様性への理解促進に貢献することが期待できる。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 性を構成する要素である性表現に注目した美術科の授業実践の成果と課題2023

    • Author(s)
      茂木克浩
    • Journal Title

      日本美術教育研究論集

      Volume: 第56号 Pages: 127-136

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 色を通して自他の「らしさ」について考える-性の多様性への理解に向けて-2023

    • Author(s)
      茂木克浩・亀井章央・間々田久渚
    • Journal Title

      足利短期大学研究紀要

      Volume: 第43巻 Pages: 79-88

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 性の多様性を学校教育の中で扱うことへの教師の意識 -群馬県の教員を対象にした質問紙調査の結果から-2022

    • Author(s)
      茂木克浩
    • Journal Title

      足利短期大学研究紀要

      Volume: 第42巻 Pages: 45-56

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 性的マイノリティについて知るための図画工作科の授業実践とその成果2021

    • Author(s)
      大塚 裕貴、茂木 克浩
    • Journal Title

      日本美術教育研究論集

      Volume: 第54号 Pages: 125-133

    • NAID

      40022537535

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 性を構成する要素である性表現に注目した美術科の授業実践の成果と課題2022

    • Author(s)
      茂木克浩
    • Organizer
      第56回日本美術教育研究発表会2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 「自分らしさ」をテーマにした中学校美術科の題材開発2022

    • Author(s)
      茂木克浩
    • Organizer
      第44回美術科教育学会東京大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 性の多様性について考える美術科の授業題材開発のための研究 -表現手段として「ファッション」を取り入れることの可能性-2021

    • Author(s)
      茂木克浩
    • Organizer
      第55回日本美術教育研究発表会2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 性的マイノリティについて知るための図画工作科の授業実践とその成果2020

    • Author(s)
      大塚 裕貴、茂木 克浩
    • Organizer
      第54回日本美術教育研究発表会2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-09-29   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi