• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Effects of perceptual training for the learners' phonemic acquisition of Japanese

Research Project

Project/Area Number 20K22237
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionWaseda University (2022)
The University of Tokyo (2020-2021)

Principal Investigator

Okubo Masako  早稲田大学, 日本語教育研究センター, 准教授(任期付) (80835611)

Project Period (FY) 2020-09-11 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords日本語音声教育 / 日本語音韻習得 / e-learning教材 / 自律学習 / ブレンディッド・ラーニング / 有声・無声破裂音 / ナ行音・ラ行音・ダ行音 / 聴取練習 / 日本語教育 / e-learning / 音声教育
Outline of Research at the Start

本研究は、日本語の音韻を正確に聞き取れない学習者のためにe-learning教材を開発し、その効果を検証するものである。
本研究では、「無声・有声破裂音」および「ナ行音・ラ行音・ダ行音」を取り上げ、e-learning教材を開発する。学習者の使用データから、母語(母方言)別に誤聴傾向および音韻習得過程を明らかにする。また、自律学習において学習者がどのような支援を必要としているのかを明らかにする。さらに、日本語音声教育におけるe-learning教材を使用したブレンディッド・ラーニングの方法を提案する。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to evaluate the e-learning system I developed for learners’ phonemic acquisition of Japanese.The parameters for the evaluation used were "unvoiced, voiced plosive" and "Na line sound, La line sound, Da line sound."
As a result, it was found that practice with the e-learning system enhances the learner's phonemic acquisition of Japanese, and also that there are different acquisition patterns individually.Consequently, three different practice methods based on the acquisition patterns found in this study are proposed. Furthermore, the concept of "The practice cycle to enhance the learner's self-study for phonemic acquisition of Japanese," is proposed as a method of introducing blended learning.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで、学習者が苦手としている音声項目を十分に練習できるe-learning教材は少なく、特に、日本語の単音レベルに焦点をあてた教材が極めて少ないという現状があった。本研究により、学習者が自分の苦手とする単音レベルの練習ができるe-learning教材を開発できたことは、大きな学術的意義があると言える。また、本研究で学習者の個人差が明らかになり、習得過程の分類がなされたことによって、ブレンディッド・ラーニングのモデルを提案できた。このモデルは、様々な音韻習得に応用が可能であると考えられ、日本語音声教育に大いに貢献できたと考えられる。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] e-learning教材を使用したナ行音・ラ行音・ダ行音聴取練習の効果 ―中国における日本語学習者へのアンケート調査からー2023

    • Author(s)
      大久保雅子
    • Journal Title

      日語教育与日本学研究

      Volume: 大学日語教育研究国際研討会論文集(2021) Pages: 7-13

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Perceptual Learning of Japanese Voiced and Voiceless Plosives Using E-learning Materials:2022

    • Author(s)
      大久保雅子
    • Journal Title

      The journal of Japanese Language Education Methods

      Volume: 28 Issue: 2 Pages: 136-137

    • DOI

      10.19022/jlem.28.2_136

    • ISSN
      1881-3968, 2423-9909
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] 韓国語母語話者における無声・有声破裂音の習得 ーe-learning教材を使用した聴取練習からー2022

    • Author(s)
      大久保雅子
    • Organizer
      韓國日本言語文化學會 2022年度秋季国際学術大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] e-learning教材を使用した無声・有声破裂音の聴取練習 ―中国語母語話者を対象として―2022

    • Author(s)
      大久保雅子
    • Organizer
      第58回 日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] e-learning教材を使用したナ行音・ラ行音・ダ行音聴取練習の効果 ―中国における日本語学習者へのアンケート調査からー2021

    • Author(s)
      大久保雅子
    • Organizer
      2021年度日本語教育と日本学研究国際シンポジウム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2020-09-29   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi