• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Heritage Language Education for Japan-born "Foreigners": Aiming to Connect with the Ethnic Education of Old Comers

Research Project

Project/Area Number 20K22255
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionOsaka Kyoiku University (2023)
Osaka Seikei University (2020-2022)

Principal Investigator

YABUTA Naoko  大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (00880105)

Project Period (FY) 2020-09-11 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords継承語教育 / ニューカマー / 民族教育 / 地域教室 / ベトナムにルーツをもつ子ども / ベトナム語 / ベトナム
Outline of Research at the Start

本研究は、日本生まれの外国にルーツのある子どもを対象にすえ、かれらの言語環境について検討するものである。現地生まれの子どもは言語や文化的適応が進んでいることで「問題がない」と見なされがちであるが、近年「継承語」の重要性が指摘されている。
継承語とは子どもが異言語で育つ際の親の言語のことを指し、それは子どもにとってコミュニケーション手段であると同時に、自己形成に関わる重要な要素でもある。また社会にとっては、かれらの多言語の可能性を捉えられるかという課題でもある。そこで本研究は、地域で長年取り組まれている外国にルーツをもつ子どもを対象とした継承語教育実践を事例として、その重要性を実証的に提示する。

Outline of Final Research Achievements

This study focused on immigrant children, particularly "children born in Japan", and examined the actual situation and challenges of mother tongue/heritage language education, which is not limited to Japanese language support. Specifically, it looked at a heritage language class that has been running in the local community for about 20 years as a case study.
A common thread with previous ethnic education was that the strict positioning of mother tongue/heritage language in Japanese society meant that motivation to learn was easily diminished. On the other hand, from field research in the area, visits to two classrooms in Japan and interviews with those involved, it was possible to extract features related to the continuity of the classrooms, such as local management methods that do not leave it up to the ethnic community and the significance of actively utilising second-generation local human resources.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで「外国にルーツをもつ子ども」は、日本語をはじめとする「適応指導」が必要な子どもとして捉えられがちであったが、多言語・多文化な存在として、かれらの母語・継承語の能力の可能性を位置づけることができた。本研究のデータは2度の実践報告を行ったうえで、共著『草の根から「多文化共生」を創る』(2023年、pp.207-224.)として出版することができた。また日豪の継承語教育の比較考察を行い「移民背景をもつ子どもにとっての継承語教育の重要性」(2023年、pp.69-78)として論考にもまとめた。
これらの調査によって、日本における継承語教育の実践の発信とその普及に寄与することができたと考えている。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2023 2022

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (2 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 移民背景をもつ子どもにとっての継承語教育の重要性-オーストラリア メルボルン市における調査をもとに―2023

    • Author(s)
      薮田直子
    • Journal Title

      実践学校教育研究

      Volume: 25・26合併号 Pages: 69-78

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] 外国にルーツをもつ子どもたちの言語と人権2023

    • Author(s)
      薮田直子
    • Organizer
      スクールリーダーシップフォーラム2023「大阪のダイバーシティと人権教育」
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 地域の継承語教室が社会にもたらすもの(実践報告)2022

    • Author(s)
      薮田直子
    • Organizer
      第11回「東ア ジア包括都市 ネットワーク (EA・ICN) 」
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 草の根から「多文化共生」を創る2023

    • Author(s)
      鄭栄鎭編緒、トッカビ企画、薮田直子
    • Total Pages
      292
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750356839
    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-09-29   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi