• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on Affirmative Action for Gender Equality in Early Childhood Education in Norway

Research Project

Project/Area Number 20K22260
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionMusashino University (2022)
Felicia College of Childhood Education (2020-2021)

Principal Investigator

Matsuda Kozue  武蔵野大学, 教育学部, 講師 (70884047)

Project Period (FY) 2020-09-11 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords男女平等 / 保育者のジェンダーバランス / ジェンダー / ノルウェーの幼児教育 / 男性保育者 / 男女平等教育 / ジェンダー平等 / 幼児教育におけるICT / 公平な社会の実現 / ノルウェー / 幼児教育
Outline of Research at the Start

本研究は、ノルウェーの幼児教育における男女平等社会実現に向けたアファーマティブ・アクション(積極的推進政策)の内容と実践について明らかにし、男女平等社会への変革が喫緊の課題である日本において、幼児期から男女平等意識を醸成する幼児教育の在り方への示唆を得ることを目的とする。
ノルウェーが男女平等社会に変革する過程での保育政策に関わる文献の調査、及び保育者や行政担当者へのインタビュー調査により、具体的な幼児教育政策における幼児の男女平等意識醸成に関するアファーマティブ・アクションの内容と変遷や、実践について調査する。

Outline of Final Research Achievements

Through this study, the following points became clear.
(1) Norway's focus on children and early childhood education in the process of transforming to a gender-equitable society has led to many policy initiatives to achieve an equitable society in early childhood education. (2)A diachronic review of the contents described in early childhood education curricula from different years of publication showed that in Norway, early childhood education has a role it can play in achieving an equitable society, and the effectiveness of educational initiatives for an equitable society, such as gender equality education from preschool age, was emphasized. (3) There was an emphasis on respecting the rights of children as well as their caregivers and parents, and on experiencing in early childhood a society that respects gender equality and diversity.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義は、幼児教育における男女平等教育や多様性の尊重に向けた教育政策の具体的な内容の変遷について、先駆的な取り組みをしているノルウェーからの示唆を得られた点にある。公平な社会を創造するためには、固定的な性別役割分業意識を持つ前の幼児期における教育に着目し、子ども、保育者、保護者それぞれの多様性と権利を尊重した幼児教育をすることが重要であると考えられていたことが明らかとなった。日本では、男女平等および多様性の尊重に向けた社会の変革が求められているが、幼児教育における実践についての研究は充分とはいえない。したがって、本研究が日本の社会変革に向けた幼児教育の発展に寄与するものとなりうる。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2022 2021 2020

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 3 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] ジェンダー平等意識に関する一考察―ノルウェーの男性保育者へのインタビュー調査から―2022

    • Author(s)
      松田こずえ
    • Journal Title

      お茶の水女子大学子ども学研究会編『お茶の水女子大学子ども学研究紀要』

      Volume: 10 Pages: 13-24

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ノルウェーの幼児教育における保育者の養成およびキャリアアップ制度についての一考察2022

    • Author(s)
      松田こずえ
    • Journal Title

      武蔵野大学教育学部『武蔵野教育學論集』

      Volume: 13 Pages: 95-105

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ノルウェーの幼児教育における公平な社会に向けた取り組みに関する研究2021

    • Author(s)
      松田こずえ
    • Journal Title

      お茶の水女子大学博士学位論文

      Volume: ‐ Pages: 1-204

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Research on Transitions from Early Childhood Education and Care to Elementary Education for ICT2021

    • Author(s)
      松田 こずえ
    • Journal Title

      International Journal of Early Childhood Education

      Volume: 28 Issue: 0 Pages: 137-153

    • DOI

      10.34567/iaece.28.0_137

    • NAID

      130008145789

    • ISSN
      1880-2354, 2435-8797
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 保育者のジェンダーバランスに関する研究―1997年から2017年までのノルウェーの保育政策の分析から―2020

    • Author(s)
      松田こずえ
    • Journal Title

      保育学研究

      Volume: 58 Pages: 179-189

    • NAID

      130008071698

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Trends of Early Childhood Curriculum Reform in Norway2020

    • Author(s)
      松田 こずえ
    • Journal Title

      International Journal of Early Childhood Education

      Volume: 27 Issue: 0 Pages: 123-140

    • DOI

      10.34567/iaece.27.0_123

    • NAID

      130007953722

    • ISSN
      1880-2354, 2435-8797
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] グローバル社会における保育の『言葉』と保育者に関する研究-2016年から2018年までのノルウェー英字新聞記事と政策文書に着目して-2020

    • Author(s)
      松田こずえ
    • Journal Title

      人間文化創成科学論叢

      Volume: 22 Pages: 165-172

    • NAID

      40022530227

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 絵本にみるジェンダー意識と人間関係 に関する研究-ノルウェーと日本の絵本 の比較から2020

    • Author(s)
      松田こずえ
    • Journal Title

      お茶の水女子大学子ども学研究紀要

      Volume: 8 Pages: 23-32

    • NAID

      120006870623

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ノルウェーの幼児教育における保育者のキャリアアップについての研究2022

    • Author(s)
      松田こずえ
    • Organizer
      日本保育学会大75回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児期の男女平等意識の醸成に関する研究 ―ノルウェーの幼児教育関係者へのインタビューの分析からー2021

    • Author(s)
      松田こずえ
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Cultural Differences in the attitudes of childcare workers toward fostering gender equality awareness among children2021

    • Author(s)
      Kozue Matsuda
    • Organizer
      EECERA
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ノルウェーにおける多様性を尊重する保育に関する研究―保育カリキュラムとその運用に着目して2020

    • Author(s)
      松田こずえ
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ノルウェーの保育施設における 親の保育参画を支える仕組みに関する研究2020

    • Author(s)
      松田こずえ
    • Organizer
      日本教育社会学会第72回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-09-29   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi