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Mental simulation infulences new product adoption through increased psichological ownership

Research Project

Project/Area Number 20K22274
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section 0110:Psychology and related fields
Research InstitutionChukyo University

Principal Investigator

Iseki Sayo  中京大学, 経営学部, 講師 (60879922)

Project Period (FY) 2020-09-11 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordspsychological ownership / really new service / fluency / deseire for control / 心理的所有感 / 新商品 / コントロール欲求 / 補償的コントロール理論 / 処理の流暢性 / 心理的所有感尺度 / 信頼性 / 妥当性 / コントロール感 / 所有感 / 心的シミュレーション / 身体化認知 / 日本語版心理的所有感尺度
Outline of Research at the Start

企業は新商品の開発に莫大なコストをかけるが,発売された新商品のうち40%~90%は市場から姿を消すと言われる。特に,類似した商品がなく,技術革新などによって生まれたまったくの新商品(really new product; RNP)は過少評価され,受け入れられにくい。その要因として,エピソード記憶や意味記憶が乏しいため,実際に使用するところを心的にシミュレーションすることが難しい点が挙げられる。本研究では,自己に強く関連した心的シミュレーションはRNPに対する所有感の生起を導き,RNPの受容を促すことを想定し,そのプロセスを検証する。

Outline of Final Research Achievements

Really new services (RNSs), which have no similar services, are underestimated and difficult to be adopted. The present research developed a Japanese version of the Psychological Ownership Scale to accurately capture psychological ownership of RNS (Study 1).In addition, we examined the effect of processing fluency of information about RNS during mental simulation of RNS use (Study 2). Furthermore, we found that individual differences of desire for control influenced psychological ownership and loyalty for music streaming service (Study 3).

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

新サービス(RNS)は過少評価され,受け入れられにくい。その要因として,そもそもサービスは無形性,変動性,消滅性,不可分性と言った特徴を有し,知覚リスクが高いことに加え,RNSの場合,エピソード記憶や意味記憶を十分に有していないことから不確実性が知覚され,コントロール感が得られにくいためであることが示唆されるが,実証研究は未だ十分とは言えない。本研究は,RNSに対する心理的所有感の生起がサービスへの態度をポジティブに変容させることを明らかにし,RNSの受容プロセスの解明に貢献するだけでなく,マーケティングなどの実務的示唆に富む知見の提供ができると考えられる。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 4 results) Presentation (5 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] コントロール欲求の個人差が音楽配信サービスへの心理的所有感に及ぼす影響 ―利用頻度の調整効果に着目して―2023

    • Author(s)
      井関 紗代
    • Journal Title

      マーケティングジャーナル

      Volume: 43

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Evaluating replicability of ten influential research on sensory marketing2022

    • Author(s)
      Kosuke Motoki, Sayo Iseki
    • Journal Title

      Frontiers in Communication

      Volume: 7

    • DOI

      10.3389/fcomm.2022.1048896

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Development of a Japanese version of the Psychological Ownership Scale2022

    • Author(s)
      seki, S., Sasaki, K., Kitagami, S.
    • Journal Title

      PeeJ

      Volume: 10 Pages: e13063-e13063

    • DOI

      10.7717/peerj.13063

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] How semantically labeled scent-gender associations influence the evaluations of scent and texture2021

    • Author(s)
      Iseki, S., Motoki, K, Sakata, R., Kitagami, S.
    • Journal Title

      Frontiers in Psychology

      Volume: 12 Pages: 4808-4808

    • DOI

      10.3389/fpsyg.2021.713329

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 日本語版心理的所有感尺度の作成および信頼性・妥当性の検討2022

    • Author(s)
      井関紗代・佐々木恭志郎・北神慎司
    • Organizer
      第64回 消費者行動研究コンファレンス
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Evaluating replicability of ten influential studies on sensory marketing2022

    • Author(s)
      Kosuke Motoki, Sayo Iseki
    • Organizer
      第64回 消費者行動研究コンファレンス
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 統一論題 :消費者行動研究と認知心理学2021

    • Author(s)
      井関紗代
    • Organizer
      第63回 消費者行動研究コンファレンス
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 中性的な香りでも触り心地が良くなる?―香りに対する性別の知覚が触り心地に及ぼす影響―2021

    • Author(s)
      井関紗代・元木康介・坂田亮佑・北神慎司
    • Organizer
      第18回日本認知心理学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 消費者行動研究はどこでどのように活きるのか?2021

    • Author(s)
      井関紗代
    • Organizer
      消費者行動研究部会第1回研究会,日本認知心理学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

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Published: 2020-09-29   Modified: 2024-01-30  

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