Developing support for learning to write tailored to the sensory characteristics of children with developmental disorders
Project/Area Number |
20K22289
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Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
0110:Psychology and related fields
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Research Institution | Rikkyo University |
Principal Investigator |
Takemori Ami 立教大学, 現代心理学部, 教育研究コーディネーター (90882671)
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Project Period (FY) |
2020-09-11 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
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Keywords | 書字 / 運筆 / 発達障害 / 感覚特性 / 感覚処理 / 運動調節 / 感覚処理特性 / 学習支援 |
Outline of Research at the Start |
自閉スペクトラム症や注意欠如・多動症といった発達障害を抱える子どもには、感覚の過敏さや鈍麻等、特有の感覚処理特性がある。これらの特性が、線を引いたり(=運筆)文字を書いたり(=書字)する際の注意の配分や力加減の調節に影響を及ぼし、結果として書字のつまずきや書字への苦手意識や拒否感に顕れる「書字負担感」が増大することが懸念される。 本研究では、発達障害児の感覚特性に合わせて、力加減や方向の調節といった運動調節を促進する介入を実施することで、感覚処理特性が書字に与える影響を整理する。さらに、書字負担感を低減し書字の熟達度を向上させるような個別化された支援方法を開発し、学校現場への提言を行う。
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Outline of Final Research Achievements |
We administered the Japanese version of the Sensory Profile to seven elementary school students receiving special needs support at a traditional school to measure their sensory characteristics. The results revealed that all participants noted as having delays in writing/handwriting by a teacher experienced some type of sensory challenge. Next, as a motor coordination intervention, we administered a handwriting task in which participants drew lines of varying thickness. Of the seven participants, five were able to complete the task more accurately after the intervention. Therefore, participants who prefer slow movements, or who have sensory sensitivity or are physically clumsy, are more likely to feel excessive fatigue during writing/handwriting and may have difficulty “automating” the process. We created a teaching manual based on these results and distributed it to human services staff.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では,線の濃淡といった視覚刺激を手がかりとして書字・運筆の運動調節を行った。参加者7名中5名に運動調節スキルの向上が見られたことから,介入方略に一定の効果が認められた。また,書字や運筆時の疲れやすさに,身体の動きの硬さや刺激の受け取りやすさが影響を与えている可能性が明らかとなった,このことから,特有の感覚特性を抱える発達障害児の書字学習支援では,文字が「うまく書けるようになる」ことだけではなく,「疲れずに書けるようになる」ことを重視した介入が必要だと考えられる。
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Report
(4 results)
Research Products
(5 results)