• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Examining effects of 'Stand up' during class: establishing measures to improve feeling tired in school settings

Research Project

Project/Area Number 20K23296
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section 0909:Sports sciences, physical education, health sciences, and related fields
Research InstitutionOsaka University of Health and Sport Sciences (2021-2023)
Nippon Sport Science University (2020)

Principal Investigator

Tanaka Ryo  大阪体育大学, 体育学部, 講師 (50884657)

Project Period (FY) 2020-09-11 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords小学生 / 中学生 / 教室 / 身体活動 / 疲労 / 子ども / 立位活動 / 普通教室 / 疲労自覚症状
Outline of Research at the Start

我が国では,3人に1人の子どもが疲労を訴えている.授業に「立位活動」を組み込むことは,疲労感の問題を解決へと向かわせる.申請者は,立位活動を組み込む授業を限られた年齢の子どもを対象として検証し,効果を報告してきた.現段階では,どの年齢の子どもでも効果が得られるか,得られるなら立位活動の至適量はどの程度かは明らかでない.本研究では,複数学年を対象として,立位活動量もクラスごとに設定し,授業中に「立ち上がる」ことが疲労感を軽減するか否かを検討する.

Outline of Final Research Achievements

Based on the current situation where one in three children experiences fatigue, this study examined whether intentionally incorporating standing activities (such as reading or discussions while standing) into class could reduce feeling tired in elementary school students, and which standing activities are effective in reducing fatigue. The results showed that incorporating standing activities into class did not reduce feeling tired in elementary school students However, feeling tired in junior high school students was reduced, whether the standing activities were related to learning or involved stretching. It was found that incorporating standing activities into class not only meets children’s need to move during class but also provides a strategy to reduce feeling tired.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果は,1990年頃から長く置き去りにされてきた子どもの疲労感を解決する方策を学校現場へ提案することに繋がった.小学生では疲労感の軽減が確認されなかったが,「授業中に動きたい」とのニーズは小中学生ともに確認され,疲労感軽減以外の視点からも立位活動の組み込みが求められることを明らかにできた.子どものニーズに応えつつ,疲労感を軽減する“学校中の教諭が様々な授業で実施する取り組み”を提案した本研究の意義は広く学校現場に還元できるものであると考える.

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 身体活動を組み込む座学の授業に対する中学生の主観的評価2023

    • Author(s)
      田中 良,鹿野晶子,野井真吾
    • Journal Title

      日本教育保健学会誌

      Volume: 30 Pages: 33-43

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 中学生における座学授業中の異なる身体活動と疲労感,実行機能との関連の検討2023

    • Author(s)
      田中 良
    • Organizer
      日本学校保健学会第69回学術大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 身体活動を伴う普通教室の授業に対する中学生の所感2023

    • Author(s)
      田中 良,野井真吾
    • Organizer
      日本体育・スポーツ・健康学会第72回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 中学生における座学授業中の異なる身体活動と実行機能との関連2022

    • Author(s)
      田中 良,野井真吾
    • Organizer
      日本発育発達学会第20回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 座学授業中に学習を伴わない身体活動を組み込むことが中学生の疲労自覚症状に及ぼす影響2021

    • Author(s)
      田中 良,野井真吾
    • Organizer
      日本学校保健学会第67回学術大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-09-29   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi