• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

International Comparative Study on the Influences of Ordinary Language in Mathematical Argumentation in Mathematics Classrooms

Research Project

Project/Area Number 20KK0053
Research Category

Fund for the Promotion of Joint International Research (Fostering Joint International Research (B))

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

真野 祐輔  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (10585433)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 宮川 健  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (30375456)
大谷 洋貴  大妻女子大学, 家政学部, 講師 (40825238)
袴田 綾斗  高知大学, 教育研究部人文社会科学系教育学部門, 講師 (50824215)
Project Period (FY) 2020-10-27 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥18,460,000 (Direct Cost: ¥14,200,000、Indirect Cost: ¥4,260,000)
Fiscal Year 2024: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2023: ¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
Fiscal Year 2022: ¥5,590,000 (Direct Cost: ¥4,300,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords数学教育学 / 言語活動 / アーギュメンテーション / 証明学習 / アーギュメンテーション分析 / 生態学的アプローチ / 国際比較 / 数学的な言語活動
Outline of Research at the Start

本研究の仮説は,日常言語の違いによって,数学授業における証明や説明,議論などの「数学的な言語活動」の様式が,国や地域によって大きく異なり,それが数学学習の過程や結果に本質的な影響を及ぼす,ということである。この仮説を検証するために,海外共同研究者と協働して,比較文化的視点から国際比較を可能とする研究方法論を構築し,複数の国の授業における「数学的な言語活動」の分析を行う。

Outline of Annual Research Achievements

本国際共同研究全体の目的は,数学授業における「数学的な言語活動」に影響を及ぼす日常言語の特徴を国際比較研究により実証的に明らかにすることである。この目的を達成するために,ドイツ・ブレーメン大学とノルウェー・アグデル大学の海外共同研究者,国内研究分担者とともに国際共同研究を推進している。
2023年度は,11月に海外研究機関(ブレーメン大学)へ研究代表者及び研究分担者1名が訪問し,日本とドイツの授業データに関する国際比較分析を推進するとともに,講演やセミナーを行うことができた。また,7 月にはハンガリー・ブダペストで開催された第13回欧州数学教育学会国際会議(CERME13)のTWG1 (Argumentation and Proof)において,2022年度までに本プロジェクトで進めてきた研究成果の一部(理論的枠組みに基づく証明授業の文化的側面の分析)を発表した。さらに,9月には日本科学教育学会第47回例会において課題研究発表を行い,アーギュメンテーションの国際比較に向けた理論的視点と方法論,教科書とカリキュラムに関する比較分析の成果(4つの研究発表)を報告した。
2023年3月下旬から4月上旬にはブレーメン大学から共同研究者2名を招聘し共同研究活動を推進するとともに,年間を通して多くのオンラインミーティングを行った。 2024年3月には国内研究集会を対面で開催し,2023年度までの本プロジェクトの成果発信の内容と方法について共通理解を図るとともに,2024年度の国際的な共同研究活動の計画について協議した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

海外研究機関への訪問や海外研究者の招聘を実施し,日本とドイツの国際比較分析を国内外の研究者と協働的に進めることができている。また,研究成果の一部を国際学会及び国内学会で発表することもできたことから,現在までの進捗状況は「概ね順調に進展している」と判断される。

Strategy for Future Research Activity

2024年度は本科研の最終年度となるため,今後は,これまで進めてきたカリキュラムと教科書の国際比較に加え,ドイツと日本の数学授業の比較分析の成果をまとめ,国内外の学会や論文等で発信する予定である。これまでの国際共同研究から得られた知見や成果について国内外の共同研究者と共通理解を図りながら成果発信を推進していく。

Report

(4 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (34 results)

All 2023 2022 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (8 results) Journal Article (4 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 2 results) Presentation (17 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 2 results) Remarks (3 results) Funded Workshop (2 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Bremen(ドイツ)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] University of Agder(ノルウェー)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] University of Bremen(ドイツ)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] University of Agder(ノルウェー)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] University of Bremen(ドイツ)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] University of Agder(ノルウェー)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] University of Bremen(ドイツ)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] University of Agder(ノルウェー)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Understanding cultural aspects of argumentation and proof: a case study of Pythagorean theorem in a Japanese classroom2023

    • Author(s)
      Shinno, Y., Miyakawa, T.
    • Journal Title

      Proceedings of the Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13)

      Volume: 1 Pages: 264-271

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] How do open-ended problems promote indirect argumentation? Conceptual replications in a Japanese secondary school2023

    • Author(s)
      Hakamata Ryoto、Uegatani Yusuke、Hayata Toru
    • Journal Title

      The Journal of Mathematical Behavior

      Volume: 70 Pages: 101026-101026

    • DOI

      10.1016/j.jmathb.2022.101026

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] How are proof and proving conceptualized in mathematics curriculum documents in the USA and Japan?2022

    • Author(s)
      Otani, H., Reid, D., & Shinno, Y.
    • Journal Title

      Proceedings of the 45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education

      Volume: 3 Pages: 267-274

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Characterizing how and when a way of proving develops in a primary mathematics classroom: A commognitive approach2021

    • Author(s)
      Shinno, Y., & Fujia, T.
    • Journal Title

      International Journal of Mathematical Education in Science and Technology

      Volume: online first Issue: 12 Pages: 1-26

    • DOI

      10.1080/0020739x.2021.1941365

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Exploring translation issues of proof-related words: The case of Japanese2023

    • Author(s)
      Shinno, Y.
    • Organizer
      日本科学教育学会令和5年度第1回研究会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 数学教育におけるアーギュメンテーションの国際比較研究の方法論的展望:教授学的転置の視点から2023

    • Author(s)
      真野祐輔
    • Organizer
      日本科学教育学会第47回年会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 数学教育におけるアーギュメンテーションの国際比較研究に向けた理論的枠組み2023

    • Author(s)
      宮川健
    • Organizer
      日本科学教育学会第47回年会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 日本とドイツの数学教科書における証明概念の規定の比較2023

    • Author(s)
      袴田綾斗
    • Organizer
      日本科学教育学会第47回年会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 日米数学カリキュラム文書における「推論(reasoning)」の意味への定量的アプローチ2023

    • Author(s)
      大谷洋貴
    • Organizer
      日本科学教育学会第47回年会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 就学前教育における批判的数学教育の可能性の検討 -アーギュメンテーションに基づく児童の対話の試行的分析-2023

    • Author(s)
      中和渚, 高阪将人, 大谷洋貴
    • Organizer
      日本科学教育学会第47回年会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] Comparing the usage of proof-related words in German and Japanese mathematics textbooks.2022

    • Author(s)
      Hakamata, R., Bredow, F., Knipping, C., Miyakawa, T., & Shinno, Y.
    • Organizer
      45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] International perspective on proof and proving: Recent results and future directions.2022

    • Author(s)
      Reid, D., Shinno, Y., Fujita, T.
    • Organizer
      45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 数学授業におけるアーギュメンテーションに関する研究:日独の中等数学教科書における証明関連用語の比較分析2022

    • Author(s)
      袴田綾斗
    • Organizer
      日本数学教育心理研究学会令和4年度春期研究集会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 数学的な探究活動のアーギュメンテーション分析2022

    • Author(s)
      角倉慧一朗,宮川健
    • Organizer
      全国数学教育学会 第57回研究発表会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Proof and proving as a triplet for a cultural perspective (presentation in WG)2022

    • Author(s)
      Miyakawa, T. & Shinno, Y.
    • Organizer
      45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 数学授業におけるアーギュメンテーションの国際比較に向けた研究デザインの検討2021

    • Author(s)
      真野祐輔,宮川健,袴田綾斗,大谷洋貴
    • Organizer
      全国数学教育学会第55回研究発表会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Characterizing proof and proving in the classroom from a cultural perspective2021

    • Author(s)
      Miyakawa, T. & Shinno, Y.
    • Organizer
      the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Toulmin analysis of meta-mathematical argumentation in a Japanese grade 8 classroom2021

    • Author(s)
      Reid, D., Shinno, Y., Komatsu, K., Tsujiyama, Y.
    • Organizer
      the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] PME44におけるコロキウム開催の報告:Approaches to analysing classroom argumentation2021

    • Author(s)
      真野祐輔,小松孝太郎,辻山洋介,宮川健
    • Organizer
      日本数学教育心理研究学会令和3年度秋期研究集会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 統計的アーギュメンテーションの構造の分析と特徴づけ ―小学校6年生のスキージャンプ問題への取り組みの場合―2021

    • Author(s)
      大谷洋貴
    • Organizer
      日本科学教育学会研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 算数教育における反例による説明に関する研究2020

    • Author(s)
      見浦 佳葉, 真野 祐輔
    • Organizer
      日本科学教育学会2020年度第3回研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] [国際共同研究] 数学的なアーギュメンテーションの国際比較研究

    • URL

      https://sites.google.com/view/yshinno/projects

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Remarks] [国際共同研究]数学的なアーギュメンテーションの国際比較研究

    • URL

      https://sites.google.com/view/yshinno/projects

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] 研究プロジェクトの紹介

    • URL

      https://sites.google.com/view/yshinno/projects

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Funded Workshop] International Research Seminar on Argumentation and Proof in Mathematics Education from Cultural and Linguistic Perspectives2023

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Funded Workshop] Mini Symposium of Cultural and Linguistic Approaches to Classroom Argumentation2021

    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-10-29   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi