• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

創造性育成の観点から見た科学的モデリング能力の開発方法の解明

Research Project

Project/Area Number 20KK0288
Research Category

Fund for the Promotion of Joint International Research (Fostering Joint International Research (A))

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKagoshima University

Principal Investigator

内ノ倉 真吾  鹿児島大学, 法文教育学域教育学系, 准教授 (70512531)

Project Period (FY) 2022 – 2024
Project Status Granted (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥12,350,000 (Direct Cost: ¥9,500,000、Indirect Cost: ¥2,850,000)
Keywords科学的能力 / 科学的モデリング / 創造性 / STEM教育
Outline of Research at the Start

日本を含めた世界的な動向であるイノベーション指向のSTEM教育/STEAM教育において,モデリング能力は,中核的な能力であり,表象能力や科学的な創造性との関連も強いとされる。本国際共同研究では,科学的な創造性を育成するという観点から,科学的モデリング能力を伸長しうる学習環境や教育方法を解明することを目的とする。具体的には,科学的モデリング能力の評価方法を開発し,それを用いて日本およびドイツの児童・生徒の科学的モデリング能力の発達的過程を探る。また,ドイツの科学教育におけるモデリング能力の開発方法の特質を明らかにし,日本の理科教育改善への示唆を得ることを目指す。

URL: 

Published: 2021-03-19   Modified: 2022-09-06  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi