• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Construction of the "clinical research on human development and education" and reconsideration of the teacher's professional character

Research Project

Project/Area Number 21243043
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educaion
Research InstitutionMukogawa Women's University (2010-2011)
Tsuru University (2009)

Principal Investigator

TANAKA Takahiko  武庫川女子大学, 教育研究所, 教授 (80092261)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) MORI Hirotoshi  都留文科大学, 初等教育学科, 教授 (10145708)
TANAKA Yoshiya  都留文科大学, 初等教育学科, 教授 (60261377)
SATOU Takashi  都留文科大学, 初等教育学科, 教授 (70225960)
TSUTSUI Jyunko  都留文科大学, 初等教育学科, 准教授 (70405075)
SHOUI Yoshinobu  北海道教育大学, 大学院・教育学研究科, 教授 (00206260)
FUKUI Masahide  北海道教育大学, 大学院・教育学研究科, 教授 (20388804)
TOMITA Mitsuyasu  札幌学院大学, 人間科学部, 教授 (20305882)
KOBAYASHI Tsuyoshi  武庫川女子大学, 臨床教育学研究所, 研究員 (60020137)
RYUUZAKI Tadashi  岐阜聖徳学園大学, 教育学部, 准教授 (80340389)
UJIIE Yasuhiro  仙台白百合女子大学, 人間学部, 准教授 (10311557)
YAMAUCHI Seiro  大谷大学, 文学部, 准教授 (80351253)
KAGEURA Noriko  園田学園女子大学, 人間教育学部, 講師 (00390287)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) WATANABE Yoshiyuki  武庫川女子大学, 教育研究所, 助手 (40611348)
Project Period (FY) 2009 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥32,500,000 (Direct Cost: ¥25,000,000、Indirect Cost: ¥7,500,000)
Fiscal Year 2011: ¥9,620,000 (Direct Cost: ¥7,400,000、Indirect Cost: ¥2,220,000)
Fiscal Year 2010: ¥9,620,000 (Direct Cost: ¥7,400,000、Indirect Cost: ¥2,220,000)
Fiscal Year 2009: ¥13,260,000 (Direct Cost: ¥10,200,000、Indirect Cost: ¥3,060,000)
Keywords臨床教育学 / 子ども理解 / 教師教育 / 発達援助専門職 / 援助職養成 / 教師の専門性 / ナラティヴ / 治療教育学 / 震災と教育 / コミュニティ / 発達援助職 / フィンランド / カナダ / カンファレンス / 教師のライフヒストリー / 教師教育改革
Research Abstract

The aim of this joint-research is to elucidate some fundamental concepts and methodologies of the"clinical research on human development and education"(CROHD) and to reconsider the teacher's professional character by international comparative studies and domestic historical studies. Through the University-research, Community-research, and International-research, it is clarified that the concept of 'CROHD' should be one of the most important moments to improve the teacher's professional competencies which include the ability to understand and support children who have some difficulties in the context of their cultural and historical lives in transitional communities.

Report

(4 results)
  • 2011 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • Research Products

    (79 results)

All 2012 2011 2010 2009

All Journal Article (38 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (25 results) Book (16 results)

  • [Journal Article] ナラティヴ・アプローチによる現職教師(発達援助専門職)教育カリキュラム改革の試み2012

    • Author(s)
      庄井良信・内田雅志・正武家重治・齋藤知子・土田佳織・中根照子・畠山貴代志・廣瀬雄一
    • Journal Title

      学校臨床心理学研究

      Volume: 9 Pages: 3-18

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 臨床教育学の思想と方法-ある地域研究の歩みをふりかえって2011

    • Author(s)
      田中孝彦
    • Journal Title

      日本臨床教育学会誌,臨床教育学研究

      Volume: 創刊特別号 Pages: 16-31

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 東日本大震災と臨床教育学の研究課題-宮城の教師たちの震災体験の語りを聴いてきて,教師の専門性と臨床教育学2011

    • Author(s)
      田中孝彦
    • Journal Title

      臨床教育学研究資料集

      Volume: 3 Pages: 18-23

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 特別支援教育と障害をもつ子どもの理解-発達障害・軽度知的障害の場合を中心にして2011

    • Author(s)
      森博俊
    • Journal Title

      日本臨床教育学会誌,臨床教育学研究

      Volume: 創刊特別号 Pages: 114-126

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 臨床教育学は東日本大震災とどう向き合うのか-4ヶ月目の今時点で2011

    • Author(s)
      筒井潤子
    • Journal Title

      日本臨床教育学会誌,臨床教育学研究

      Volume: 創刊特別号 Pages: 3-13

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 日本の臨床教育学はいかに形成されたか2011

    • Author(s)
      小林剛
    • Journal Title

      日本臨床教育学会誌,臨床教育学研究

      Volume: 創刊特別号 Pages: 6-15

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 教育学研究の方法論としてのナラティブ的探究の可能性2011

    • Author(s)
      田中昌弥
    • Journal Title

      日本教育学会誌,教育学研究

      Volume: 78巻4号 Pages: 77-87

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 臨床教育学の課題とナラティブ的探究-教師の専門性と子どもの世界を読み解く2011

    • Author(s)
      田中昌弥
    • Journal Title

      日本臨床教育学会誌,臨床教育学研究

      Volume: 創刊特別号 Pages: 44-57

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] ナラティヴ・ラーニングの概念と研究デザイン-生成的実験法(genetic experiment)の臨床的拡張を求めて2011

    • Author(s)
      庄井良信
    • Journal Title

      日本臨床教育学会誌,臨床教育学研究

      Volume: 創刊特別号 Pages: 58-69

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 臨床教育学の思想と方法-ある地域研究の歩みをふりかえって2011

    • Author(s)
      田中孝彦
    • Journal Title

      臨床教育学研究

      Volume: 創刊特別号 Pages: 16-31

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 東日本大震災と臨床教育学の研究課題-宮城の教師たちの震災体験の語りを聴いてきて2011

    • Author(s)
      田中孝彦
    • Journal Title

      臨床教育学と教師の専門性研究資料集III

      Volume: 創刊特別号 Pages: 18-23

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 特別支援教育と障害をもつ子どもの理解:発達障害・軽度知的障害の場合を中心にして2011

    • Author(s)
      森博俊
    • Journal Title

      臨床教育学研究

      Volume: 創刊特別号 Pages: 114-126

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 臨床教育学は東日本大震災とどう向き合うのか2011

    • Author(s)
      筒井潤子
    • Journal Title

      臨床教育学研究

      Volume: 創刊特別号 Pages: 3-13

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本の臨床教育学はいかに形成されたか2011

    • Author(s)
      小林剛
    • Journal Title

      臨床教育学研究

      Volume: 創刊特別号 Pages: 6-15

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 2011年10月日本臨床教育学会第1回研究大会報告課題研究II子どもの育ちを支える地域からの共同2011

    • Author(s)
      富田充保
    • Journal Title

      日本臨床教育学会通信

      Volume: 2 Pages: 40-41

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育学研究の方法論としてのナラティブ的探究の可能性2011

    • Author(s)
      田中昌弥
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 78巻4号 Pages: 77-87

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 臨床教育学の課題とナラティブ的探究:教師の専門性と子どもの世界を読み解く2011

    • Author(s)
      田中昌弥
    • Journal Title

      臨床教育学研究

      Volume: 創刊特別号 Pages: 44-57

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] ナラティヴ・ラーニングの概念と研究デザイン-生成的実験法(genetic experiment)の臨床的拡張を求めて2011

    • Author(s)
      庄井良信
    • Journal Title

      臨床教育学研究

      Volume: 創刊特別号 Pages: 58-69

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 思春期少女の自己獲得に同伴した一事例-"身体的自己"という視点から援助の本質を考える2011

    • Author(s)
      筒井潤子
    • Journal Title

      都留文科大学研究紀要

      Volume: 73 Pages: 9-22

    • NAID

      40018770939

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 臨床教育学フィールドワーク再考-6年間を振り返り,これからの在り方を考える2011

    • Author(s)
      筒井潤子
    • Journal Title

      都留の臨床教育学

      Volume: 3 Pages: 9-11

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 都留文科大学調査報告2011

    • Author(s)
      影浦紀子
    • Journal Title

      臨床教育学と教師の専門性(研究資料集)

      Volume: 2 Pages: 54-59

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師教育における「子ども理解のカリキュラム」の構想,教師の専門性と臨床教育学2010

    • Author(s)
      田中孝彦
    • Journal Title

      臨床教育学研究資料集

      Volume: 2 Pages: 182-186

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 都留文科大学調査報告2010

    • Author(s)
      影浦紀子
    • Journal Title

      臨床教育学研究資料集II

      Volume: 2 Pages: 54-59

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 子ども理解のカリキュラムと教師教育の改革2010

    • Author(s)
      田中孝彦
    • Journal Title

      都留臨床教育学会誌,都留の臨床教育学

      Volume: 3 Pages: 2-23

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 子ども・若者の実態とニーズに応じた多様で柔軟な学校システムと運営-フィンランドにおける袋小路にならない柔軟なユースワークと教育, SGU教師教育研究2010

    • Author(s)
      富田充保
    • Journal Title

      札幌学院大学研究紀要

      Volume: 24 Pages: 1-8

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 生活綴方教育の今日的可能性2010

    • Author(s)
      田中孝彦
    • Journal Title

      現代と教育

      Volume: 82 Pages: 79-87

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師教育における「子ども理解のカリキュラム」の構想2010

    • Author(s)
      田中孝彦
    • Journal Title

      教師の専門性と臨床教育学

      Volume: 2 Pages: 182-186

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 今,学校は,子どもにとってどんな場所でなければならないか2010

    • Author(s)
      田中孝彦
    • Journal Title

      学校運営

      Volume: 586 Pages: 24-27

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子どもにより添う実践と教師の成長2010

    • Author(s)
      福井雅英
    • Journal Title

      作文と教育

      Volume: 764 Pages: 66-71

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子どもの生活に心を寄せる教師のセンス2010

    • Author(s)
      福井雅英
    • Journal Title

      作文と教育

      Volume: 767 Pages: 39-46

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「障害」とは何かを問い続けよう-支援者が心得ておきたいこと2010

    • Author(s)
      氏家靖浩
    • Journal Title

      発達

      Volume: 123 Pages: 47-53

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育方法としてのケアの理論と実践2010

    • Author(s)
      庄井良信
    • Journal Title

      研究集会(東京大学)報告書(日本教育方法学会)

      Volume: 14 Pages: 4-13

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子ども理解のカリキュラムと教師教育の改革2010

    • Author(s)
      田中孝彦
    • Journal Title

      都留臨床教育学会編『都留の臨床教育学』 第3号

      Pages: 2-23

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子ども・若者の実態とニーズに応じた多様で柔軟な学校システムと運営- フィンランドにおける袋小路にならない柔軟なユースワークと教育2010

    • Author(s)
      富田充保
    • Journal Title

      SGU 教師教育研究 第24号

      Pages: 1-8

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 物語論的学校研究の意義と可能性-D. Jean Clandininの研究グループの活動を手掛かりに2009

    • Author(s)
      田中昌弥
    • Journal Title

      日本生活指導学会誌,生活指導研究

      Volume: 26 Pages: 8-21

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教師教育における実習体験の深化のために:臨床教育学フィールドワークのケースカンファレンスの試み2009

    • Author(s)
      筒井潤子
    • Journal Title

      都留文科大学研究紀要

      Volume: 70 Pages: 1-14

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 物語論的学校研究の意義と可能性-D. Jean Clandinin の研究グループの活動を手掛かりに2009

    • Author(s)
      田中昌弥
    • Journal Title

      生活指導研究 第26号

      Pages: 8-21

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師教育における実習体験の深化のために-臨床教育学フィールドワークのケースカンファレンスの試み2009

    • Author(s)
      筒井潤子
    • Journal Title

      都留文科大学研究紀要 第70号

      Pages: 1-14

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 臨床教育学は東日本大震災とどう向き合うのか2011

    • Author(s)
      筒井潤子
    • Organizer
      日本臨床教育学会第1回大会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学
    • Year and Date
      2011-10-02
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 臨床教育学は東日本大震災とどう向き合うのか2011

    • Author(s)
      筒井潤子
    • Organizer
      日本臨床教育学会第1回大会
    • Place of Presentation
      日本臨床教育学会第1回大会(招待講演)
    • Year and Date
      2011-10-02
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] Narrative learning intervention in an inner-city public school2011

    • Author(s)
      庄井良信
    • Organizer
      ISCAR Congress in Rome 2011, International Society for Cultural and Activity Research
    • Place of Presentation
      Cavour Center, Rome, Italy
    • Year and Date
      2011-09-05
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] Narrative learning intervention in an inner-city public school2011

    • Author(s)
      庄井良信(Yoshinobu Shoy)
    • Organizer
      ISCAR Congress in Rome 2011
    • Place of Presentation
      Cavour Center, Rome, Italy(招待講演)
    • Year and Date
      2011-09-05
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 他者に臨む「私」への根源的リフレクション-臨床教育学の立場から2011

    • Author(s)
      庄井良信
    • Organizer
      日本生活指導学会第29回大会
    • Place of Presentation
      金沢大学
    • Year and Date
      2011-08-26
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] フィンランドにおける学力政策の現在-脱PISAシンドロームから近未来学校(future school)へ2011

    • Author(s)
      庄井良信
    • Organizer
      日本教育学会第70回大会
    • Place of Presentation
      千葉大学(招待講演)
    • Year and Date
      2011-08-26
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 他者に臨む「私」への根源的リフレクション2011

    • Author(s)
      庄井良信
    • Organizer
      日本生活指導学会第29回大会
    • Place of Presentation
      金沢大学(招待講演)
    • Year and Date
      2011-08-26
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 子ども理解のカリキュラムと教師教育改革(その2)-都留文科大学の実践の事例に即して2011

    • Author(s)
      筒井潤子・渡邉由之・影浦紀子
    • Organizer
      日本教育学会第70回大会
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Year and Date
      2011-08-25
    • Related Report
      2011 Annual Research Report 2011 Final Research Report
  • [Presentation] 教師教育改革におけるナラティブ・アプローチの可能性-アルバータ大学・教員養成・現職教員教育研究センターにおけるNarrative inquiryを手掛かりとして2011

    • Author(s)
      田中昌弥
    • Organizer
      日本教育学会,第70回大会
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Year and Date
      2011-08-25
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 教師教育改革におけるナラティブ・アプローチの可能性-アルバータ大学・教員養成・現職教員教育研究センターにおけるNarrative inquiryを手掛かりとして2011

    • Author(s)
      田中昌弥
    • Organizer
      日本教育学会第70回大会
    • Place of Presentation
      千葉大学(招待講演)
    • Year and Date
      2011-08-25
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本の教育学研究がナラティブ的探究から学ぶもの2011

    • Author(s)
      田中昌弥
    • Organizer
      日本教育学会第70回大会
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Year and Date
      2011-08-24
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] フィンランドにおける子ども・若者の実態とニーズに応じた柔軟な学校システムと運営-中等学校特別クラスでのマイオウンキャリア(My own career)プロジェクトを素材に2011

    • Author(s)
      富田充保
    • Organizer
      北海道臨床教育学会第1回大会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学
    • Year and Date
      2011-07-18
    • Related Report
      2011 Annual Research Report 2011 Final Research Report
  • [Presentation] デューイの環境哲学2011

    • Author(s)
      龍崎忠
    • Organizer
      公共哲学京都フォーラム第103回大会
    • Place of Presentation
      神戸ポートピアホテル(招待講演)
    • Year and Date
      2011-06-12
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 北海道における臨床教育学-その歩みと未来展望2011

    • Author(s)
      庄井良信
    • Organizer
      北海道臨床教育学会設立大会
    • Place of Presentation
      札幌サンプラザホール
    • Year and Date
      2011-01-29
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 北海道における臨床教育学:その歩みと未来展望2011

    • Author(s)
      庄井良信
    • Organizer
      北海道臨床教育学会設立
    • Place of Presentation
      札幌サンプラザホール(招待講演)
    • Year and Date
      2011-01-29
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 特別支援教育のビデオエスノグラフィー-小学校のクラスのなかの発達障害児を巡って2010

    • Author(s)
      氏家靖浩
    • Organizer
      日本質的心理学会第7回大会
    • Place of Presentation
      茨城大学
    • Year and Date
      2010-11-14
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 特別支援教育のビデオエスノグラフィー:小学校のクラスのなかの発達障害児を巡って2010

    • Author(s)
      氏家靖浩
    • Organizer
      日本質的心理学会第7回大会
    • Place of Presentation
      茨城大学
    • Year and Date
      2010-11-14
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 臨床教育学の動向とデューイ-「ナラティヴ的探究」が示唆するもの2010

    • Author(s)
      龍崎忠
    • Organizer
      日本デューイ学会第54回大会
    • Place of Presentation
      大正大学
    • Year and Date
      2010-09-20
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 臨床教育学の動向とデューイ(5):「ナラティヴ的探究」が示唆するもの2010

    • Author(s)
      龍崎忠
    • Organizer
      日本デューイ学会第54回大会
    • Place of Presentation
      大正大学
    • Year and Date
      2010-09-20
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師教育における子ども理解のカリキュラムとカンファレンス的学習の位置について2010

    • Author(s)
      田中孝彦
    • Organizer
      日本教育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2010-08-21
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 教師養成改革の試み-学生カンファレンスから2010

    • Author(s)
      筒井潤子
    • Organizer
      日本教育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2010-08-21
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 教師教育における子ども理解のカリキュラムとカンファレンス的学習の位置について2010

    • Author(s)
      田中孝彦
    • Organizer
      日本教育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      広島大学(招待講演)
    • Year and Date
      2010-08-21
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師養成改革の試み:学生カンファレンスから2010

    • Author(s)
      筒井潤子
    • Organizer
      日本教育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2010-08-21
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 不登校の家族支援を問う2010

    • Author(s)
      氏家靖浩・佐藤俊彦・森谷就慶
    • Organizer
      日本臨床心理学会第46回大会
    • Place of Presentation
      東京代々木オリンピックセンター
    • Year and Date
      2010-07-13
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 今日の現職教師の学習・研究要求と子ども理解のカリキュラムについて2009

    • Author(s)
      田中孝彦
    • Organizer
      日本教育学会第68回大会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2009-08-28
    • Related Report
      2011 Final Research Report 2009 Annual Research Report
  • [Book] 子ども理解と自己理解2012

    • Author(s)
      田中孝彦
    • Total Pages
      238
    • Publisher
      かもがわ出版
    • Related Report
      2011 Annual Research Report 2011 Final Research Report
  • [Book] 教師のしごと2012

    • Author(s)
      佐藤隆・山崎隆夫
    • Total Pages
      185
    • Publisher
      旬報社
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] 「人間と教育」を語り直す-教育研究へのいざない2012

    • Author(s)
      岡本哲雄・山内清郎・西村拓生・皇紀夫
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] 教師のしごと2012

    • Author(s)
      佐藤隆、山崎隆夫
    • Total Pages
      185
    • Publisher
      旬報社
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Book] 「人間と教育」を語り直す:教育研究へのいざない2012

    • Author(s)
      岡本哲雄・山内清郎・西村拓生・皇紀夫
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Book] 子どもと教師が紡ぐ多様なアイデンティティ-カナダの小学生が語るナラティブの世界2011

    • Author(s)
      田中昌弥
    • Total Pages
      315
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] こころをみつめて-知的障害学級から特別支援教育の質を問う2011

    • Author(s)
      杉山敏夫・永田三枝子・大高一夫・森博俊
    • Total Pages
      237
    • Publisher
      群青社
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] 子どもと教師が紡ぐ多様なアイデンティティ:-カナダの小学生が語るナラティブの世界2011

    • Author(s)
      田中昌弥
    • Total Pages
      315
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Book] 3.11あの日のこと、あの日からのこと2011

    • Author(s)
      みやぎ教育文化研究センター日本臨床教育学会震災調査準備チーム編
    • Total Pages
      159
    • Publisher
      かもがわ出版
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Book] こころをみつめて-知的障害学級から特別支援教育の質を問う2011

    • Author(s)
      杉山敏夫、永田三枝子、大高一夫、森博俊
    • Total Pages
      237
    • Publisher
      群青社
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Book] 子ども理解と憲法の再発見-いのち,学び2010

    • Author(s)
      佐藤学・小森陽一・田中孝彦
    • Total Pages
      94
    • Publisher
      高文研
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] 『いのち,学び,そして9条』(「子ども理解と憲法の再発見」執筆)2010

    • Author(s)
      佐藤学・小森陽一・田中孝彦
    • Total Pages
      94
    • Publisher
      高文研
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] 『日本のデューイ研究と21世紀の課題』(「デューイの環境哲学が21世紀を生きる私たちに示唆するもの」)執筆2010

    • Author(s)
      龍崎忠
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      日本デューイ(世界思想社)
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] 子ども理解:臨床教育学の試み2009

    • Author(s)
      田中孝彦
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      岩波書店
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] 子ども理解のカンファレンス-育ちを支える現場の臨床教育学2009

    • Author(s)
      福井雅英
    • Total Pages
      223
    • Publisher
      かもがわ出版
    • Related Report
      2011 Final Research Report 2009 Annual Research Report
  • [Book] 子ども理解-臨床教育学の試み2009

    • Author(s)
      田中孝彦
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      岩波書店
    • Related Report
      2009 Annual Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi