Project/Area Number |
21243044
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Sociology of education
|
Research Institution | Kyushu University |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
INENAGA Yuki 筑波大学, ビジネス科学研究科, 講師 (80315027)
OGATA Naoyuki 東京大学, 大学院・教育学研究科, 准教授 (20314776)
KAMENO Jun 北海道大学, 高等教育推進機構, 准教授 (50333646)
TACHI Akira 桜美林大学, 大学アドミニストレーション研究科, 教授 (50116282)
TSUKAHARA Shuichi 国立教育政策研究所, 高等教育研究部, 部長 (00155334)
NUMAGUCHI Hiroshi 大東文化大学, 文学部, 教授 (80102193)
YOSHIKAWA Yumiko 独立行政法人大学評価・学位授与機構, 学位審査研究部, 教授 (80282903)
SUGIMOTO Kazuhiro 東北大学, 高等教育開発推進センター, 准教授 (30397921)
ETO Chisako 久留米大学, 文学部, 講師 (30390305)
MURASAWA Masataka 広島大学, 高等教育研究開発センター, 准教授 (00284224)
ABE Emiko 長崎短期大学, 学長 (00259714)
HASEGAWA Yusuke 大分大学, 教育福祉学部, 准教授 (30469324)
SHINTANI Yasuhiro 横浜国立大学, 教育人間科学部, 准教授 (10345465)
HAMANAKA Yoshitaka 独立行政法人大学評価・学位授与機構, 学位審査研究部, 准教授 (10321598)
WATANABE Tatsuo 金沢大学, 大学教育開発・支援センター, 准教授 (20397920)
KAWAMATA Misako 福岡女子短期大学, 保育学科, 准教授 (20462096)
|
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) |
AKINAGA Yuichi 東北大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (90212430)
NAGATA Kazuyuki 福岡教育大学, 教育学部, 教授 (70155935)
ARIMOTO Akira くらしき作陽大学, 学長 (00030437)
SATO Hiroki 目白大学, 人文学部, 教授 (80132124)
TATEISHI Kazuko 北海道文教大学, 人間科学部, 准教授 (80325472)
TSUBAKI Akemi 札幌国際大学短期大学部, 総合生活学科, 教授 (00320581)
YAMADA Hiroshi 宮崎大学, 産学・地域連携センター, 准教授 (10432824)
|
Research Collaborator |
HIRATA Shinichi 第一平田学園, 理事長
SUGANO Kunihiro 全国専修学校・各種学校総連合会, 事務局, 次長補佐
ZHANG Lin 九州大学, 大学院・人間環境学府, 博士後期課程
NAGAO Yukiko 聖カタリナ大学, 人間健康福祉学部, 講師
FUJIKAWA Hideyuki 教育ビジネス学園, 理事
WATANABE Kazuaki 医療ビジネス専門学校, 教員
WAGA Takashi 岡山大学, 教育開発センター, 准教授
ISHIDA Hiroki 長岡工業高等専門学校, 教授
OHTA Satoe 学校法人大村文化学園, 秘書室
TEICHLER Ulrich ドイツ・カッセル大学, 国際高等教育研究センター(INCHER), 教授
ACHI Ron Mazz オーストラリア・国立職業教育研究センター(NCVER), 国際担当
MOUILLOUR Isabelle Le 欧州職業教育訓練研究センター(CEDEFOP), プロジェクトマネージャー
DUNKEL Torsten 欧州職業教育訓練研究センター(CEDEFOP), 主任研究員
WERQUIN Patrick 前:経済協力開発機構(OECD), 主任行政官
ROH Kyung-ran 韓国・誠信女子大学校, 助教授
|
Project Period (FY) |
2009 – 2012
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2012)
|
Budget Amount *help |
¥45,110,000 (Direct Cost: ¥34,700,000、Indirect Cost: ¥10,410,000)
Fiscal Year 2012: ¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2011: ¥10,270,000 (Direct Cost: ¥7,900,000、Indirect Cost: ¥2,370,000)
Fiscal Year 2010: ¥13,130,000 (Direct Cost: ¥10,100,000、Indirect Cost: ¥3,030,000)
Fiscal Year 2009: ¥16,510,000 (Direct Cost: ¥12,700,000、Indirect Cost: ¥3,810,000)
|
Keywords | 専門学校 / 短期大学 / 高等職業教育 / 教職員 / キャリア形成 / 卒業生 / カリキュラム / 学位・資格枠組み |
Research Abstract |
This research focused on Junior colleges and professional training colleges as non-university higher education sectors and researched the characteristics of their educational programs with three perspectives, namely “control of education”, “methodology of education” and “goals of education”. We aimed to reveal their specialties with vocational education-oriented approach empirically in contrast with academic-oriented one in universities. Moreover, as policy scientific research we searched the possibilities of national qualifications frameworks in order to improvesocial cognition for non-university education system and their quality assurance. Further, we conducted field studies of non-university higher education institutions abroad. On commencement of this research, we have created four classifications including the “national license sector”, the “industrial sector”, the “commerce and business sector” and the “design, contents and others sector”. We did more field surveys domestic and abroad and revealed their mutual aspects and differentiated trends of their curriculum. Secondly, based on these results we surveyed teaching staff and institutions of junior colleges and professional training colleges nationwide. Through this survey, we clarified the formation of various competencies such as excellence in vocational practice, academic activities, educational qualification and management ability. We found unique operational style of each type of institution. Finally, we did graduate survey focusing their careers and evaluating their graduating colleges.During this research period we held several international seminars at each research stage such as kickoff point, a halfway point and closing points and also had opportunities to present our research results through academic meetings of Japan Association of Higher Education Research and so on.
|