Project/Area Number |
21249094
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Fundamental nursing
|
Research Institution | The Japanese Red Cross Hiroshima College of Nursing |
Principal Investigator |
SHINDO Sachie 日本赤十字広島看護大学, 看護学部, 教授 (30162796)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
SHINDO Sachie 日本赤十字広島看護大学, 看護学部, 教授 (30162796)
NARITA Shin 自治医科大学, 看護学部, 教授 (20237605)
MORI Emi 千葉大学, 大学院・看護学研究科, 教授 (10230062)
KOBAYASHI Yasue 山梨大学, 大学院・医学工学総合研究部, 教授 (70264843)
OI Keiko 青森県立保健大学, 健康科学部, 教授 (30223712)
鈴木 幸子 埼玉県立大学, 保健医療福祉学部, 教授 (30162944)
遠藤 俊子 京都橘大学, 看護学部, 教授 (00232992)
吉沢 豊予子 東北大学, 大学院・医学系研究科, 教授 (80281252)
|
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) |
WATANABE Hisako 聖路加看護大学, 客員教授 (40100622)
OI Keiko 青森県立保健大学, 健康科学部, 教授 (30223712)
ISHII Kuniko 千葉県立保健医療大学, 教授 (70247302)
HAYASHI Hiromi 千葉県立衛生短期大学, 准教授 (90282459)
SAITO Masuko 東邦大学, 看護学部, 教授 (30289962)
MURAMOTO Junko 三重県立看護大学, 教授 (50239547)
YOSHINAGA Shigemi 日本赤十字広島看護大学, 看護学部, 教授 (30305776)
KOBAYASHI Yasue 山梨大学, 大学院・医学工学総合研究部, 教授 (70264843)
SHIMIZU Yoshiko 長野県看護大学, 教授 (80295550)
OHIRA Mitsuko 山形県立保健医療大学, 保健医療学部, 教授 (90249607)
SAITO Yoshiko 自治医科大学, 看護学部, 准教授 (20362767)
ATOGAMI Fumi 東北大学, 准教授 (20291578)
NAKAMURA Yasuka 東北大学, 助教 (10332941)
井上 雅美 日本赤十字広島看護大学, 看護学部, 助教
NARITA Shin 自治医科大学, 看護学部, 教授 (20237605)
MORI Emi 千葉大学, 大学院・看護学研究科, 教授 (10230062)
OKUMURA Yukari 日本赤十字広島看護大学, 講師 (30403299)
YAMAMOTO Eiko 埼玉県立大学, 助教 (60448652)
芝本 美紀 埼玉県立大学, 助教
KITAGAWA Ryoko 千葉県立保健医療大学, 健康科学部, 助教 (80555342)
|
Project Period (FY) |
2009 – 2011
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2011)
|
Budget Amount *help |
¥39,650,000 (Direct Cost: ¥30,500,000、Indirect Cost: ¥9,150,000)
Fiscal Year 2011: ¥9,100,000 (Direct Cost: ¥7,000,000、Indirect Cost: ¥2,100,000)
Fiscal Year 2010: ¥8,190,000 (Direct Cost: ¥6,300,000、Indirect Cost: ¥1,890,000)
Fiscal Year 2009: ¥22,360,000 (Direct Cost: ¥17,200,000、Indirect Cost: ¥5,160,000)
|
Keywords | 看護教育学 / 教育方法の開発 / 教材開発 / 助産学 / 産婦ケア / 教育方法 / シミュレーション教材 |
Research Abstract |
The decreasing birthrate and lack of instruction time, among other factors, have resulted in problems in midwifery education in undergraduate courses at nursing colleges. In the present study, we aimed to develop effective educational methods for nurturing the ability to provide care for the mother and fetus during labor and delivery(including midwifery care), which forms the core of midwifery education, over the three-year period between academic years 2009 and 2011 by dividing tasks into the three groups of on-campus exercises, clinical practice, and development of audiovisual aids. Each of these groups achieved their expected goals and presented their achievements to relevant academic societies each year as part of their dissemination efforts.
|