Project/Area Number |
21330186
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Educaion
|
Research Institution | Gifu Women's University |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
SAKAMOTO Noriko 北海道教育大学, 教育学部, 教授 (40374748)
CHIBA Masahiro 元北里大学, 獣医学部, 教授 (70048594)
SATO Mikio 仙台大学, 体育学部, 教授 (30142904)
KASAMA Kenji 宮城教育大学, 教育学部, 教授 (50161013)
YAMATANI Koji 仙台大学, 体育学部, 教授 (50200704)
MAEDA Kazuo 立教大学, 文学部, 教授 (30192743)
TANI Masayasu 福島大学, 人間発達学類, 准教授 (80261717)
MORIKAWA Terumichi 福山市立大学, 教育学部, 教授 (20008741)
YAMADA Keigo 埼玉大学, 教育学部, 准教授 (30312804)
WATANABE Sousuke 元埼玉工業大学, 工学部, 教授 (40034665)
OOSAKO Akifumi 仙台白百合女子大学, 人間学部, 准教授 (60382686)
ITABASHI Takayuki 奈良教育大学, 教育学部, 准教授 (00447210)
KOYAMA Shizuko 京都大学, 大学院・人間環境学研究科, 教授 (40225595)
SHINYA Yasuaki 九州大学, 大学院・人間環境学研究科, 教授 (10154402)
SHIMIZU Yoshifumi 東北大学, 大学院・教育学研究科, 助教 (20235675)
TAKEUCHI Toshiharu 実践女子短期大学, 教授 (00413063)
KARUBE Katsuichiro 熊本学園大学, 経済学部, 准教授 (30441893)
SHIRAISHI Takato 鳥取短期大学, 助教 (00512568)
SUDA Masashi 東洋大学, 文学部, 准教授 (00549678)
SATO Takak 帝京大学, 文学部, 助教 (20549711)
HATTORI Akira 岐阜女子大学, 文化創造学部, 教授 (00387458)
YAMAMOTO Kazuyuki 天理大学, 人間学部, 准教授 (00584799)
CHIN Koubun 平安女学院大学, 国際観光学部, 講師 (60534849)
ITO Junro 筑波大学, 人文社会学系, 教授 (00250994)
TERUYA Shinji 沖縄キリスト教学院大学, 人文学, 准教授 (70612498)
|
Project Period (FY) |
2009 – 2011
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2011)
|
Budget Amount *help |
¥18,200,000 (Direct Cost: ¥14,000,000、Indirect Cost: ¥4,200,000)
Fiscal Year 2011: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2010: ¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2009: ¥7,150,000 (Direct Cost: ¥5,500,000、Indirect Cost: ¥1,650,000)
|
Keywords | 教員団体 / 地方教育会 / 帝国教育会 / 教育統制 / 1940年体制 / 近代日本 / 教育会 / 旧植民地教育会 / 翼賛体制 / 澤柳政太郎 |
Research Abstract |
In this study we discussed a variety of structures and activities of educational organizations in modern Japan, which were established in every corner in Japan including colonial areas, in relation to the educational policy as well as socio-political structures. Educational associations, which were founded as semi-governmental and semi-voluntary associations in 1880s', changed their systems gradually and showed'voluntary obedience' to the political power in 1920s'. And in 1940s' they were reorganized and integrated as a nation-wide organization to support the militant government. Although most of them was broken up after the World War II, their legacies had been influential in the development of local education until 1960s'.
|