• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study of Shadowing for Proficiency of Japanese Language Learners in the World-Researches on Shadowing Activity in the Classrooms for Communication-

Research Project

Project/Area Number 21402007
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section海外学術
Research Field Japanese language education
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

SAKODA Kumiko  広島大学, 大学院・教育学研究科, 教授 (80284131)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) MATSUMI Norio  広島大学, 大学院・教育学研究科, 教授 (40263652)
FURUMOTO Yumi  広島大学, 大学院・教育学研究科, 助教 (80536326)
Research Collaborator KYUU Gakukin  台湾・国立台中科技大学, 応用日本語学科, 准教授
KONDO Reiko  ニュージーランド, オークランド大学, 日本語専任講師
CHOI Jinhui  韓国・白井氏文化大学, 日本語学部, 講師
TSAI Meiyueh  台湾・国立台中科技大学, 応用日本語学科, 講師
TASANEE Methapisit  タイ・タマサート大学・教養学部, 日本語学科, 准教授
TAKAHASHI Eriko  広島大学, 大学院・教育学研究科, 博士課程後期学生
CHOU Chou  中国・上海海事大学, 外国語学院日本語学部, 准教授
FELLNER Mariko  オーストリア・カール・フランツェンス大学オーストリア・州立ユーバーゼー高等学校, 社会経済学部, 日本語専任講師
FOARD Fumiko  米国・アリゾナ州立大学, 人文科学部国際文芸文化科, 准教授
LEE Tsui-fong  台湾・東呉大学, 日本語学科, 日本語専任講師
READE Masumi  米国, ウッドランズ高等学校, 日本語専任講師
Project Period (FY) 2009 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥19,630,000 (Direct Cost: ¥15,100,000、Indirect Cost: ¥4,530,000)
Fiscal Year 2011: ¥7,540,000 (Direct Cost: ¥5,800,000、Indirect Cost: ¥1,740,000)
Fiscal Year 2010: ¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2009: ¥6,890,000 (Direct Cost: ¥5,300,000、Indirect Cost: ¥1,590,000)
Keywordsシャドーイング / 第二言語習得 / 日本語教育 / JFL / 運用能力 / アウトプット / インプット / 自動化 / JFL(Japanese as a Foreign Language)
Research Abstract

Shadowing is the work of recreating a speech sound precisely as it was input into one' s auditory sense and it is known as a training method for simultaneous interpreters. Whether or not this method has an effect on training instantaneous speech production ability was studied with Japanese language students overseas
Experimental research using multiple factors was conducted on students of secondary and higher education in seven countries : United States, New Zealand, South Korea, China, Taiwan, Thailand, and Austria. And the result of this research confirmed that it is effective

Report

(4 results)
  • 2011 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • Research Products

    (27 results)

All 2012 2011 2010 2009

All Journal Article (9 results) Presentation (15 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 第二言語習得研究の深さと広がり-学習者の学び方から教師の教え方へ-2011

    • Author(s)
      迫田久美子
    • Journal Title

      Japanese Studies Journal

      Volume: Vol.27, No.2 Pages: 1-18

    • Related Report
      2011 Annual Research Report 2011 Final Research Report 2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] シャドーイング活動におけるリスニングの意義と役割-日本語短期集中コースでの実践報告-2011

    • Author(s)
      木下藍子・福田規子・迫田久美子
    • Journal Title

      広島大学日本語教育研究

      Volume: 21 Pages: 63-68

    • NAID

      40018776367

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] シャドーイング活動におけるリスニングの意義と役割-日本語短期集中コースでの実践報告-2011

    • Author(s)
      木下藍子, 福田規子, 迫田久美子
    • Journal Title

      広島大学日本語教育研究

      Volume: 27号 Pages: 63-68

    • NAID

      40018776367

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] シャドーイング活動におけるリスニングの意義と役割2011

    • Author(s)
      木下藍子・福田規子・迫田久美子
    • Journal Title

      広島大学日本語教育研究紀要

      Volume: 21号 Pages: 63-68

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本語学習者に対するシャドーイング実践研究-第二言語習得研究に基づく運用能力の養成を目指して2010

    • Author(s)
      迫田久美子
    • Journal Title

      第二言語としての日本語の習得研究

      Volume: 第13号 Pages: 5-21

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 上級レベル学習者に対するシャドーイングの研究-学習者の気づきと教師の支援-2010

    • Author(s)
      高橋恵利子・福田規子・岩下真澄・迫田久美子
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 第二部59号 Pages: 299-308

    • NAID

      120002835709

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本語学習者に対するシャドーイング実践研究2009

    • Author(s)
      迫田久美子
    • Journal Title

      第二言語としての日本語の習得研究

      Volume: 13 Pages: 31-37

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] シャドーイング実践におけるペア学習型と教師主導型授業の比較2009

    • Author(s)
      迫田久美子・古本裕美ほか
    • Journal Title

      日本語教育研究

      Volume: 19 Pages: 31-37

    • NAID

      40016558496

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 学習者の視点から始める第二言語習得研究-コーパス分析のススメ-2009

    • Author(s)
      迫田久美子
    • Journal Title

      日本語学 28

      Pages: 24-32

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語教育におけるシャドーイングの実証的研究-日本から海外へ-2012

    • Author(s)
      迫田久美子, 古本裕美, フォード史子, リード真澄
    • Organizer
      2012 AATJ Annual SpringConference
    • Place of Presentation
      Toronto, Canada
    • Year and Date
      2012-05-15
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] What has been known about shadowing in Japanese as an L2?2011

    • Author(s)
      門田修平, 李翠芳, 迫田久美子, 山内豊
    • Organizer
      16^<th> World Congress of Applied Linguistics
    • Place of Presentation
      北京(中国)
    • Year and Date
      2011-08-25
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] シャドーインクによってどの音声的特徴が習得しやすく、どの音声的特徴が習得しにくいか2011

    • Author(s)
      フェルナー真理子, 迫田久美子
    • Organizer
      第53回日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      札幌(北海道)
    • Year and Date
      2011-07-24
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語運用能力養成のためのシャドーイング-「わかる」から「できる」へ-2011

    • Author(s)
      迫田久美子
    • Organizer
      国立高雄旅餐大学主催国際シンポジウム
    • Place of Presentation
      高雄(台湾)(招待講演)
    • Year and Date
      2011-05-14
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] What has been known about shadowing in Japanese as an L22011

    • Author(s)
      門田修平, 李翠芳, 迫田久美子, 山内豊
    • Organizer
      The 16th World Congress of Applied Linguistics
    • Place of Presentation
      Beijing, China
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] シャドーイングによってどの音声的特徴が習得しやすく、どの音声的特徴が習得しにくいか2011

    • Author(s)
      フェルナー真理子, 迫田久美子
    • Organizer
      第53回日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      北翔大学,札幌,北海道
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] シャドーイング練習が日本語文章口頭再生に及ぼす影響-音読時間と発音の正確性-2011

    • Author(s)
      タサニーメータピスィット, 松見法男
    • Organizer
      第53回日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      北翔大学,札幌,北海道
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] シャドーイング時のスクリプト提示の有無が学習者の日本語能力向上に及ぼす効果-2011

    • Author(s)
      近藤玲子, 古本裕美
    • Organizer
      第53回日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      北翔大学,札幌,北海道
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 「わかる」から「できる」への運用能力を育てるために2010

    • Author(s)
      迫田久美子
    • Organizer
      2010年臺中技術學院 應用日語系 国際シンポジウム
    • Place of Presentation
      国立臺中技術學院(台湾・台中市)
    • Year and Date
      2010-08-03
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 初級レベル学習者におけるシャドーイングとリスニングの実践研究2010

    • Author(s)
      迫田久美子
    • Organizer
      2010年度 日本語教育国際研究大会
    • Place of Presentation
      国立政治大学(台湾・台北市)
    • Year and Date
      2010-08-01
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 国内外の日本語学習者に対する指導法としてのシャドーイング2010

    • Author(s)
      迫田久美子, タサニーメータピスィット, フォード史子ほか
    • Organizer
      ICJLE2010, 31st
    • Place of Presentation
      Taipei, Taiwan
    • Year and Date
      2010-07-02
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 学習者データに基づく日本語の習得研究2010

    • Author(s)
      迫田久美子
    • Organizer
      国立国語研究所主催 学術フォーラム
    • Place of Presentation
      国立国語研究所
    • Year and Date
      2010-03-21
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] シャドーイングの実践報告-日本語学習者の6年間の調査を通して-2010

    • Author(s)
      迫田久美子, 古本裕美
    • Organizer
      台中技術学院応用日語3rd
    • Place of Presentation
      台中技術学院,台湾
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 日本語教育のためのコミュニケーション研究―日本語非母語話者の日本語コミュニケーションの実態―2009

    • Author(s)
      迫田久美子, 他3名
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会
    • Place of Presentation
      New South Wales 大学(オーストラリア)
    • Year and Date
      2009-07-16
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] シャドーイングの魅力と謎2009

    • Author(s)
      迫田久美子
    • Organizer
      日本語教育と音声研究会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2009-06-27
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Book] 第二言語習得研究と日本語教育とのインターフェイス, 第8巻言語と社会・教育2010

    • Author(s)
      迫田久美子,朝倉書店
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] 第二言語習得研究におけるリサーチデザインとプロフィシェンシー、プロフィシェンシーと日本語教育(鎌田修他(編))2009

    • Author(s)
      迫田久美子,ひつじ書房
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] 「第二言語習得研究におけるリサーチデザインとプロフィシェンシー」『プロフィシェンシーと日本語教育』(PP. 125~142)2009

    • Author(s)
      迫田久美子, (鎌田修・堤良一・山内博之編)
    • Total Pages
      258
    • Publisher
      ひつじ書房
    • Related Report
      2009 Annual Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi