• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Investigation of Supportive Functions of School Accreditation for School Improvement in the United States

Research Project

Project/Area Number 21402040
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section海外学術
Research Field Educaion
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

HAMADA Hirofumi  筑波大学, 人間系, 教授 (20212152)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) CHIKUSA Tomoaki  京都教育大学, 大学院・連合教職実践研究科, 教授 (60243341)
YAMASHITA Kohichi  神戸大学, 発達科学部, 准教授 (80324987)
OHNO Yasuki  兵庫教育大学, 大学院・学校教育研究科, 准教授 (60335403)
TERUYA Shota  愛知東邦大学, 人間学部, 助教 (90595737)
Project Period (FY) 2009 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥10,270,000 (Direct Cost: ¥7,900,000、Indirect Cost: ¥2,370,000)
Fiscal Year 2011: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2010: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2009: ¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Keywords学校評価 / 認証評価(アクレディテーション) / アメリカ / 学校改善 / 地方教育委員会 / アカウンタビリティ / 学校の第三者評価 / 学区教育委員会
Research Abstract

The purpose of this study is to investigate the latest trends of the regional associations for school accreditation in the United States. In U.S.A., six school accreditation associations have established and developed since the end of the 19th century. School accreditation originally began to assure the quality of upper-secondary schools, but recently the number of elementary and lower-secondary schools which are asking for accreditation has been increasing. This study examined the historical background of the change of activities of the school accreditation associations, especially focusing on emphasizing school improvement. It was found that school accreditation process has some features as school evaluation to promote school improvement.

Report

(4 results)
  • 2011 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2012 2011 2010

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] アメリカにおける州の教育アカウンタビリティ制度と学校認証評価-初等中等学校のアクレディテーション:ミシガン州の事例-2012

    • Author(s)
      山下晃一
    • Journal Title

      教育科学論集

      Volume: 15巻 Pages: 1-8

    • NAID

      120005228938

    • Related Report
      2011 Annual Research Report 2011 Final Research Report
  • [Journal Article] アメリカにおける学区を単位とした認証評価(accreditation)の研究-AdvancED の「学区認証評価」を中心に-2011

    • Author(s)
      照屋翔大
    • Journal Title

      日本教育行政学会年報

      Volume: 37号 Pages: 118-134

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アメリカにおける初等中等学校の認証評価(accreditation)の事例研究2011

    • Author(s)
      大野裕己
    • Journal Title

      現代学校経営研究(兵庫教育大学学校経営研究会)

      Volume: 23巻 Pages: 12-32

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] アメリカにおける学区を単位とした認証評価(accreditation)の研究-AdvancEDの「学区認証評価」を中心に-2011

    • Author(s)
      照屋翔大
    • Journal Title

      日本教育行政学会年報

      Volume: 37 Pages: 118-134

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アメリカにおける初等中等学校の認証評価(accreditation)め事例研究2011

    • Author(s)
      大野裕己
    • Journal Title

      現代学校経営研究(兵庫教育大学学校経営研究会)

      Volume: 23 Pages: 23-32

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 第三者評価を学校改善にどう結びつけるか2010

    • Author(s)
      浜田博文
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 458巻 Pages: 16-19

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 第三者評価を学校畿善にどう結びっけるか2010

    • Author(s)
      浜田博文
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 458 Pages: 16-19

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 現代アメリカにおける初等中等学校の認証評価(accreditation)の動向と特徴(その2)2011

    • Author(s)
      浜田博文, 竺沙知章, 山下晃一, 大野裕己, 照屋翔大
    • Organizer
      日本教育経営学会第51回大会
    • Place of Presentation
      日本大学(東京都)
    • Year and Date
      2011-06-05
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 現代アメリカの初等中等学校の認証評価の動向と特徴(2)-州アカウンタビリティシステムとの関係に着目して-2011

    • Author(s)
      浜田博文、竺沙知章、山下晃一、大野裕己、照屋翔大
    • Organizer
      日本教育経営学会第51回大会
    • Place of Presentation
      日本大学文理学部(東京)
    • Year and Date
      2011-06-05
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 現代アメリカにおける初等中等学校の認証評価(accreditation)の動向と特徴2010

    • Author(s)
      浜田博文, 竺沙知章, 山下晃一, 大野裕己, 照屋翔大
    • Organizer
      日本教育経営学会第50回大会
    • Place of Presentation
      静岡大学(静岡市)
    • Year and Date
      2010-06-05
    • Related Report
      2011 Final Research Report 2010 Annual Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi