• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Improvement of teaching methods on physics lesson in secondary school taking account of enforcement of new course of study

Research Project

Project/Area Number 21500825
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionUtsunomiya University

Principal Investigator

ITO Akihiko  宇都宮大学, 教育学部, 教授 (70134252)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) HITOMI Hisaki  宇都宮大学, 教育学部, 准教授 (10218729)
MINAMI Nobumasa  宇都宮大学, 教育学部, 准教授 (80292572)
Project Period (FY) 2009 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2011: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2010: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords理科教育 / 中学校物理分野 / 力学概念形成 / 力表示器 / 学力調査標準問題 / 授業改善 / 教材開発 / 物理教育 / 科学教育 / 中学校理科 / 学習指導要領 / 力概念 / 仕事とエネルギー / Fi-Cube
Research Abstract

Hiroshi Iwasaki, Eiichi Jodo, Akihiro Kawauchi, Tsuneharu Miki, Yukihiko Kayama , Yoshimasa Koyama The difficulty of developing the concept of the force for young students has been pointing out by many researchers for long time. We made clear that many amounts of secondary school students still cannot understand the force in spite of many suggestions by previous studies. We had developed a force indicator named"Fi-Cube"before this study in order to assist students' understanding of the force. In this project, we have succeeded to improve"Fi-Cube"so that it becomes more useful and effective in science lesson of secondary school and/or high school. We also showed that the usage of"Fi-Cube"in physics class in secondary school have great advantage for improvement of students' understanding of force through practical study.

Report

(4 results)
  • 2011 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2012 2011 2010 2009 Other

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (13 results) Remarks (6 results) Patent(Industrial Property Rights) (2 results)

  • [Journal Article] 中学校理科「力と運動」概念形成に関する研究-力を目で見る授業の実践とその効果-2012

    • Author(s)
      古平暁子・伊東明彦
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践総合センター紀要

      Volume: 35(投稿中)

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 力表示器「Fi-Cube」を活用した,中高での授業実践2010

    • Author(s)
      南伸昌・渡邉剛士・伊東明彦
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践総合センター紀要

      Volume: 33 Pages: 77-83

    • NAID

      110009424139

    • Related Report
      2011 Final Research Report 2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学生の「斜面上の物体の運動」の指導方法に関する研究-台車を水平面上で一定の大きさの力で引く実験を取り入れることの効果2009

    • Author(s)
      金子健治, 小林辰至, 伊東明彦, 渡辺一博
    • Journal Title

      理科教育学研究

      Volume: 50 Pages: 31-38

    • NAID

      110007811698

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 力の学習を支援する力表示器「Fi-Cube」の製作と授業実践2009

    • Author(s)
      伊東明彦・渡辺一博
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部紀要

      Volume: 59-2 Pages: 13-26

    • NAID

      110009004390

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 中学生の「斜面上の物体の運動」の指導方法に関する研究-台車を水平面上で一定の大きさの力で引く実験を取り入れることの効果2009

    • Author(s)
      金子健治, 他3名
    • Journal Title

      理科教育学研究 50

      Pages: 31-38

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 力のイメージを育てる力表示器「Fi-Cube」-量産型の開発と研究協力者の募集-2011

    • Author(s)
      伊東明彦・古平暁子・慶野利幸
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会発表論文集
    • Place of Presentation
      島根大学
    • Year and Date
      2011-08-21
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 力のイメージを育てる力表示器「Fi-Cube」-量産型の開発と研究協力者の募集2011

    • Author(s)
      伊東明彦, 古平暁子, 慶野利幸
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      島根大学
    • Year and Date
      2011-08-21
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学生の力概念の形成に関する研究-力を目で見る授業の実践と力概念調査の結果より-2011

    • Author(s)
      古平暁子・伊東明彦
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会発表論文集
    • Place of Presentation
      島根大学
    • Year and Date
      2011-08-20
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 中学生の力概念の形成に関する研究-力を目で見る授業の実践と力概念調査の結果より-2011

    • Author(s)
      古平暁子, 伊東明彦
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      島根大学
    • Year and Date
      2011-08-20
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 力のイメージを育てる力表示器「Fi-Cube」の開発(3)-新アルゴリズムの採用による汎用性の向上2010

    • Author(s)
      伊東明彦・鈴木葉子・古平暁子・渡邉晴香
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会発表論文集
    • Place of Presentation
      山梨大学
    • Year and Date
      2010-08-08
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 力のイメージを育てる力表示器「Fi-Cube」の開発(3)-新アルゴリズムの採用による汎用性の向上2010

    • Author(s)
      伊東明彦, 他3名
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      山梨大学
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 概念地図を用いた「力と運動」単元における概念変容の評価-力表示器「Fi-Cube」の効果-2009

    • Author(s)
      渡邉剛士・伊東明彦・渡辺一博
    • Organizer
      日本理科教育学会第48回関東支部大会研究発表要旨集
    • Place of Presentation
      宇都宮大学
    • Year and Date
      2009-11-01
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] Fi-Cubeを用いた授業実践報告2009

    • Author(s)
      立花由美・渡邉剛士・伊東明彦・南伸昌
    • Organizer
      日本理科教育学会第48回関東支部大会研究発表要旨集
    • Place of Presentation
      宇都宮大学
    • Year and Date
      2009-11-01
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] Fi-Cubeを用いた授業実践報告2009

    • Author(s)
      立花由美, 他3名
    • Organizer
      日本理科教育学会第48回関東支部大会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学
    • Year and Date
      2009-11-01
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 概念地図を用いた「力と運動」単元における概念変容の評価-力表示器「Fi-Cube」の効果-2009

    • Author(s)
      渡邉剛士, 他2名
    • Organizer
      日本理科教育学会第48回関東支部大会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学
    • Year and Date
      2009-11-01
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 力のイメージを育てる力表示器「Fi-Cube」の開発(2)2009

    • Author(s)
      伊東明彦・渡辺一博・渡邉剛士・南伸昌
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会発表論文集
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Year and Date
      2009-08-19
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 力のイメージを育てる力表示器「Fi-Cube」の開発(2)2009

    • Author(s)
      伊東明彦, 他3名
    • Organizer
      日本理科教育学会第59回全国大会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Year and Date
      2009-08-19
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 概念地図を用いた「力と運動」単元における概念変容の評価-力表示器「Fi-Cube」の効果-2009

    • Author(s)
      渡邉剛士・伊東明彦・渡辺一博
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会発表論文集
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Year and Date
      2009-08-18
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Remarks] 啓林館,授業実践記録(理科)

    • URL

      http://www.shinko-keirin.co.jp/j-kadaiscie/1101_2/index.htm

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Remarks] 宇都宮大学教育学部理科教材のページ

    • URL

      http://rikyoa.sci.utsunomiya-u.ac.jp/Fi-Cube/

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Remarks] 平成21-23年度科学研究費補助金(基盤研究C)研究成果報告書,新学習指導要領実施を見据えた中学校物理単元の指導法の改善,研究代表者・伊東明彦,2012年2月

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Remarks] 理科教室,Fi-Cubeを用いた授業の実践記録,小川千尋,2012年2月号

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Remarks] 日本教育新聞,新しい理科教材のご紹介Fi-Cube,2011.10.17

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://rikyoa.sci.utsunomiya-u.ac.jp/Fi-Cube

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Patent(Industrial Property Rights)] 視覚的力表示装置並びに視覚的力理科教材及び科学玩具2010

    • Inventor(s)
      伊東明彦
    • Industrial Property Rights Holder
      宇都宮大学
    • Filing Date
      2010-04-27
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Patent(Industrial Property Rights)] 特許2010

    • Inventor(s)
      伊東明彦
    • Industrial Property Rights Holder
      宇都宮大学
    • Industrial Property Number
      2010-101671
    • Filing Date
      2010-04-27
    • Related Report
      2010 Annual Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi