Assessment of mathematical academic ability of students in technical college by multiple-choice problems
Project/Area Number |
21500851
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Science education
|
Research Institution | Ishikawa National College of Technology |
Principal Investigator |
ASO Kazutoshi 石川工業高等専門学校, その他部局等, 教授 (80110154)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
UMENO Yoshio 一関工業高等専門学校, その他の部局, 特任教授 (30042211)
OHARA Yasuhiro 熊本高等専門学校, その他の部局, 教授 (10106106)
KAWAMOTO Masaharu 鈴鹿工業高等専門学校, その他の部局, 准教授 (00311035)
KONAKAZAWA Seiji 東京工業高等専門学校, その他の部局, 教授 (60259827)
KOBAYASHI Shigeki 長野工業高等専門学校, その他の部局, 教授 (40321434)
TAKADA Isao 明石工業高等専門学校, その他の部局, 教授 (30178389)
TOMIYAMA Masato 石川工業高等専門学校, その他の部局, 准教授 (70311016)
NAGAOKA Koichi 旭川工業高等専門学校, その他の部局, 教授 (20280315)
HATTORI Tae 石川工業高等専門学校, その他の部局, 講師 (40569365)
MABUCHI Masao 八戸工業高等専門学校, その他の部局, 准教授 (90239145)
MORITA Kenji 石川工業高等専門学校, その他の部局, 准教授 (60312196)
YANAI Tadashi 新居浜工業高等専門学校, その他の部局, 教授 (50220174)
YAMAMOTO Takashi サレジオ工業高等専門学校, その他の部局, 准教授 (30450133)
MUKOUYAMA Kazuo 東京都立産業技術高等専門学校, ものづくり工学科, 教授 (60219847)
|
Project Period (FY) |
2009-04-01 – 2014-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2013)
|
Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2013: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2012: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2011: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2010: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2009: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
|
Keywords | 選択式問題 / 学力保証 / 教授方略 / 数学教育 / 学力の保証 |
Research Abstract |
The aim of this research study was to verify the effectiveness of multiple-choice problems in mathematics education. For this purpose, first, we created 340 multiple-choice problems and gave full commentary for each problem. During the five-year study period, we have conducted many examinations using these problems in various mathematics classes at technical college A. As a result, the following two things have become clear. First, for many students, multiple-choice problems are more difficult than normal computational problems. The reason is perhaps that to solve multiple-choice problems both understanding and judgment are required. Second, by taking many examinations with similar multiple-choice problems, students gain basic mathematical knowledge, because, when taking an examination, students read many mathematical texts.
|
Report
(6 results)
Research Products
(10 results)
-
[Journal Article] 選択式問題による試験から見える高専生の現状と課題2011
Author(s)
冨山正人, 高田功, 長岡耕一, 柳井忠, 阿蘇和寿, 梅野善雄, 小原康博, 川本正治, 小中澤聖二, 小林茂樹, 馬渕雅生, 向山一男, 森田健二, 山本孝司
-
Journal Title
日本数学教育学会高専・大学部会論文誌
Volume: vol.18, no.1
Related Report
-
[Journal Article] 選択式問題による試験から見える高専生の現状と課題2011
Author(s)
冨山正人, 高田功, 長岡耕一, 柳井忠, 阿蘇和寿, 梅野善雄, 小原康博, 川本正治, 小中澤聖二, 小林茂樹, 馬渕雅生, 森田健二, 向山一男, 山本孝司
-
Journal Title
日本数学教育学会高専・大学部会論文誌
Volume: vol.18, no.1
Pages: 59-74
Related Report
Peer Reviewed
-
-
-
-
-
-
-
-