Project/Area Number |
21500917
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational technology
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Research Institution | Osaka University of Commerce |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
YOKOYAMA Hiroshi 大阪電気通信大学, 総合情報学部, 准教授 (20249452)
MATSUNAGA Kimihiro 摂南大学, 経営学部, 教授 (20099831)
NOGUCHI Shinichiro 龍谷大学, 理工学部, 実習講師 (40319497)
SHIMOKURA Masayuki 大阪電気通信大学, メディアコミュニケーションセンター, 情報特任講師 (80444503)
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Research Collaborator |
ISHIKETA Tadashi 大阪電気通信大学, 名誉教授
NAKAMURA Tamiaki tami情報教育研究所, 代表
TAKESHIMA Noriaki 元住友化学システムサービス(株),大阪国際大学, 取締役,非常勤講師
IIDA Yasuko tami情報教育研究所, 研究員
IWASAKI Shigekata 元大阪電気通信大学短期大学部,やる気教育研究所, 助教授,代表
MORIISHI Minekazu 大阪電気通信大学, 准教授
ASABA Nobutake 北九州市立大学, 准教授
INAURA Aya 竹野内情報工学研究所,大阪電気通信大学, 研究員,非常勤講師
OSUMI Toshiaki 常磐会学園大学, 技術職員
FUKUDA Makio 大阪国際大学, 教授
OKAMOTO Kuniko 大阪国際大学, 非常勤講師
ARAKI Shunsuke 花園中学高等学校, 教諭
SANO Mayumi 摂南大学, 技術職員
UEDA Katsuhiko 元奈良工業高等専門学校, 教授
MURAKAMI Kazushige 園田学園女子大学,四條畷学園短期大学, 実習支援員,非常勤講師
SCHAEPE Richard H. 大阪電気通信大学, 名誉教授
UJI Norisada 大阪電気通信大学, 非常勤講師
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Project Period (FY) |
2009 – 2011
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2011)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2010: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | プレゼンテーション教育 / 役割分割・役割分担 / ペアリング / リフレクション / D-P方式 / 自作他演自評価型の教育手法 / 情報教育 / 高等教育 / 役割別能力育成・リフレクション方式 / 他作自演自評価型の教育手法 / リハーサル代行 / 役割能力別育成方式 / プレゼンテーション |
Research Abstract |
We have developed the new method of training presentation in the general education of higher education. In this method, partner of the pair explains the document of presentation content each other. The document is "a idea of the performances for presentation". He/she can be conscious of his/her role in presentation, and he/she can notice the roles and reflection points by looking at partner's performances in pair work. We confirmed a procedure of this method by class practices. Furthermore, we introduced three roles to explain the presentation work in this method. They are "a role of scenario writing and director(D)", "a role of player(P)" and "a role of evaluator". As a result, we can establish" D-P method "as emphasis method of the role playing and reflective thinking".
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