• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on development of computerized tools and examination of cooperative learning for children with learning difficulties :promoting their active learning

Research Project

Project/Area Number 21500925
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionSeitoku University (2010-2012)
University of Tsukuba (2009)

Principal Investigator

HIGASHIBARA Fumiko  聖徳大学, 児童学部, 准教授 (60272150)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) DOBASHI Eiichi  聖徳大学, 児童学部, 教授 (10237175)
Project Period (FY) 2009 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2012: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2011: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2009: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords学習困難児 / コンピュータ利用学習 / 共同学習 / 教材開発 / 活動参加 / コンピュータ教材 / 教科学習 / 協同学習 / ICT活用研修 / 算数文章題 / 文章読解 / 電子教科書 / 算数問題解決 / クローズ法
Research Abstract

The purpose of this study is to examine the effect of computerized tools for children with learning difficulties and cooperative learning. In this study, children with LD, ASD, or mild mental retardation eagerly participated in computer-assisted learning.

Report

(5 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • Research Products

    (33 results)

All 2013 2012 2011 2010 2009 Other

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 8 results) Presentation (24 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 記憶課題は強いが学業困難の著しい一男児への映像教材による説明文指導-新しくKABC-IIの解釈を加え既に行なったアセスメントと指導を振り返って-2013

    • Author(s)
      東原文子
    • Journal Title

      K-ABCアセスメント研究

      Volume: 15(印刷中)

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 同時処理優位の軽度知的障害者 2 名に対するPC上のグラフィックオーガナイザーを用いた言語指導2012

    • Author(s)
      永田真吾・東原文子
    • Journal Title

      K-ABCアセスメント研究

      Volume: 14 Pages: 61-72

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 同時処理優位の軽度知的障害者2名に対するPC上のグラフィックオーガナイザーを用いた言語指導2012

    • Author(s)
      永田真吾・東原文子
    • Journal Title

      K-ABCアセスメント研究

      Volume: 第14巻 Pages: 61-72

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学習困難児に対するコンピュータ教材を用いた説明文構造理解の指導2011

    • Author(s)
      大平道子・永田真吾・東原文子
    • Journal Title

      障害科学研究

      Volume: 35 Pages: 19-30

    • NAID

      110009624528

    • Related Report
      2012 Final Research Report 2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 脳性まひ児へのコンピュータを活用した短作文指導2011

    • Author(s)
      永田真吾・東原文子
    • Journal Title

      K-ABCアセスメント研究

      Volume: 13 Pages: 1-8

    • NAID

      40019195735

    • Related Report
      2012 Final Research Report 2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 同時処理優位の軽度知的障害者 2 名に対するPC上のグラフィックオーガナイザーを用いた言語指導2011

    • Author(s)
      鈴木章裕・原田敦子・本田鮎美・永田真吾・東原文子
    • Journal Title

      K-ABCアセスメント研究

      Volume: 13 Pages: 9-18

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 継次処理が弱く学習回避のみられる小2男児へのコンピュータを活用した教科指導-拗音,計数,漢字の指導-2011

    • Author(s)
      鈴木章裕、原田敦子、本田鮎美、永田真吾、東原文子
    • Journal Title

      K-ABCアセスメント研究

      Volume: 13 Pages: 9-18

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 同時処理優位の小学校4年ADHD男児に対する漢字指導2010

    • Author(s)
      齋藤大地・東原文子
    • Journal Title

      K-ABCアセスメント研究

      Volume: 12 Pages: 11-18

    • Related Report
      2012 Final Research Report 2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 自閉傾向の一児童に対するデジタル教科書を用いた説明文指導2012

    • Author(s)
      東原文子
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      筑波国際会議場
    • Year and Date
      2012-09-29
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 軽度知的障害者のグループに対する動作語の指導-ビデオ教材を作成・使用して-2012

    • Author(s)
      永田真吾・東原文子・高木渉・大森理佐
    • Organizer
      日本教育情報学会
    • Place of Presentation
      聖徳大学
    • Year and Date
      2012-08-26
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 発達障害児に対するデジタル教科書を利用した説明文指導2012

    • Author(s)
      東原文子・河村久
    • Organizer
      日本教育情報学会
    • Place of Presentation
      聖徳大学
    • Year and Date
      2012-08-26
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 軽度知的障害高校生の語連想課題におけるGraphic Organizerを活用した学習の効果2011

    • Author(s)
      永田真吾・東原文子
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Year and Date
      2011-09-25
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] ユーモアを含む物語の理解におけるアニメーション利用の効果-健常児と軽度知的障害児への調査から-2011

    • Author(s)
      東原文子
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      弘前大学(青森県)
    • Year and Date
      2011-09-25
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 軽度知的障害高校生の語連想課題におけるGraphic Organizerを活用した学習の効果2011

    • Author(s)
      永田真吾、東原文子
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      弘前大学(青森県)
    • Year and Date
      2011-09-25
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 自閉傾向のある児童に対する物語理解における教材の効果の検討-絵本とアニメーションの比較から-2011

    • Author(s)
      腰川一惠、東原文子
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      弘前大学(青森県)
    • Year and Date
      2011-09-24
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 数直線上における小学校低学年児童の見積り-コンピュータ教材を作成する準備として-2010

    • Author(s)
      東原文子
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2010-08-27
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 数直線上における小学校低学年児童の見積り-コンピュータ教材を作成する準備として-2010

    • Author(s)
      東原文子
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京)
    • Year and Date
      2010-08-27
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 説明文の文章構造理解及び要約学習におけるコンピュータ教材の活用2009

    • Author(s)
      大平道子・東原文子
    • Organizer
      日本LD学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2009-10-12
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 説明文の文章構造理解及び要約学習におけるコンピュータ教材の活用2009

    • Author(s)
      大平道子・東原文子
    • Organizer
      日本LD学会第18回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2009-10-12
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 画面上の「物」を動かすことを通した学習のコンピュータ教材開発(4)-説明文要約学習の基礎としての文章構造理解の予備調査-2009

    • Author(s)
      大平道子・東原文子
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-29
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 画面上の「物」を動かすことを通した学習のコンピュータ教材開発(1)-単語構成・長さの系列化・説明文読解のための教材の作成-2009

    • Author(s)
      東原文子・中村友美・中山貴雄・大平道子
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-21
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 画面上の「物」を動かすことを通した学習のコンピュータ教材開発(2)-ダウン症児の単語学習及び数量学習への利用-2009

    • Author(s)
      中村友美・齋藤大地・東原文子
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-21
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 画面上の「物」を動かすことを通した学習のコンピュータ教材開発(3)-長さの系列化課題における擬似的な具体物操作の特徴-2009

    • Author(s)
      中 東原文子
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-21
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 学習困難児へのCAI教材を用いた算数文章題の指導2009

    • Author(s)
      齋藤大地・東原文子・前川久男
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-21
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 画面上の「物」を動かすことを通した学習のコンピュータ教材開発(1)-単語構成・長さの系列化・説明文読解のための教材の作成-2009

    • Author(s)
      東原文子・中村友美・中山貴雄, 他
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-21
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 画面上の「物」を動かすことを通した学習のコンピュータ教材開発(2)-ダウン症児の単語学習及び数量学習への利用-2009

    • Author(s)
      中村友美・齋藤大地・東原文子
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-21
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 画面上の「物」を動かすことを通した学習のコンピュータ教材開発(3)-長さの系列化課題における擬似的な具体物操作の特徴-2009

    • Author(s)
      中山貴雄・東原文子
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-21
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 画面上の「物」を動かすことを通した学習のコンピュータ教材開発(4)-説明文要約学習の基礎としての文章構造理解の予備調査-2009

    • Author(s)
      大平道子・東原文子
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-21
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習困難児へのCAI教材を用いた算数文章題の指導2009

    • Author(s)
      齋藤大地・東原文子・前川久男
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-21
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 軽度知的障害者のグループに対する動作語の指導-ビデオ教材を作成・使用して-

    • Author(s)
      永田真吾,東原文子,高木渉,大森理佐
    • Organizer
      日本教育情報学会第28回年会
    • Place of Presentation
      聖徳大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達障害児に対するデジタル教科書を利用した説明文指導

    • Author(s)
      東原文子・河村久
    • Organizer
      日本教育情報学会第28回年会
    • Place of Presentation
      聖徳大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 自閉傾向の一児童に対するデジタル教科書を用いた説明文指導

    • Author(s)
      東原文子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] 第3章第2節 WISC-IVによるアセスメント「発達障害の理解と支援のためのアセスメント」2013

    • Author(s)
      東原文子, 前川久男・梅永雄二・中山健
    • Publisher
      日本文化科学社
    • Related Report
      2012 Final Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi