• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A design method of distance learning course for in-service teachers based on activating interaction with learners and instructors

Research Project

Project/Area Number 21500932
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionGifu University

Principal Investigator

MASHIKO Norifumi  岐阜大学, 総合情報メディアセンター, 教授 (10219321)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) KAWAKAMI Ayako  鳴門教育大学, 大学院・学校教育研究科, 准教授 (50291498)
Project Period (FY) 2009 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2011: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2009: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords教師教育 / 教員研修 / 遠隔学習 / インタラクション / コース設計
Research Abstract

This study aimed to present a design method of distance learning course for in-service teachers who participating the distance training program at school(working place). A method was analyzed and described based on the concepts activate' interaction' within learners and instructors. The main results were follows : 1) constructing task sequence model focus on quality of tasks. 2) students' sense of' collaborate with peers' were increase with learning progress, and learning interest increased next stage, 3) based on two analysis, we proposed a design method of distance learning course for in-service teachers.

Report

(4 results)
  • 2011 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2011 2010 2009

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (9 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 新聞記事制作を体験する情報教育研修プログラムの開発2011

    • Author(s)
      前田康裕, 武田裕二, 益子典文
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 35 Pages: 21-24

    • NAID

      110009327493

    • Related Report
      2011 Annual Research Report 2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 現職教員のための改善指向の遠隔研修コース枠組みの検討-研修と実践を継続的につなぐ遠隔研修コースの開発実践による検討-2009

    • Author(s)
      戸田俊文, 益子典文, 川上綾子, 宮田敏郎
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: Vol.33-2 Pages: 171-183

    • URL

      http://ci.nii.ac.jp/naid/110007386724

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 現職教員のための「改善指向遠隔研修コース」の枠組みと運用条件に関する検討:研修と実践を継続的につなぐ遠隔研修コースの開発に焦点化して2009

    • Author(s)
      戸田俊文, 益子典文, 川上綾子, 他1名
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌 33巻2号

      Pages: 171-183

    • NAID

      110007386724

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Art Mile Project : An International Collaborative Online Art Project2009

    • Author(s)
      Kazuhisa Shimizu, Norifumi Mashiko, Atsuko Shiwaku, 他1名
    • Journal Title

      International Journal for Educational Media and Technology 3巻1号

      Pages: 24-38

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 専門高校における資格試験の学習方略を組み込んだ学習指導の設計と試行 : 資格試験問題データベースの開発とノートテイキングを基盤とした授業設計2009

    • Author(s)
      林秀記, 益子典文
    • Journal Title

      岐阜大学カリキュラム開発研究 27巻1号

      Pages: 54-65

    • NAID

      110007512246

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「人と自然のかかわり」を基盤とする環境教育教材の開発:棚田を素材とした地域参与型教材の開発と評価2009

    • Author(s)
      河合律子, 益子典文
    • Journal Title

      岐阜大学カリキュラム開発研究 27巻1号

      Pages: 8-25

    • NAID

      110007512243

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 院内学級の現状と中学校数学授業における教師の指導方略に関する研究:学習者特性に基づく授業の指導方略のモデル化2009

    • Author(s)
      山内章正, 益子典文
    • Journal Title

      岐阜大学カリキュラム開発研究 27巻1号

      Pages: 26-36

    • NAID

      110007512244

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 院内学級中学校数学授業記録の事例分析に基づく教師の指導方略決定のモデル化:教師の指遵渦程分析に基づく「多重的指導方略決定モデル」2009

    • Author(s)
      山内章正, 益子典文
    • Journal Title

      岐阜大学カリキュラム開発研究 27巻1号

      Pages: 37-53

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学校数学科における現実場面を扱った教材の特性に関する研究:学習指導過程と数学化の過程に基づく教材の分析と開発2009

    • Author(s)
      浦田憲一, 益子典文
    • Journal Title

      岐阜大学カリキュラム開発研究 27巻1号

      Pages: 77-89

    • NAID

      110007512248

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 現職教師のための遠隔大学院における修士論文指導の事例分析2011

    • Author(s)
      益子典文
    • Organizer
      日本教育工学会第27回全国大会
    • Place of Presentation
      首都大学東京
    • Year and Date
      2011-09-18
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 現職教師のための遠隔大学院における修士論文指導の事例分析2011

    • Author(s)
      益子典文
    • Organizer
      日本教育工学会全国大会
    • Place of Presentation
      首都大学東京(東京都)
    • Year and Date
      2011-09-18
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 遠隔教員研修コースにおける研修内容設計の枠組みの検討2010

    • Author(s)
      益子典文,川上綾子
    • Organizer
      日本教育工学会第26回全国大会
    • Place of Presentation
      金城学院大学
    • Year and Date
      2010-09-19
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 遠隔教員研修コースにおける研修内容設計の枠組みの検討2010

    • Author(s)
      益子典文, 川上綾子
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      金城学院大学
    • Year and Date
      2010-09-19
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 新聞記事制作による情報教育研修の開発2010

    • Author(s)
      前田康裕, 武田裕二, 益子典文
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      金城学院大学
    • Year and Date
      2010-09-18
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校社会科学習カリキュラムに追体験型教材を組み込んだ学習展開の効果に関する-考察2010

    • Author(s)
      藤田英明, 益子典文
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      金城学院大学
    • Year and Date
      2010-09-18
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校数学における学習意欲向上のための実用数学技能検定「数検」の利用に関する-考察2010

    • Author(s)
      石井雅代, 益子典文
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2010-09-12
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校算数科における数学的モデリングの研究(その1)2010

    • Author(s)
      島田功, 益子典文
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2010-09-11
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 情報化の地域特性に対応した情報モラルモデルカリキュラム作成のための教員研修プログラムの開発ど実施2009

    • Author(s)
      戸田俊文, 井上久祥, 益子典文, 川上綾子
    • Organizer
      日本教育工学会第25回全国大会(東京大学)
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2009-09-21
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Book] 教えることをどう学ぶか2011

    • Author(s)
      石川英志(編著)
    • Publisher
      あいり出版
    • Related Report
      2010 Annual Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi