• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Intermediate Descriptive Language for Lesson Analysis

Research Project

Project/Area Number 21500934
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

SHIBATA Yoshiaki  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 准教授 (70293272)

Project Period (FY) 2009 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2011: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2010: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords授業分析 / 授業研究 / 分析手法 / 中間記述言語 / システム開発 / 初等中等教育
Research Abstract

This study aims to develop an intermediate descriptive language(IDL) as a kind of“restricted language"for lesson analysis. The IDL presents definite interpretation of students' utterances in reading transcript of classroom communication. It can be claimed that the IDL makes logical structure of student's idea that appeared in the utterance and provide an objective research method into the analysis of transcript as qualitative data.

Report

(4 results)
  • 2011 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2011 2010 2009

All Journal Article (8 results) Presentation (10 results)

  • [Journal Article] 授業研究における理論知と実践知の統合に関する研究(3)-協同学習および作文指導における実践分析による理論の再構成の萌芽-2011

    • Author(s)
      柴田好章・水野正朗・清道亜都子
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要-教育科学-

      Volume: 57(2) Pages: 143-160

    • NAID

      40018798720

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 問題解決学習の成立要件と今日的課題2011

    • Author(s)
      柴田好章
    • Journal Title

      考える子ども

      Volume: 335 Pages: 10-14

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 問題解決学習の討論場面の中間記述言語を用いた授業分析-江口武正「耕地整理」を対象にして-2010

    • Author(s)
      柴田好章
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要(教育科学)

      Volume: 57(1) Pages: 1-14

    • NAID

      40018702884

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 問題解決学習の討論場面の中間記述言語を用いた授業分析-江口武正「耕地整理」を対象にして-2010

    • Author(s)
      柴田好章
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要-教育科学-

      Volume: 57(1) Pages: 1-14

    • NAID

      40018702884

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 江口武正『耕地整理』の今日的意義と地域に根ざした教育の課題2010

    • Author(s)
      柴田好章
    • Journal Title

      平成21年度上越教育大学学校教育実践研究センター客員研究員報告書

      Pages: 1-8

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 授業分析における児童発言の多様な解釈の問題性2009

    • Author(s)
      柴田好章
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要(教育科学)

      Volume: 56(1) Pages: 43-55

    • NAID

      40016900393

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 授業分析における児童発言の多様な解釈の問題性2009

    • Author(s)
      柴田好章
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要 -教育科学- 56-1

      Pages: 43-55

    • NAID

      40016900393

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 授業研究における理論知と実践知の統合に関する研究(2) -理論に基づく協同学習と作文教育の授業モデルの提案-2009

    • Author(s)
      柴田好章・水野正朗・清道亜都子
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要-教育科学- 56-1

      Pages: 119-134

    • NAID

      40016900398

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] Transcript Based Lesson Analysis : Comparative Perspectives2011

    • Author(s)
      Hiroyuki Kuno, Shibata Yoshiaki, Sarkar Arani Mohammad Reza, Yeo Wee John, Fong Lay Lean
    • Organizer
      The World Association of Lesson studies International Conference, (Symposium Session)
    • Place of Presentation
      The University of Tokyo
    • Year and Date
      2011-11-27
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業分析用中間記述言語による発言相互関連の定量化の試み2011

    • Author(s)
      柴田好章
    • Organizer
      日本教育方法学会第47回大会
    • Place of Presentation
      秋田大学
    • Year and Date
      2011-10-02
    • Related Report
      2011 Annual Research Report 2011 Final Research Report
  • [Presentation] デジタル教科書が学習者間の相互作用を促進する可能性-名古屋大学教育方法研究室における授業分析研究の立場から-2011

    • Author(s)
      柴田好章
    • Organizer
      日本教育工学会第27回全国大会シンポジウム「デジタル教科書時代の新たな学びと指導方法」
    • Place of Presentation
      首都大学東京
    • Year and Date
      2011-09-17
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業分析用中間記述言語による児童発言の相互関連の分析2010

    • Author(s)
      柴田好章
    • Organizer
      日本教育方法学会第46回大会
    • Place of Presentation
      国士舘大学
    • Year and Date
      2010-10-09
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 問題解決学習の討論場面の分析-中間記述言語による授業分析-2010

    • Author(s)
      柴田好章
    • Organizer
      中部教育学会第59回大会
    • Place of Presentation
      愛知工業大学
    • Year and Date
      2010-06-26
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] Lesson Analysis as a Hypothesis Formation : An Exploration of Students2009

    • Author(s)
      SHIBATA Yoshiaki
    • Organizer
      Hidden Learning Opportunities, World Association of Lesson Studies
    • Place of Presentation
      Hong Kong Institute of Education
    • Year and Date
      2009-12-09
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] Lesson Analysis as a Hypothesis Formation :2009

    • Author(s)
      SHIBATA Yoshiaki
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies
    • Place of Presentation
      Hong Kong Institute of Education
    • Year and Date
      2009-12-09
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業分析のための中間記述言語を用いた解釈の明示化の試み2009

    • Author(s)
      柴田好章
    • Organizer
      日本教育方法学会第45回大会
    • Place of Presentation
      香川大学教育学部
    • Year and Date
      2009-09-26
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業分析用中間記述言語による児童発言の特徴の可視化2009

    • Author(s)
      柴田好章
    • Organizer
      日本教育工学会第25回全国大会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2009-09-20
    • Related Report
      2011 Final Research Report 2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業分析のための中間記述言語を用いた解釈の明示化の試み2009

    • Author(s)
      柴田好章
    • Organizer
      中部教育学会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2009-06-27
    • Related Report
      2009 Annual Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi