• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Systematization of the methods to develop" Workshop-style teacher training" and formulation of the network-system for the support of the development

Research Project

Project/Area Number 21500942
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionNaruto University of Education

Principal Investigator

MURAKAWA Masahiro  鳴門教育大学, 大学院・学校教育研究科, 教授 (50167681)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) FUJIHARA Nobuhiko  鳴門教育大学, 大学院・学校教育研究科, 准教授 (60333564)
TAMURA Tomoko  中村学園大学, 栄養科学部, 講師 (90435107)
Project Period (FY) 2009 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2009: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywordsワークショップ / 教員研修 / ネットワーク / カリキュラムマネジメント / データベース / 校内研修
Research Abstract

1. We formulated a network-system in which supervisors, school teachers and researchers can develop workshop-style training cooperatively.
2. We organized the workshop-style training programs developed for Period for integrated study and Foreign Language Activities at elementary school, in terms of a curriculum management model
3. We made cooperatively manuals and packages to support workshop-style training, and we tried them at educational centers and schools
4. Based on the research knowledge accumulated in the current system and additional findings, we published five books on workshop-style training.

Report

(4 results)
  • 2011 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • Research Products

    (60 results)

All 2012 2011 2010 2009 Other

All Journal Article (27 results) Presentation (17 results) Book (12 results) Remarks (4 results)

  • [Journal Article] ワークショップで学び合おうワークショップ型校内研修指南1校内研修の方向性をみんなで考えよう2011

    • Author(s)
      村川雅弘
    • Journal Title

      悠+、ぎょうせい

      Volume: 第28巻4号 Pages: 44-45

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] ワークショップで学び合おうワークショップ型校内研修指南2子どもたちと地域の実態の共通理解を図ろう2011

    • Author(s)
      村川雅弘
    • Journal Title

      悠+、ぎょうせい

      Volume: 第28巻5号 Pages: 44-45

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] ワークショップで学び合おうワークショップ型校内研修指南3新学習指導要領が目指す授業を構想しよう2011

    • Author(s)
      村川雅弘
    • Journal Title

      悠+、ぎょうせい

      Volume: 第28巻4号 Pages: 44-45

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] ワークショップで学び合おうワークショップ型校内研修指南4ワークショップで授業研究(事後)を活性化しよう2011

    • Author(s)
      村川雅弘
    • Journal Title

      悠+、ぎょうせい

      Volume: 第28巻7号 Pages: 44-45

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] ワークショップ型研修の質的向上を目指して2011

    • Author(s)
      村川雅弘
    • Journal Title

      悠+、ぎょうせい

      Volume: 第28巻8号 Pages: 12-15

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 校内研修のマネジメントでワークショップの質向上を2011

    • Author(s)
      田村知子
    • Journal Title

      悠+、ぎょうせい

      Volume: 第28巻8号 Pages: 26-27

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 地域をあげてワークショップを2011

    • Author(s)
      村川雅弘
    • Journal Title

      悠+、ぎょうせい

      Volume: 第28巻8号 Pages: 28-29

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] ワークショップで学び合おうワークショップ型校内研修指南5使い勝手のよい魅力ある学習環境を作ろう2011

    • Author(s)
      村川雅弘
    • Journal Title

      悠+、ぎょうせい

      Volume: 第28巻8号 Pages: 44-45

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] ワークショップで学び合おうワークショップ型校内研修指南6特色ある教育活動を形成的に見直そう2011

    • Author(s)
      村川雅弘
    • Journal Title

      悠+、ぎょうせい

      Volume: 第28巻9号 Pages: 44-45

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] ワークショップで学び合おうワークショップ型校内研修指南7ディスプレイ型ワークショップで手法を伝える2011

    • Author(s)
      村川雅弘
    • Journal Title

      悠+、ぎょうせい

      Volume: 第28巻10号 Pages: 44-45

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] ワークショップで学び合おうワークショップ型校内研修指南1校内研修の方向性をみんなで考えよう2011

    • Author(s)
      村川雅弘
    • Journal Title

      悠+(ぎょうせい)

      Volume: 第28巻4号 Pages: 44-45

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] ワークショップで学び合おうワークショップ型校内研修指南2子どもたちと地域の実態の共通理解を図ろう2011

    • Author(s)
      村川雅弘
    • Journal Title

      悠+(ぎょうせい)

      Volume: 第28巻5号 Pages: 44-45

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] ワークショップで学び合おうワークショップ型校内研修指南3新学習指導要領が目指す授業を構想しよう2011

    • Author(s)
      村川雅弘
    • Journal Title

      悠+(ぎょうせい)

      Volume: 第28巻6号 Pages: 44-45

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] ワークショップで学び合おうワークショップ型校内研修指南4ワークショップで授業研究(事後)を活性化しよう2011

    • Author(s)
      村川雅弘
    • Journal Title

      悠+(ぎょうせい)

      Volume: 第28巻7号 Pages: 44-45

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] ワークショップ型研修の質的向上を目指して2011

    • Author(s)
      村川雅弘
    • Journal Title

      悠+(ぎょうせい)

      Volume: 第28巻8号 Pages: 12-15

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 校内研修のマネジメントでワークショップの質向上を2011

    • Author(s)
      田村知子
    • Journal Title

      悠+(ぎょうせい)

      Volume: 第28巻8号 Pages: 26-27

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 地域をあげてワークショップを2011

    • Author(s)
      村川雅弘
    • Journal Title

      悠+(ぎょうせい)

      Volume: 第28巻8号 Pages: 28-29

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] ワークショップで学び合おうワークショップ型校内研修指南5使い勝手のよい魅力ある学習環境を作ろう2011

    • Author(s)
      村川雅弘
    • Journal Title

      悠+(ぎょうせい)

      Volume: 第28巻8号 Pages: 44-45

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] ワークショップで学び合おうワークショップ型校内研修指南6特色ある教育活動を形成的に見直そう2011

    • Author(s)
      村川雅弘
    • Journal Title

      悠+(ぎょうせい)

      Volume: 第28巻9号 Pages: 44-45

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] ワークショップで学び合おうワークショップ型校内研修指南7ディスプレイ型ワークショップで手法を伝える2011

    • Author(s)
      村川雅弘
    • Journal Title

      悠+(ぎょうせい)

      Volume: 第28巻10号 Pages: 44-45

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] カリキュラムマネジメントの理論と実践を深め広げるストラテジー(9)-国と教育委員会(教育センター)によるサポートシステムの確立-2011

    • Author(s)
      田村知子
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 第462号 Pages: 68-71

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「ワークショップ型校内研修」をどう進めるか2010

    • Author(s)
      村川雅弘
    • Journal Title

      教職研修、教育開発研究所

      Volume: 第459号 Pages: 34-37

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 学部生対象の授業における遊誘財データベースの活用2010

    • Author(s)
      藤原伸彦
    • Journal Title

      鳴門教育大学附属幼稚園研究紀要

      Volume: 第44号 Pages: 138-143

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 「ワークショップ型校内研修」をどう進めるか2010

    • Author(s)
      村川雅弘
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 第459号 Pages: 34-37

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 探究型学習としての総合的な学習の一層の進化2010

    • Author(s)
      村川雅弘
    • Journal Title

      教育時報(財・学校教育研究所) 20巻

      Pages: 8-11

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] Webを利用した省察の支援-授業実践映像データベースの開発と評価-2010

    • Author(s)
      藤原伸彦
    • Journal Title

      教育実践の省察力を持つ教員の育成(協同出版)

      Pages: 216-234

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 新学習指導要領実施に向けてのカリキュラムマネジメント2009

    • Author(s)
      田村知子
    • Journal Title

      月間高校教育

      Volume: 7月号 Pages: 34-37

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] Development of the Teaching Abilities of Younger Teachers through' Workshop-style lesson studies'2011

    • Author(s)
      Masahiro Murakawa
    • Organizer
      The World Association of Lesson Studies 2011
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2011-11-26
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] Development of the Teaching Abilities of Younger Teachers through 'Workshop-style lesson studies'2011

    • Author(s)
      Masahiro Murakawa
    • Organizer
      The World Association of Lesson Studies 2011
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2011-11-26
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校教育の複雑な事象の類型化・モデル化に関する一考察2011

    • Author(s)
      村川雅弘
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      首都東京大学
    • Year and Date
      2011-09-18
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 新学習指導要領が求められている授業づくりを支援する学校・教育センター・大学の連携による『授業研究ハンドブック』の開発2011

    • Author(s)
      村川雅弘・高野浩男・田村知子
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2011-07-17
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 新学習指導要領が求める授業づくりを支援する学校・教育センター・大学の連携による『授業研究ハンドブック』の開発2011

    • Author(s)
      村川雅弘・高野浩男・田村知子
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2011-07-17
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] カリキュラムマネジメント指導者のための研修パッケージの開発2011

    • Author(s)
      田村知子
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2011-07-17
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] Effects of" Workshop-style lesson study" and the management to facilitate lesson study for teachers'2010

    • Author(s)
      Masahiro Murakawa・Tomoko Tamura
    • Organizer
      The World Association of Lesson Studies 2010
    • Place of Presentation
      Universiti Brunei Darussalam、Brunei
    • Year and Date
      2010-12-10
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] Effects of "Workshop-style lesson study" and the management to facilitate lesson study for teachers2010

    • Author(s)
      Masahiro MURAKAWA, Tomoko TAMURA
    • Organizer
      The World Association of Lesson Studies International Conference 2010
    • Place of Presentation
      Universiti Brunei Darussalam(Brunei)
    • Year and Date
      2010-12-10
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] Impact of Lesson Studies conducted out of School on Professional Development of Teachers2010

    • Author(s)
      Masahiro Murakawa
    • Organizer
      The World Association of Lesson Studies 2010
    • Place of Presentation
      Universiti Brunei Darussalam、Brunei
    • Year and Date
      2010-12-09
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] ワークショップ型校内授業研究の活性化のための教育センターの支援2010

    • Author(s)
      村川雅弘
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      金城学院大学
    • Year and Date
      2010-09-18
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] カリキュラム・マネジメントに関する研修プログラムの開発2010

    • Author(s)
      村川雅弘
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Place of Presentation
      佐賀大学
    • Year and Date
      2010-07-03
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 総合的な学習のカリキュラム評価ワークショップの開発2010

    • Author(s)
      村川雅弘
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Place of Presentation
      佐賀大学
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] ワークショップ型教員研修の開発手法の体系化のためのカリキュラムマネジメント2009

    • Author(s)
      村川雅弘・田村知子
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2009-09-21
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] ワークショップ型教員研修の開発手法の体系化のためのカリキュラムマネジメント2009

    • Author(s)
      村川雅弘・田村知子
    • Organizer
      日本教育工学会全国大会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2009-09-21
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育実習生の授業実践の省察を支援するCMSを利用した映像データベースの開発2009

    • Author(s)
      藤原伸彦
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2009-09-20
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] カリキュラムマネジメントに関する教員研修の一考察2009

    • Author(s)
      田村知子・中村武弘
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Year and Date
      2009-07-12
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 新学習指導要領を踏まえた授業開発ワークショップ2009

    • Author(s)
      村川雅弘
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Year and Date
      2009-07-11
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] 「ワークショップ型校内研修」の充実化・活性化のための戦略・プラン432012

    • Author(s)
      村川雅弘編著
    • Total Pages
      236
    • Publisher
      教育開発研究所
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] 「ワークショップ型校内研修」の充実化・活性化のための戦略・プラン432012

    • Author(s)
      村川雅弘(編)
    • Total Pages
      236
    • Publisher
      教育開発研究所
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Book] 学校・行政の現職教育における教育実践研究の動向と課題『教育工学と教育研究』(教育工学選書第5巻)(西之園晴夫・生田孝至・小柳和喜雄編)2012

    • Author(s)
      村川雅弘
    • Total Pages
      12
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Book] 学びを起こす授業改革(東村山市立大岱小学校編著)2011

    • Author(s)
      村川雅弘・田村知子
    • Total Pages
      193
    • Publisher
      ぎょうせい
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] 実践・カリキュラムマネジメント2011

    • Author(s)
      田村知子編著
    • Total Pages
      195
    • Publisher
      ぎょうせい
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] 学びを起こす授業改革2011

    • Author(s)
      村川雅弘・田村知子, ほか(編)
    • Total Pages
      193
    • Publisher
      ぎょうせい
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Book] 実践・カリキュラムマネジメント2011

    • Author(s)
      田村知子(編)
    • Total Pages
      195
    • Publisher
      ぎょうせい
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Book] 小学校外国語活動のための校内研修パーフェクトガイド2010

    • Author(s)
      村川雅弘・池田勝久編著
    • Total Pages
      210
    • Publisher
      教育開発研究所
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] 「ワークショップ型校内研修」で学校が変わる学校を変える2010

    • Author(s)
      村川雅弘編著
    • Total Pages
      207
    • Publisher
      教育開発研究所
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] Webを利用した省察の支援ー授業実践映像データベースの開発と評価ー. 鳴門教育大学特色GPプロジェクト編、教育実践の省察力を持つ教員の養成ー授業実践力に結びつけることができる教員養成コア・カリキュラムー2010

    • Author(s)
      藤原伸彦
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] 「ワークショップ型校内研修」で学校が変わる 学校を変える2010

    • Author(s)
      村川雅弘編著
    • Total Pages
      207
    • Publisher
      教育開発研究所
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] "総合的な学習"のカリキュラム・マネジメント2009

    • Author(s)
      田村知子村川雅弘・黒上晴夫・鈴木亮太編著
    • Publisher
      日本文教出版
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Remarks] 村川雅弘

    • URL

      http://www.sougou.net/

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Remarks] 田村知子

    • URL

      http://www.nakamura-u.ac.jp/~totamura/index.html

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Remarks] 村川雅弘

    • URL

      http://www.sougou.net/

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Remarks] 田村知子

    • URL

      http://www.nakamura-u.ac.jp/~totamura/index.html

    • Related Report
      2011 Annual Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi