• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing a learning model utilizing a collaborating learning of minority-language students and Japanese students

Research Project

Project/Area Number 21520528
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionRitsumeikan University (2010-2011)
Ochanomizu University (2009)

Principal Investigator

KIYOTA Junko  立命館大学, 文学部, 教授 (30401582)

Research Collaborator UTSUKI Namiko  帝京大学, 講師
WANG Zhi  お茶の水女子大学, 大学院, 修了生
TAKANASHI Kouko  お茶の水女子大学, 大学院, 院生
MIWA Mitsuko  東京医科歯科大学, 講師
YAMAGUCHI Yukiko  お茶の水女子大学, 大学院, 院生
LIU Yunxia  お茶の水女子大学, 大学院, 院生
SEKIGUCHI Yoshiko  横浜市立洋光台第二中学校, 教諭
TSUCHIYA Takahumi  横浜市立鶴見中学校, 教諭
Project Period (FY) 2009 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2011: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords年少者日本語教育 / 教科学習支援 / 在籍級 / 入り込み支援 / 母語 / 日本語教育 / 年少者 / 学び合い
Research Abstract

The theme of this research is a comprehensive learning support for minority-language students ; both outside and inside the class. This research aims to identify an effective procedure of supports, focusing on the participation of minority-language students into their own class. By examining the result, it turned out that minority-language students ; even with limited Japanese language proficiency, were able to participate in their own class learning collaboratively with the Japanese students. This was with the assistance of mother-tongue supporters during the class, after the preparatory learning in their mother-tongue outside the class.

Report

(4 results)
  • 2011 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2012 2011 2010 Other

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (5 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 在籍級への入り込み支援における母語支援者のスキャフォールディング2012

    • Author(s)
      清田淳子
    • Journal Title

      母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)研究

      Volume: 第8号(印刷中)

    • NAID

      110009657592

    • Related Report
      2011 Annual Research Report 2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 来日間もない外国人生徒の在籍学級国語科授業参加の試み-『教科・母語・日本語相互育成学習モデル』による実践から-2012

    • Author(s)
      劉雲霞
    • Journal Title

      人間文化創成科学論叢

      Volume: 第14巻(印刷中)

    • NAID

      40019254388

    • Related Report
      2011 Annual Research Report 2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 入り込み支援における母語支援者のスキャフォールディング-グループ活動の場合2012

    • Author(s)
      清田淳子
    • Journal Title

      平成21~23年度科学研究補助金研究成果報告書(基盤研究(C))言語少数派生徒と日本人生徒の学び合いを活かした在籍級の授業モデル作りに向けて

      Pages: 104-123

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 国際教室担当教員が持つ「生徒の母語を用いた授業・支援」に対する意識-PAC分析調査から-2012

    • Author(s)
      高梨宏子
    • Journal Title

      平成21~23年度科学研究補助金研究成果報告書(基盤研究C)言語少数派生徒と日本人生徒の学び合いを活かした在籍級の授業モデル作りに向けて

      Pages: 136-158

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 在籍級への入り込み支援における母語支援者のスキャフォールディングーグループ活動の場合2012

    • Author(s)
      清田淳子
    • Journal Title

      平成21-23年度科学研究補助金研究成果報告書(基盤研究(C)、代表清田淳子)

      Pages: 104-123

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 母語を活用した子どもの学習支援における日本人支援者の役割認識2012

    • Author(s)
      宇津木奈美子、三輪充子、山口優希子
    • Journal Title

      WEB版『日本語教育実践研究フォーラム報告』

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 国際教室担当教員が持つ「生徒の母語を用いた授業・支援」に対する意識-PAC分析調査から-2012

    • Author(s)
      高梨宏子
    • Journal Title

      平成21~23年度科学研究補助金研究成果報告書(基盤研究(C)、代表清田淳子)

      Pages: 136-158

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 母語を活用した子どもの学習支援における日本人支援者の役割認識2011

    • Author(s)
      宇津木奈美子、三輪充子、山口優希子
    • Journal Title

      日本語教育実践研究フォーラム報告

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 『教科・母語・日本語相互育成学習モデル』に基づく支援活動における子どもと母語話者支援者の『横の関係』-母語支援場面に着目-2011

    • Author(s)
      王植
    • Journal Title

      2010年度お茶の水女子大学大学院日本語教育コース修士論文

      Pages: 49-49

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 言語少数派生徒の在籍級の授業参加をめざす学習支援環境の構築2011

    • Author(s)
      清田淳子、宇津木奈美子、高梨宏子、三輪充子、山口優希子、劉雲霞
    • Journal Title

      言語文化と日本語教育

      Volume: 41号 Pages: 82-84

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもの教科学習支援における子どもの母語ができる日本人支援者の役割認識2011

    • Author(s)
      宇津木奈美子、三輪充子、山口優希子
    • Organizer
      日本語教育学会実践研究フォーラム
    • Place of Presentation
      横浜国立大学(神奈川県)
    • Year and Date
      2011-07-30
    • Related Report
      2011 Annual Research Report 2011 Final Research Report
  • [Presentation] 「在籍級への入り込み支援における母語支援者のスキャフォールディング」『2011年度日本語教育学会春季大会予稿集』2011

    • Author(s)
      清田淳子
    • Organizer
      日本語教育学会春季大会
    • Place of Presentation
      東京国際大学(埼玉県)
    • Year and Date
      2011-05-22
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 在籍級への入り込み支援における母語支援者のスキャフォールディング2011

    • Author(s)
      清田淳子
    • Organizer
      日本語教育学会(春季大会)
    • Place of Presentation
      東京国際大学(埼玉県)
    • Year and Date
      2011-05-22
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 「言語少数派生徒の在籍級の授業参加をめざす学習支援環境の構築-『教科・母語・日本語相互育成学習』を枠組みとして」『言語文化と日本語教育』2010

    • Author(s)
      清田淳子、宇津木奈美子、高梨宏子、三輪充子、山口優希子、劉雲霞
    • Organizer
      日本言語文化学研究会
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学(東京都)
    • Year and Date
      2010-12-11
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 言語少数派生徒の在籍級の授業参加をめざす学習支援環境の構築-「教科・母語・日本語相互育成学習」を枠組みとして2010

    • Author(s)
      清田淳子、宇津木奈美子、〓〓〓子、三輪充子、山口優希子、劉雪〓
    • Organizer
      日本言語文化学研究会
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学
    • Year and Date
      2010-12-11
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Remarks] 研究成果報告書「言語少数派生徒と日本人生徒の学び合いを活かした在籍級の授業モデル作りに向けて」(203頁)の作成、100部

    • Related Report
      2011 Final Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi