• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Effects of Input and Tasks on the Acquisition of Japanese in Foreign and Second Language

Research Project

Project/Area Number 21520540
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

HATASA Yukiko  広島大学, 大学院・教育学研究科, 教授 (40457271)

Project Period (FY) 2009 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2009: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywordsインプット / インターアクション / 授業観察 / タスク / フィードバック / 外国語 / 日本語教育
Research Abstract

The present study aims at identifying the characteristic of interactions in Japanese-as-a-foreign-language(JFL) classrooms from multiple perspectives. The recoded classroom data from beginning-, intermediate-, and advanced JFL classrooms as well as pair-work interactions recorded in and out side of classrooms are analyzed in terms of quality and quantities of leaner production, teacher input and error corrections, amount of negotiation of meaning and forms, and task types. The results are compared with previous studies in English and other European languages

Report

(4 results)
  • 2011 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2012 2011 2010

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (14 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Assessing pedago gicalimplications from JFL research2012

    • Author(s)
      Hatasa, Yukiko
    • Journal Title

      TheJournal of Japanese Language and Literature

      Volume: 46 Pages: 125-142

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 授業中のペア・グループワークのタイプと学習者の発話―意味と形式の交渉と発話量と質の分析―2011

    • Author(s)
      畑佐由紀子・藤原ゆかり
    • Journal Title

      第10回日本語教育国際研究大会(世界日語教育研究大会)論文集

      Pages: 409-410

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 授業中のペア・グループワークのタイプと学習者の発話-意味と形式の交渉と発話量と質の分析-2011

    • Author(s)
      畑佐由紀子・藤原ゆかり
    • Journal Title

      広島大教育学研究科紀要

      Volume: 2 Pages: 163-172

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 授業中のペア・グループワークのタイプと学習者の発話-意味と形式の交渉と発話量と質の分析-2011

    • Author(s)
      畑佐由紀子・藤原ゆかり
    • Journal Title

      第10回日本語教育国際研究大会(世界日語教育研究大会)論文集

      Volume: 2 Pages: 409-410

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 外国語としての日本語の授業におけるタスクタイプと学習者の発話と焦点化の分析2010

    • Author(s)
      畑佐由紀子・藤原ゆかり
    • Journal Title

      広島大教育学研究科紀要

      Volume: 第二部 Pages: 163-172

    • NAID

      40019178489

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] COLT分析から見えるコミュニカティブな授業の特徴―練習活動に着目して―2010

    • Author(s)
      石澤徹・須摩亜由子・鄭立民・畑佐由紀子
    • Journal Title

      2010世界日本語教育大会論文集(DVD版

      Volume: 336

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 初級日本語授業における訂正フィードバックの特徴―学習者のアップテイクと修正の観点から―2010

    • Author(s)
      畑佐由紀子・木村典子・高田悠紀子・石澤徹
    • Journal Title

      2010世界日本語教育大会論文集(DVD版)

      Volume: 358

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 教師主導型活動とペアワークにおける教師の訂正フィードバックの効果2012

    • Author(s)
      畑佐由紀子・藤原ゆかり
    • Organizer
      2012年日本語教育国際研究大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2012-08-18
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 文法重視・コミュニケーション重視の教育と日本語らしさの育成2012

    • Author(s)
      畑佐由紀子
    • Organizer
      真理大学2012年第六回外国語文教学與跨文化研究学術シンポジウム
    • Place of Presentation
      台湾真理大学
    • Year and Date
      2012-04-28
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 日本語学習者の話し合いタスクにおける談話の特徴2012

    • Author(s)
      伊藤亜希・畑佐由紀子
    • Organizer
      2012 AATJ Annual Conference
    • Place of Presentation
      Toronto, Canada
    • Year and Date
      2012-03-15
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 日本語学習者の話し合いタスクにおける談話の特徴2012

    • Author(s)
      伊藤亜希・畑佐由紀子
    • Organizer
      2012 AATJ Annual Conference
    • Place of Presentation
      カナダ・トロント
    • Year and Date
      2012-03-15
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 初級・中級・中上級の授業における教師主導型活動とペア・グループ活動における学習者の意味と形式への焦点化と発話の特徴2011

    • Author(s)
      畑佐由紀子・藤原ゆかり
    • Organizer
      2011年度日本語教育学会秋季大会
    • Place of Presentation
      米子コンベンションセンター
    • Year and Date
      2011-10-09
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 初級・中級・中上級の授業における教師主導型活動とペア・グループ活動における学習者の意味と形式への焦点化と発話の特徴2011

    • Author(s)
      畑佐由紀子・藤原ゆかり
    • Organizer
      2011年度日本語教育学会秋季大会
    • Place of Presentation
      島根県米子コンベンションセンター
    • Year and Date
      2011-10-09
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業中のペア・グループワークのタイプと学習者の発話―意味と形式の交渉と発話量と質の分析―2011

    • Author(s)
      畑佐由紀子・藤原ゆかり
    • Organizer
      第10回日本語教育国際研究大会(世界日語教育研究大会),中華人民共和国天津外国語大学
    • Place of Presentation
      中華人民共和国天津外国語大学
    • Year and Date
      2011-08-21
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 授業中のペア・グループワークのタイプと学習者の発話-意味と形式の交渉と発話量と質の分析-2011

    • Author(s)
      畑佐由紀子・藤原ゆかり
    • Organizer
      第10回日本語教育国際研究大会
    • Place of Presentation
      中華人民共和国天津外国語大学
    • Year and Date
      2011-08-21
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] The relationship betweentypes of pair work and learner production.2011

    • Author(s)
      Hatasa, Yukiko and Yukari Fujiwara
    • Organizer
      Association for Teachers of Japanese 2011 Annual Conference
    • Place of Presentation
      University of Hawai' i at Manoa
    • Year and Date
      2011-04-02
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] The relationship between types of pair work and learner production2011

    • Author(s)
      畑佐由紀子・藤原ゆかり
    • Organizer
      Association for Teachers of Japanese 2011 Annual Conference
    • Place of Presentation
      アメリカ合衆国・ホノルル
    • Year and Date
      2011-04-02
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 初級日本語授業における訂正フィードバックの特徴-学習者のアップテイクと修正の観点から-2010

    • Author(s)
      畑佐由紀子・木村典子・高田悠紀子・石澤徹
    • Organizer
      2010年世界日本語教育大会
    • Place of Presentation
      國立政治大學(台湾)
    • Year and Date
      2010-08-01
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] COLT分析から見えるコミュニカティブな授業の特徴-練習活動に着目して-2010

    • Author(s)
      石澤徹・須摩, 亜由子・鄭立民・畑佐由紀子
    • Organizer
      2010年世界日本語教育大会
    • Place of Presentation
      國立政治大學(台湾)
    • Year and Date
      2010-08-01
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] COLT分析から見えるコミュニカティブな授業の特徴―練習活動に着目して―2010

    • Author(s)
      石澤徹・須摩亜由子・鄭立民・畑佐由紀子
    • Organizer
      2010世界日本語教育大会
    • Place of Presentation
      台湾国立政治大学
    • Year and Date
      2010-07-31
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 初級日本語授業における訂正フィードバックの特徴―学習者のアップテイクと修正の観点から―2010

    • Author(s)
      畑佐由紀子・木村典子・高田悠紀子・石澤徹
    • Organizer
      2010世界日本語教育大会
    • Place of Presentation
      台湾国立政治大学
    • Year and Date
      2010-07-31
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] 究成果報告書国内外の日本語教育環境におけるインプットとタスクが習得に及ぼす影響2012

    • Author(s)
      畑佐由紀子
    • Publisher
      平成21年度~平成23年度科学研究費補助金基盤研究
    • Related Report
      2011 Final Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi