• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and Examination of an Extensive Listening e-Learning Program as an Autonomous Learning Support Tool

Research Project

Project/Area Number 21520567
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionTokyo University of Foreign Studies

Principal Investigator

NAGANUMA Naoyuki  東京外国語大学, 世界言語社会教育センター, 講師 (20365836)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) KUDOU Yoji  東京外国語大学, 世界言語社会教育センター, 講師 (60509173)
NEGISHI Masashi  東京外国語大学, 大学院・総合国際学研究院, 教授 (50189362)
Project Period (FY) 2009 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords英語多聴学習 / eラーニング / 英語自律学習
Research Abstract

An extensive listening e-learning program has been developed as an autonomous learning support tool by the English Learning Center at Tokyo University of Foreign Studies. The program contains a range of materials mainly from" Hearing Marathon", a distance learning course, offered by the co-research organization, ALC. Those materials were digitalized and used in comprehension check and training programs. Detailed learning behavior logs were analyzed to examine the relationship among learning strategies, listening exposure, and proficiency scores measured by TOEIC-IP.

Report

(4 results)
  • 2011 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • Research Products

    (39 results)

All 2012 2011 2010 2009 Other

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (28 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] CEFRに準拠したTUFS言語フレームワーク構築の試み2011

    • Author(s)
      長沼君主・工藤洋路・吉冨朝子
    • Journal Title

      東京外国語大学論集

      Volume: 第82号 Pages: 141-182

    • NAID

      40019047329

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校英語活動における自律性と動機づけを高めるCan-do評価の実践2011

    • Author(s)
      長沼君主
    • Journal Title

      ARCLE Review

      Volume: 5 Pages: 65-74

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] CEFR-J開発の経緯2011

    • Author(s)
      根岸雅史
    • Journal Title

      ARCLE Review

      Volume: 5 Pages: 38-52

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 東アジア高校英語教育調査から見た日韓中高校生における英語Can-Do自己評価スコア比較2010

    • Author(s)
      長沼君主・吉田研作
    • Journal Title

      ARCLE(Action Research Center for Language Education)REVIEW No.4

      Pages: 6-24

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 英語ライティング能力習熟度とディスコースモードの違いによるライティングの文法的結束性の特徴に関する基礎研究2010

    • Author(s)
      工藤洋路
    • Journal Title

      ARCLE(Action Research Center for Language Education)REVIEW No.4

      Pages: 38-54

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] Can-Do評価-学習タスクに基づくモジュール型シラバス構築の試み2009

    • Author(s)
      長沼君主
    • Journal Title

      東京外国語大学論集 第79号

      Pages: 87-106

    • NAID

      120001905043

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 自然言語コーパスに基づく学習教材作成のための基礎的研究:英語リスニング・テキストのCEFRレベルの決定要因とそれに基づくレベル推定の可能性2009

    • Author(s)
      根岸雅史
    • Journal Title

      コーパスに基づく言語学教育研究報告3 フィールド調査、言語コーパス、言語情報学

      Pages: 195-210

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 生徒の『英語』、教師の『英語』:ギャップの実態に迫る2009

    • Author(s)
      根岸雅史
    • Journal Title

      研究所報VOL.56第1回中学校英語に関する基本報告書【教員調査・生徒調査】

      Pages: 24-29

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] CEFRリスニングレベルの決定要因の探索とレベル推定の可能性2009

    • Author(s)
      根岸雅史
    • Journal Title

      「多言語多文化共生社会に立脚したウエブ言語教材における言語能力記述モデルの研究」成果報告論文

      Pages: 199-212

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] Criterial features and a profile of Japanese learners of English in Writing2012

    • Author(s)
      Naoyuki Naganuma, Yoji Kudo, Masashi Negishi
    • Organizer
      English Profile Network Seminar Series 2012
    • Place of Presentation
      Hughes Hall, Cambridge, UK
    • Year and Date
      2012-02-02
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 自動採点ポートフォリオ評価とCEFR基準評価を融合したライティング学習プログラムの構築2011

    • Author(s)
      工藤洋路・長沼君主・高野正恵・増田斐那子
    • Organizer
      日本言語テスト学会第15回全国研究大会
    • Place of Presentation
      桃山学院大学
    • Year and Date
      2011-10-29
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 文法テストはこのままでよいのか:文法テストの歴史と未来2011

    • Author(s)
      根岸雅史
    • Organizer
      平成23年度目白大学外国語学部英米語学科大学院言語文化研究科英語・英語教育専攻公開シンポジウム第4弾「日本の英語教育を発信する・(4)-カリキュラムからテストまで-」
    • Place of Presentation
      目白大学新宿キャンパス(東京都)(招待講演)
    • Year and Date
      2011-10-29
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] Development of Localized Can-do Statements and their Calibration to the CEFR2011

    • Author(s)
      Naoyuki Naganuma, Haruko Nagasue
    • Organizer
      The 50th JACET Convention
    • Place of Presentation
      Seinan Gakuin University, Fukuoka, Japan
    • Year and Date
      2011-09-01
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語ライティングにおける接続表現の使用傾向についての実証的研究2011

    • Author(s)
      工藤洋路
    • Organizer
      第37回全国英語教育学会山形研究大会
    • Place of Presentation
      山形大学小白川キャンパス
    • Year and Date
      2011-08-20
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] GTEC for STUDENTS推奨スコアガイドライン」作成調査報告2011

    • Author(s)
      根岸雅史・中島正剛
    • Organizer
      第37回全国英語教育学会山形研究大会
    • Place of Presentation
      山形大学(山形県)
    • Year and Date
      2011-08-20
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 自律学習支援のためのTUFS e言語ポートフォリオ構築の試み2011

    • Author(s)
      長沼君主・工藤洋路
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会第35回神奈川研究大会
    • Place of Presentation
      専修大学生田キャンパス
    • Year and Date
      2011-08-06
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校英語授業におけるリーディング指導-現状、問題点、そして解決策2011

    • Author(s)
      根岸雅史
    • Organizer
      言語教育文化研究所2011夏期英語教育セミナーin東京「指導が変わる生徒が変わる」
    • Place of Presentation
      中野サンプラザ(東京都)(招待講演)
    • Year and Date
      2011-07-22
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 副専攻英語クラスにおけるCan-Do評価タスクの導入2011

    • Author(s)
      長沼君主・工藤洋路・Dean Poland・吉冨朝子
    • Organizer
      JACET第5回関東支部大会
    • Place of Presentation
      大東文化大学
    • Year and Date
      2011-06-26
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校英語Can-Do評価と活動のタスク設計-ポートフォリオ評価による自律的学習者の育成2011

    • Author(s)
      長沼君主
    • Organizer
      日本児童英語教育学会第32回全国大会
    • Place of Presentation
      大阪成蹊大学
    • Year and Date
      2011-06-25
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] The development of the CEFR-J : Where we are, where we are going2011

    • Author(s)
      M.Negishi
    • Organizer
      WoLSEC International Symposium 2011
    • Place of Presentation
      東京外国語大学(東京)
    • Year and Date
      2011-03-02
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校での授業展開-リーディングを中心に2010

    • Author(s)
      根岸雅史
    • Organizer
      上智大学・ARCLE応用言語学シンポジウム
    • Place of Presentation
      上智大学(東京) 招待講演
    • Year and Date
      2010-12-15
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本人の英語力の現状と目標設定2010

    • Author(s)
      根岸雅史
    • Organizer
      外国語教育研究所設立10周年記念英語教育シンポジウム
    • Place of Presentation
      群馬県立女子大学(群馬) 招待講演
    • Year and Date
      2010-12-07
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語ライティングにおけるコンピュータ自動採点の妥当性とCEFRライティング評価との関連の検証2010

    • Author(s)
      工藤洋路・長沼君主・小野倫寛・高野正恵・増田斐那子
    • Organizer
      外国語教育学会
    • Place of Presentation
      東京外国語大学(東京)
    • Year and Date
      2010-11-14
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] コミュニケーション能力を育成する授業と評価のあり方2010

    • Author(s)
      根岸雅史
    • Organizer
      第49回熊本県中学校英語教育研究大会
    • Place of Presentation
      熊本県高森町立高森中学校(熊本) 招待講演
    • Year and Date
      2010-11-09
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 自律的学習者を育成する小学校英語Can-Do評価導入の試み2010

    • Author(s)
      長沼君主・大滝さっき・井上浩志・三間映子
    • Organizer
      日本児童英語教育学会秋季研究大会
    • Place of Presentation
      大阪成蹊大学(大阪)
    • Year and Date
      2010-11-07
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語Can-Do調査分析に基づくTUFS言語フレームワーク構築の試み2010

    • Author(s)
      長沼君主・工藤洋路・吉冨朝子
    • Organizer
      日本言語テスト学会
    • Place of Presentation
      豊橋科学技術大学(愛知)
    • Year and Date
      2010-09-11
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] A validation study of the CEFR levels of phrasal verbs in the English Profile Wordlists2010

    • Author(s)
      M.Negishi, Y.Tono, Y.Fujita
    • Organizer
      British Association for Applied Linguistics
    • Place of Presentation
      University of Aberdeen (UK)
    • Year and Date
      2010-09-09
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語多聴eラーニングプログラムの開発とその効果の検証2010

    • Author(s)
      長沼君主・工藤洋路・根岸雅史
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2010-08-21
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 英語多聴eラーニングプログラムの開発とその効果の検証2010

    • Author(s)
      長沼君主・工藤洋路・根岸雅史
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会
    • Place of Presentation
      筑波大学(茨城)
    • Year and Date
      2010-08-21
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] Can-Do評価-学習タスクの導入による能力および自己効力の変化の検証2010

    • Author(s)
      長沼君主・永末温子
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      関西大学(大阪)
    • Year and Date
      2010-08-08
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 文法的結束性の特徴から検証する英語ライティング能力の発達2010

    • Author(s)
      工藤洋路
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      関西大学(大阪)
    • Year and Date
      2010-08-08
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] CEFRを英語教育評価の枠組みとして考える2010

    • Author(s)
      根岸雅史、村野井仁、投野由紀夫、高田智子
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      関西大学(大阪)
    • Year and Date
      2010-08-08
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] Can-Do研究はいかに言語学習の動機づけに資するか?2010

    • Author(s)
      長沼君主
    • Organizer
      上智大学言語学会
    • Place of Presentation
      上智大学(東京) 招待講演
    • Year and Date
      2010-07-17
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語力最適化を目指した英語自律学習支援プログラムの開発と運用2009

    • Author(s)
      長沼君主・工藤洋路・吉冨朝子
    • Organizer
      第48回大学英語教育学会(JACET)全国大会
    • Place of Presentation
      北海学園大学
    • Year and Date
      2009-09-06
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語自律学習支援のための速読・多聴支援e-learningプログラムの開発2009

    • Author(s)
      長沼君主・工藤洋路・根岸雅史
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第5回全国大会
    • Place of Presentation
      千歳科学技術大学
    • Year and Date
      2009-09-02
    • Related Report
      2011 Final Research Report 2009 Annual Research Report
  • [Presentation] CEFRに基づく英語リスニング・レベルの基準特性を探る2009

    • Author(s)
      根岸雅史
    • Organizer
      全国英語教育学会(JASELE)第35回研究大会
    • Place of Presentation
      鳥取大学
    • Year and Date
      2009-08-09
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] Post-SELHi実践におけるCan-Doタスクによる授業モジュール化の試み2009

    • Author(s)
      長沼君主・永末温子
    • Organizer
      全国英語教育学会(JASELE)第35回研究大会
    • Place of Presentation
      鳥取大学
    • Year and Date
      2009-08-08
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Book] 日本と諸外国の言語教育におけるCan-Do評価:ヨーロッパ言語共通枠(CEFR)の適用2010

    • Author(s)
      マリア・ガブリエラ・シュミット、長沼君主、ファーガス・オドワイヤー、アレクサンダー・イミック、境一三(編著)
    • Total Pages
      315
    • Publisher
      朝日出版社
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Remarks] 英語学習支援センター(ELC)ウェブサイト

    • URL

      http://www.tufs.ac.jp/common/elc/

    • Related Report
      2011 Final Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi