• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An attempt to reinforce working memory for listening performance through Moodle-assisted repeated dictation practices

Research Project

Project/Area Number 21520616
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionYasuda Women's University

Principal Investigator

MATSUOKA Hironobu  安田女子大学, 文学部, 教授 (10249576)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) ENOKIDA Kazumichi  広島大学, 外国語教育研究センター, 准教授 (20268668)
大舘 実子 (大館 実子)  安田女子短期大学, 秘書科, 准教授 (40413538)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) ODATE Jitsuko   (40413538)
Project Period (FY) 2009 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2011: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2010: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordse-ラーニング / CALL / 第二言語習得論 / ディクテーション / ワーキングメモリ / リスニング・スパン
Research Abstract

This study first discusses to what extent"the dictation span"of English language learners, which is supposed to be measured by dictation length after their first listening, is involved in listening performance. Two kinds of surveys were conducted and the outcome was analyzed through correlation and multiple regression analysis. The results show that correlation of the dictation span of participants to their scores of the listening task is. 540 for the second improved survey. Next, the correlations were examined among English learners' listening-and dictation-proficiency and dictation span. The outcomes show the dictation span has a certain correlation with the other two factors. The results of the final survey, which focuses upon the cause-and-effect relationship among them show that the dictation span is influenced most strongly by working memory of learners. In addition, a typological survey to identify errors in dictation practice was also conducted.

Report

(4 results)
  • 2011 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2012 2011 2010 2009 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (9 results) Remarks (4 results)

  • [Journal Article] リスニング力の構成要素について-ワーキングメモリとディクテーションスパン2012

    • Author(s)
      松岡博信、榎田一路、大舘実子
    • Journal Title

      大学英語教育学会中国・四国支部研究紀要

      Volume: 9号 Pages: 83-92

    • NAID

      110009418809

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] リスニング力の構成要素について-ワーキングメモリとディクテーション・スパン2011

    • Author(s)
      松岡博信, 榎田一路, 大舘実子
    • Journal Title

      大学英語教育学会中国・四国支部研究紀要

      Volume: 9 Pages: 83-92

    • NAID

      110009418809

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英語ディクテーション演習におけるワーキングメモリ使用について2011

    • Author(s)
      松岡博信、榎田一路、大舘実子
    • Journal Title

      大学英語教育学会中国・四国支部研究紀要

      Volume: 8号 Pages: 17-26

    • NAID

      110008664562

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英語ディクテーション演習におけるワーキングメモリ使用について2010

    • Author(s)
      松岡博信, 榎田一路, 大舘実子
    • Journal Title

      大学英語教育学会中国・四国支部研究紀要

      Volume: 8 Pages: 75-85

    • NAID

      110008664562

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ディクテーション活動におけるエラー分析2011

    • Author(s)
      松岡博信, 榎田一路, 大舘実子
    • Organizer
      山口大学英語教育研究会
    • Place of Presentation
      山口大学
    • Year and Date
      2011-12-03
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] ディクテーション活動におけるエラー分析2011

    • Author(s)
      松岡博信、榎田一路、大舘実子
    • Organizer
      山口大学英語教育研究会
    • Place of Presentation
      山口大学(山口市)
    • Year and Date
      2011-12-03
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] リスニング力の構成要素について2011

    • Author(s)
      松岡博信, 榎田一路, 大舘実子
    • Organizer
      大学英語教育学会中国・四国支部大会
    • Place of Presentation
      山口大学
    • Year and Date
      2011-06-04
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] リスニング力の構成要素について2011

    • Author(s)
      松岡博信、榎田一路、大舘実子
    • Organizer
      大学英語教育学会中国・四国支部大会
    • Place of Presentation
      山口大学(山口市)
    • Year and Date
      2011-06-04
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] Repeated Dictation演習の効果に関する一考察2010

    • Author(s)
      松岡博信, 榎田一路, 大舘実子
    • Organizer
      山口大学英語教育研究会
    • Place of Presentation
      山口大学
    • Year and Date
      2010-12-04
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] Repeated Dictation演習の効果に関する一考察2010

    • Author(s)
      松岡博信、榎田一路、大舘実子
    • Organizer
      山口大学英語教育研究会
    • Place of Presentation
      山口大学(山口市)
    • Year and Date
      2010-12-04
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語ディクテーション演習におけるワーキングメモリ使用について2010

    • Author(s)
      松岡博信, 榎田一路, 大舘実子
    • Organizer
      大学英語教育学会中国・四国支部大会
    • Place of Presentation
      鳥取大学
    • Year and Date
      2010-06-05
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 英語ディクテーション演習におけるワーキングメモリ使用について2010

    • Author(s)
      松岡博信、榎田一路、大舘実子
    • Organizer
      大学英語教育学会中国・四国支部研究大会
    • Place of Presentation
      鳥取大学(鳥取市)
    • Year and Date
      2010-06-05
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語リスニング力養成のためのワーキングメモリ増強について2009

    • Author(s)
      松岡博信、榎田一路、大舘実子
    • Organizer
      山口大学英語教育研究会
    • Place of Presentation
      山口大学教育学部(山口市)
    • Year and Date
      2009-12-05
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://ace1.yasuda-u.ac.jp/moodle

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://acel.yasuda-u.ac.jp/moodle/

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://acel.yasuda-u.ac.jp/moodle/

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://acel.yasuda-u.ac.jp/moodle/

    • Related Report
      2009 Annual Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi