• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on Establishing a New Methodology for Assessment and Evalution after "English Activities" Becomes a Compulsory Subject in Elementary Schools

Research Project

Project/Area Number 21520650
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionHokkaido University of Education (2010-2011)
Gifu City Women's College (2009)

Principal Investigator

NAKAMURA Norio  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (70285758)

Project Period (FY) 2009 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords早期英語教育 / 外国語活動 / 測定 / 評価 / 小中連携 / 語彙習得 / 自己評価 / 英語 / 教育学 / 測定・評価 / 文字指導
Research Abstract

An investigation was carried out to look at the characteristics of vocabulary items intended for instruction to 1,800 elementary school students in Japan and South Korea. In this study, the items examined were taken from "English Note" used in elementary school classrooms. To access the degree to which the school children are familiar with English words, the items were ranked by level of difficulty. In addition, a software program equipped with a speech recognition engine was developed in order to enable elementary school teachers to assess and evaluate their students' word skills. This software can also be used by students as a vocabulary study aid.

Report

(4 results)
  • 2011 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2012 2011 2010 2009

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 10 results) Presentation (14 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 外国語活動で身につく語彙技能2012

    • Author(s)
      中村典生
    • Journal Title

      北海道教育大学研究紀要(教育科学編)

      Volume: 第62巻、第2号 Pages: 173-187

    • NAID

      110008801648

    • Related Report
      2011 Annual Research Report 2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英語を学び続ける動機づけについて2011

    • Author(s)
      中村典生・井元彩奈・林田宏一
    • Journal Title

      言語文化学会論集

      Volume: 第37号 Pages: 123-144

    • NAID

      40019165930

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英語を学び続ける動機づけについて2011

    • Author(s)
      中村典生・井元彩奈・林田宏一
    • Journal Title

      言語文化学会論

      Volume: 37号 Pages: 123-144

    • NAID

      40019165930

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校英語、何が変わるのか・何を変えるのか?2011

    • Author(s)
      中村典生
    • Journal Title

      教育と医学

      Volume: 59巻4号 Pages: 4-12

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校英語が中学校の英語学習に及ぼす影響について-語彙の自己評価に焦点を当てて2010

    • Author(s)
      中村典生・末松綾・林田宏一
    • Journal Title

      小学校英語教育学会紀要

      Volume: 第10号 Pages: 25-30

    • NAID

      110009687498

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] やってみたい活動とスキルはどう関係しているのか-小学生の聞きたい・話したい・読みたい・書きたいという「思い」に焦点をあてて2010

    • Author(s)
      中村典生・林田宏一
    • Journal Title

      言語文化学会論集

      Volume: 第35号 Pages: 45-60

    • NAID

      40018957876

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校英語における情意面と自己評価における語彙スキルの接点に関する試行研究2010

    • Author(s)
      中村典生
    • Journal Title

      IRICE PLAZA

      Volume: 第21号 Pages: 125-134

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] やってみたい活動とスキルはどう関係しているのか2010

    • Author(s)
      中村典生・林田宏一
    • Journal Title

      言語文化学会論集

      Volume: 35 Pages: 45-60

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校英語が中学校の英語学習に及ぼす影響について-語彙の自己評価に焦点を当てて-2010

    • Author(s)
      中村典生・末松綾・林田宏一
    • Journal Title

      小学校英語教育学会紀要 第10号

      Pages: 25-30

    • NAID

      110009687498

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高校生の語彙技能習得の傾向に関するパイロット・スタディ2009

    • Author(s)
      中村典生・林田宏一
    • Journal Title

      言語文化学会論集

      Volume: 第32号 Pages: 113-130

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高校生の語彙技能習得の傾向に関するパイロット・スタディ2009

    • Author(s)
      中村典生・林田宏一
    • Journal Title

      言語文化学会論集 第32号

      Pages: 113-130

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 外国語活動で養われた素地を活かし中学校で4技能の指導を効果的に行う方法2011

    • Author(s)
      中村典生
    • Organizer
      十五大都市公立中学校英語教育研究会連絡協議会
    • Place of Presentation
      ホテルライフォート札幌
    • Year and Date
      2011-10-07
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 外国語活動で養われた素地を活かし中学校で4技能の指導を効果的に行う方法2011

    • Author(s)
      中村典生
    • Organizer
      十五大都市公立中学校英語教育研究会連絡協議会
    • Place of Presentation
      ホテルライフォート札幌(招待講演)
    • Year and Date
      2011-10-07
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 外国語活動で「結果的に」身につく力とは何か-小中連携を視座に-2011

    • Author(s)
      中村典生・林田宏一
    • Organizer
      小学校英語教育学
    • Place of Presentation
      大阪教育大学柏原キャンパス
    • Year and Date
      2011-07-17
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 外国語活動で「結果的に」身につく力とは何か-小中連携を視座に-2011

    • Author(s)
      中村典生・林田宏一
    • Organizer
      小学校英語教育学会
    • Place of Presentation
      大阪教育大学柏原キャンパス
    • Year and Date
      2011-07-17
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校英語で「結果的に」身についているスキル2010

    • Author(s)
      中村典生
    • Organizer
      言語文化学会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学釧路校
    • Year and Date
      2010-12-18
    • Related Report
      2011 Final Research Report 2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校英語における児童の情意面と語彙技能の関係2010

    • Author(s)
      中村典生
    • Organizer
      小学校英語教育学会
    • Place of Presentation
      北海道工業大学
    • Year and Date
      2010-07-20
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校英語における態度とスキルの接点に関するパイロット・スタディ2010

    • Author(s)
      中村典生・林田宏一
    • Organizer
      小学校英語教育学会
    • Place of Presentation
      北海道工業大学
    • Year and Date
      2010-07-19
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 外国語(英語)活動に取り組む子ども、そして教師。来し方行く末2010

    • Author(s)
      中村典生
    • Organizer
      小学校英語教育学会
    • Place of Presentation
      北海道工業大学
    • Year and Date
      2010-07-19
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校英語における態度面とスキル面の関係2009

    • Author(s)
      中村典生
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-22
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 小学校外国語活動において留意すべき児童の心理的側面2009

    • Author(s)
      中村典生
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-22
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校英語が中学校での英語学習に及ぼす影響について2009

    • Author(s)
      中村典生・末松綾・林田宏一
    • Organizer
      小学校英語教育学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2009-09-17
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 小学校英語が中学校の英語学習に及ぼす影響について2009

    • Author(s)
      中村典生・末松綾・林田宏一
    • Organizer
      小学校英語教育学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2009-07-19
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 「外国語活動」を中学英語とどう区別し、関連づけるか2009

    • Author(s)
      中村典生
    • Organizer
      中部地区英語教育学会
    • Place of Presentation
      常葉学園大学
    • Year and Date
      2009-06-28
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学との連携をどう考えたらいいのか2009

    • Author(s)
      中村典生
    • Organizer
      中部地区英語教育学会
    • Place of Presentation
      常葉学園大学
    • Year and Date
      2009-06-02
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] わかりやすい英語教育法-小中高での実践的指導-2009

    • Author(s)
      浅羽亮一
    • Total Pages
      215
    • Publisher
      三修社
    • Related Report
      2009 Annual Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi