• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on Misleading Mechanism for Advertisements and Guidelines for its Prevention

Research Project

Project/Area Number 21530443
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Commerce
Research InstitutionHosei University

Principal Investigator

TAKEUCHI Toshie  法政大学, 経営学部, 教授 (40366828)

Project Period (FY) 2009 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2011: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords広告効果 / 態度変容 / No.1表示 / 誤認 / ベイズ推定 / 共分散構造分析 / 分散分析 / 二元配置分散分析 / 広告コミュニケーション効果 / 広告への誤認 / テキストマイニング
Research Abstract

Misleading advertisements that have a bad influence on proper goods selection by consumers are regulated by the Act against Unjustifiable Premiums and Misleading Representations. The advertisements using emphasis representations as "Customer satisfaction No.1" or "Sales volume No.1" are accompanied by a proviso, but its representation is actually unclear to consumers. This study verifies attitude toward advertisement and purchase intention are affected by the response to "No.1" representations, and what kind of factors about individual advertisements generate the response to "No.1" representations.

Report

(4 results)
  • 2011 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2010 2009

All Journal Article (2 results) Presentation (2 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] なぜウェアアウトは発生するのか-広告内容による影響-2010

    • Author(s)
      竹内淑恵
    • Journal Title

      イノベーション・マネジメント

      Volume: 7巻 Pages: 1-27

    • NAID

      130007500570

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] なぜウェアアウトは発生するのか-広告内容による影響-2010

    • Author(s)
      竹内淑恵
    • Journal Title

      イノベーション・マネジメント No.7

      Pages: 1-27

    • NAID

      130007500570

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] なぜウェアアウトは発生するのか:広告内容による影響2010

    • Author(s)
      竹内淑恵
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会第87回研究大会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2010-06-27
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] なぜウェアアウトは発生するのか:広告内容による影響2010

    • Author(s)
      竹内淑恵
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会
    • Place of Presentation
      第87回研究大会(大阪大学)
    • Year and Date
      2010-06-27
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] 広告コミュニケーション効果-ホリスティック・アプローチによる実証分析2010

    • Author(s)
      竹内淑恵
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      千倉書房
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] 広告コミュニケーション効果-ホリスティック・アプローチによる実証分析-2010

    • Author(s)
      竹内淑恵
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      千倉書房
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] 『マーケティング・経営戦略の数理』第6章「広告コミュニケーション効果の測定-広告想起と店頭配荷の販売への影響-」2009

    • Author(s)
      竹内淑恵
    • Total Pages
      17
    • Publisher
      朝倉書店
    • Related Report
      2011 Final Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi