• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Practical Utilization of basic concepts in school psychology

Research Project

Project/Area Number 21530678
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionChiba University

Principal Investigator

KAMBARA Masahiko  千葉大学, 教育学部, 教授 (90169805)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) ARARAGI Chitoshi  千葉大学, 教育学部, 教授 (90127960)
NAKAZAWA Jun  千葉大学, 教育学部, 教授 (40127676)
OASHI Osamu  千葉大学, 教育学部, 准教授 (30289235)
IWATA Miho  千葉大学, 教育学部, 准教授 (00334160)
Project Period (FY) 2009 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2012: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2011: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2010: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords学校心理学 / 動機づけ / 現職教員 / 事例分析 / 学習性無力感 / テキスト分析 / 内発的動機づけ
Research Abstract

Concrete instances in practical settings were collected that teachers would understand using the basic educational psychological concepts on the theory of motivation. Typical instances explaining psychological concepts were made based on these instances and were evaluated by teachers. Analysis of instances suggested the possibility of rethinking on the traditional theory and the integratedunderstanding of psychological theories.

Report

(5 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2013 2012 2011 2010

All Journal Article (6 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 動機づけに関する教育心理学的概念としての達成目標理論について現職教員がイメージする教育実践事例の分析2013

    • Author(s)
      鎌原雅彦・大芦治・蘭千壽・岩田美保
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 61巻 Pages: 233-243

    • NAID

      120007055209

    • Related Report
      2012 Annual Research Report 2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 教育心理学関連科目のテキストにおける動機づけ関連領域の扱われ方について2013

    • Author(s)
      大芦治・岩田美保・鎌原雅彦・蘭千壽
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 61巻 Pages: 59-63

    • NAID

      120007055206

    • Related Report
      2012 Annual Research Report 2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 動機づけにおける教育心理学的概念に関する教育実践事例の適切性について2012

    • Author(s)
      鎌原雅彦・蘭千壽・大芦治・岩田美保
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 60巻 Pages: 301-314

    • NAID

      120007055650

    • Related Report
      2012 Final Research Report 2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 動機づけにおける教育心理学的概念に関する教育実践事例の適切性について2011

    • Author(s)
      鎌原雅彦・大芦治・金子功一・岩田美保・中澤潤・蘭千壽
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 59巻 Pages: 151-157

    • NAID

      120007055650

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 動機づけ関連概念について現職教員がイメージする教育実践事例の分析-学習性無力感概念について-2011

    • Author(s)
      鎌原雅彦・大芦治・金子功一・岩田美保・中澤潤・蘭千壽
    • Journal Title

      千葉大学教育学部紀要

      Volume: 59 Pages: 151-157

    • NAID

      120007065234

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「内発的動機づけ」「学習性無力感」に関する教育現場での事例の分析2010

    • Author(s)
      金子功一・鎌原雅彦・大芦治・岩田美保・中澤潤・蘭千壽・三浦香苗
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要 59((予定))

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 動機づけ関連概念の教育実践事例の適切性の分析2011

    • Author(s)
      蘭千壽・鎌原雅彦・大芦治
    • Organizer
      日本学校心理士会2011年度大会
    • Related Report
      2012 Final Research Report 2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 現職教員が動機づけ関連概念からイメージする事例の分析-内発的動機づけ,学習された無力感を例に-2010

    • Author(s)
      金子功一・鎌原雅彦・大芦治・岩田美保・中澤潤・蘭千壽・三浦香苗
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会発表論文集
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2010-08-28
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 現職教員が動機づけ関連概念からイメージする事例の分析-内発的動機づけ,学習された無力感を例にー2010

    • Author(s)
      金子功一・鎌原雅彦・大芦治・岩田美保・中澤潤・蘭千壽・三浦香苗
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会発表論文集
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 現職教員が動機づけ関連概念からイメージする事例の分析-内発的動機づけ,学習された無力感を例に-2010

    • Author(s)
      金子功一・鎌原雅彦・大芦治・岩田美保・中澤潤・蘭千壽・三浦香苗
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会発表論文集
    • Place of Presentation
      早稲田大学((予定))
    • Related Report
      2009 Annual Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi