• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of teaching skills and relations to theory of mind and executive function in preschoolers

Research Project

Project/Area Number 21530687
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

KINOSHITA Takashi  神戸大学, 大学院・人間発達環境学研究科, 教授 (10221920)

Project Period (FY) 2009 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords生涯発達 / 幼児 / 教える行為 / 心の理論 / 実行機能 / 教示行為 / 幼児期 / 技能習得の素朴理論 / 教える意図
Research Abstract

This study examined young children's teaching by observational study and experimental study. First, we observed that 5-year-olds, but not 4-year-olds, used indirect strategy to prompt others to acquire the skills by themselves. Second, with adult's instruction, children of 5 years of age may begin teaching strategies for other's improvement, and inhibitory control ability appears to play a vital role in this teaching method.

Report

(4 results)
  • 2011 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2012 2011 2010 2009

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (4 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 障害児の指導を発達論から問い直す-要素主義的行動変容型指導を超えて2011

    • Author(s)
      木下孝司
    • Journal Title

      障害者問題研究

      Volume: 39(2) Pages: 18-25

    • Related Report
      2011 Annual Research Report 2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 幼児期における教示行為の発達:日常保育場面の観察による検討2010

    • Author(s)
      木下孝司・久保加奈
    • Journal Title

      心理科学

      Volume: 31(2) Pages: 1-22

    • NAID

      110008764652

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼児期における自己の発達と時間:「かけがえのない自己」の誕生プロセスを探る試み2010

    • Author(s)
      木下孝司
    • Journal Title

      心理科学

      Volume: 31(1) Pages: 31-40

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼児期における教示行為の発達:日常保育場面の観察による検討2010

    • Author(s)
      木下孝司, 久保加奈
    • Journal Title

      心理科学

      Volume: 31 Pages: 1-22

    • NAID

      110008764652

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼児期における自己の発達と時間-「かけがえのない自己」の誕生プロセスを探る試み2010

    • Author(s)
      木下孝司
    • Journal Title

      心理科学 31

      Pages: 31-40

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子どもの発達をめぐる最近の研究動向-認知発達研究に潜む問題点と教育実践2009

    • Author(s)
      木下孝司
    • Journal Title

      障害者問題研究

      Volume: 37(2) Pages: 55-61

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 子どもの発達をめぐる最近の研究動向-認知発達研究に潜む問題点と教育実践2009

    • Author(s)
      木下孝司
    • Journal Title

      障害者問題研究 37

      Pages: 55-61

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児期における技能習得に関する素朴理論2011

    • Author(s)
      木下孝司
    • Organizer
      北海道学校心理士会・日本教育心理学会第53回総会
    • Place of Presentation
      北翔大学
    • Year and Date
      2011-07-25
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 幼児期における技能習得に関する素朴理論2011

    • Author(s)
      木下孝司
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回総会
    • Place of Presentation
      北海道立道民活動センター
    • Year and Date
      2011-07-25
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児期における教示行為の発達-他者の技能向上を意図した教え方に着目して2011

    • Author(s)
      木下孝司
    • Organizer
      日本発達心理学会第22回大会発表論文集
    • Year and Date
      2011-03-25
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 幼児期における教示行為の発達-他者の技能向上を意図した教え方に着目して2011

    • Author(s)
      木下孝司
    • Organizer
      日本発達心理学会第22回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学(東京都)
    • Year and Date
      2011-03-25
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] 心の理解の発達氏家達夫・遠藤利彦編発達科学ハンドブック5社会・文化に生きる人間2012

    • Author(s)
      木下孝司
    • Publisher
      新曜社
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] 子どもの心的世界のゆらぎと発達-表象発達をめぐる不思議2011

    • Author(s)
      木下孝司・加用文男・加藤義信編著
    • Total Pages
      215
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2011 Annual Research Report 2011 Final Research Report
  • [Book] 子どもの発達に共感するとき-保育・障害児教育に学ぶ2010

    • Author(s)
      木下孝司
    • Total Pages
      159
    • Publisher
      全国障害者問題研究会出版部
    • Related Report
      2011 Final Research Report 2010 Annual Research Report
  • [Book] 「障害をもつ子どもの保育」浅井春夫・渡邉保博(編)『保育の理論と実践講座第2巻 保育の質と保育内容-保育者の専門性とは何か』2009

    • Author(s)
      木下孝司
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      新日本出版
    • Related Report
      2009 Annual Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi