• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Developmental Study of Learning Environment of Children's Study Form and Teacher's Teaching Method in Dialogue-centered Lesson

Research Project

Project/Area Number 21530693
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionKagoshima University

Principal Investigator

KARIYAZONO Akihiko  鹿児島大学, 教育学部, 教授 (30274674)

Research Collaborator NAGASATO Tomohiro  鹿児島市立紫原小学校, 教諭
SAKAUE Misato  鹿児島市立紫原小学校, 教諭
NAGATA Takaya  鹿児島大学, 教育学部附属小学校, 教諭
NAKAMURA Taichi  鹿児島大学, 教育学部附属小学校, 教諭
MASAKI Yoshihiro  鹿児島大学, 大学院・教育学研究科, 大学院生
Project Period (FY) 2009 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2010: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords教授法 / 対話型授業 / 対話 / 対話指導法 / 対話型授業デザイン / 対話指導方法
Research Abstract

Present study developed the teaching method of dialogue of dialogue-oriented lesson in elementary school. In this method, teacher took part in children's dialogue actively. The present study showed that interaction between teacher and children in this method improved the quality of children's dialogue. This teaching method was designated teacher's leading participation for children's dialogue. Furthermore the present study developed a new learning style through dialogue that dialogue theme contained an abstract proposition.

Report

(4 results)
  • 2011 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2012 2011 2010 2009 Other

All Journal Article (14 results) Presentation (6 results) Book (3 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 児童の対話活動の指導方法としての教師の指導的参加の開発的研究(III)-指導的参加モデルの構築-2012

    • Author(s)
      假屋園昭彦・永里智広・坂上弥里
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要(教育科学編)

      Volume: 63 Pages: 97-105

    • URL

      http://ir.kagoshima-u.ac.jp/

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 児童の対話活動の指導方法としての教師の指導的参加の開発的研究(III)2012

    • Author(s)
      假屋園昭彦
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要

      Volume: 63 Pages: 97-105

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 児童の対話活動の指導方法としての教師の指導的参加の開発的研究(II)-新命題の発生機序に関する微視的分析-2011

    • Author(s)
      假屋園昭彦・永里智広・坂上弥里
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要(人文・社会科学編)

      Volume: 62 Pages: 101-116

    • URL

      http://ir.kagoshima-u.ac.jp/

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 児童の対話活動の指導方法としての教師の指導的参加の開発的研究(I)-教師と児童との相互影響性の分析-2011

    • Author(s)
      假屋園昭彦・永里智広・坂上弥里
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要(教育科学編)

      Volume: 62 Pages: 217-240

    • URL

      http://ir.kagoshima-u.ac.jp/

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 児童の対話活動の指導方法としての教師の指導的参加の開発的研究(I)2011

    • Author(s)
      假屋園昭彦
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要(教育科学編)

      Volume: 62 Pages: 217-240

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 児童の対話活動の指導方法としての教師の指導的参加の開発的研究(II)2011

    • Author(s)
      假屋園昭彦
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要(人文・社会科学編)

      Volume: 62 Pages: 101-116

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 道徳の対話学習における自己内対話の推移分析-対話プロセスの実相と完全応答型対話形式-2010

    • Author(s)
      永里智広・假屋園昭彦
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 20 Pages: 121-140

    • URL

      http://ir.kagoshima-u.ac.jp/

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 児童の対話活動に対する教師の指導的参加の分析的研究(II)-対話に対する教師の指導方法の開発をめざして-2010

    • Author(s)
      假屋園昭彦・永里智広・坂上弥里
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要(教育科学編)

      Volume: 61 Pages: 111-148

    • URL

      http://ir.kagoshima-u.ac.jp/

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 児童の対話活動に対する教師の指導的参加の分析的研究(I)-道徳の時間における対話を生かした授業デザインの開発-2010

    • Author(s)
      假屋園昭彦
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要(人文・社会科学編)

      Volume: 61 Pages: 83-96

    • URL

      http://ir.kagoshima-u.ac.jp/

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 児童の対話活動に対する教師の指導的参加の分析的研究(I)2010

    • Author(s)
      假屋園昭彦
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要(人文・社会科学編) 61

      Pages: 83-96

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 児童の対話活動に対する教師の指導的参加の分析的研究(II)2010

    • Author(s)
      假屋園昭彦
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要(教育科学編) 61

      Pages: 111-148

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 思考としての自己内対話の内容分析的研究-児童の自己内対話力育成における評価規準の開発-2009

    • Author(s)
      永里智広・假屋園昭彦
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 19 Pages: 165-175

    • NAID

      120002514403

    • URL

      http://ir.kagoshima-u.ac.jp/

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 対話を中心とした授業デザインおよび教師の対話指導方法の開発的研究2009

    • Author(s)
      假屋園昭彦・永田孝哉・中村太一・丸野俊一
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 19 Pages: 123-163

    • NAID

      120002514399

    • URL

      http://ir.kagoshima-u.ac.jp/

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 対話を中心とした授業デザインおよび教師の対話指導方法の開発的研究2009

    • Author(s)
      假屋園昭彦
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部教育実践研究紀要 19

      Pages: 123-163

    • NAID

      120002514399

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 他者との相互交渉による協同学習(自主シンポジウムでの話題提供)2010

    • Author(s)
      假屋園昭彦
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京都)
    • Year and Date
      2010-08-28
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 他者との相互交渉による協同学習2010

    • Author(s)
      假屋園昭彦
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会自主シンポジウム「子どもの思考にもとづいた学習支援のあり方について考える」
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 児童の対話活動に対する教師の指導的参加方法の開発2010

    • Author(s)
      真崎芳洋・假屋園昭彦
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会論文集
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 思考としての自己内対話の内容分析的研究-児童の自己内対話力育成における評価規準の開発-2009

    • Author(s)
      永里智広・假屋園昭彦
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会発表論文集
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 道徳授業の対話学習における自己内対話の推移分析-「相互作用の型」と「価値変容の実相」の連動性-2009

    • Author(s)
      永里智広・假屋園昭彦
    • Organizer
      九州心理学会第70回大会発表論文集
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 授業における教師と児童の相互作用分析2009

    • Author(s)
      真崎芳洋・假屋園昭彦
    • Organizer
      九州心理学会第70回大会発表論文集
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] 共同執筆書名「認知・学習心理学」の第27章「協同問題解決」を執筆2012

    • Author(s)
      假屋園昭彦
    • Publisher
      ミネルヴア書房
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Book] 相互交渉による思考,栗山和広(編)子どもはどう考えるか2010

    • Author(s)
      假屋園昭彦
    • Publisher
      おうふう
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] 共同執筆 書名「子どもはどう考えるか」の第8章「相互交渉による思考」を執筆2010

    • Author(s)
      假屋園昭彦
    • Publisher
      おうふう
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Remarks] 假屋園昭彦(2012. 3).対話型授業における児童の学習形態と教師の指導方法に関する学習環境の開発的研究全190頁研究成果報告書

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Remarks] 假屋園昭彦(2012. 3).道徳哲学研究会活動報告書,全200頁活動成果報告書

    • Related Report
      2011 Final Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi