• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A psychological study of activation and suppression of operational thinking

Research Project

Project/Area Number 21530695
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

KUDO Yoshifumi  東北大学, 大学院・教育学研究科, 教授 (20231293)

Project Period (FY) 2009 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2011: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2010: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords思考 / 知識操作 / ルール学習 / 科学教育 / 操作的思考 / 発見的推論 / 逆向き推論 / 道徳的誤読 / アブダクション / 知識の活用 / 対称性バイアス / 教育心理学
Research Abstract

Activation and suppression of operations of rule representation were investigated. The activation was influenced by the logical types of rules and the contents of example information given. The suppression was suggested to be caused by underestimation of the operational thinking.

Report

(4 results)
  • 2011 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2012 2011 2010 2009

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (12 results)

  • [Journal Article] 理科学習における「発見的推論」に対する教員志望学生の評価について2011

    • Author(s)
      工藤与志文
    • Journal Title

      東北大学大学院教育学研究科研究年報

      Volume: 59集 Pages: 23-37

    • NAID

      40018971090

    • Related Report
      2011 Annual Research Report 2011 Final Research Report
  • [Journal Article] ルールの関係構造が操作的思考と発見的推論に及ぼす影響2010

    • Author(s)
      工藤与志文
    • Journal Title

      東北大学大学院教育学研究科研究年報

      Volume: 58集 Pages: 65-83

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] ルール学習と操作的思考-概観と展望-2010

    • Author(s)
      工藤与志文
    • Journal Title

      教授学習心理学研究

      Volume: 6巻 Pages: 29-41

    • NAID

      110009479517

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ルール学習と操作的思考-概観と展望-2010

    • Author(s)
      工藤与志文
    • Journal Title

      教授学習心理学研究 第6巻(印刷中)

    • NAID

      110009479517

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ルールの関係構造が操作的思考と発見的推論に及ぼす影響-カテゴリールールと属性ルールを比較して-2010

    • Author(s)
      工藤与志文
    • Journal Title

      東北大学教育学部研究年報 第58巻(印刷中)

    • NAID

      120002444000

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] ルール学習における「操作」の問題2012

    • Author(s)
      工藤与志文
    • Organizer
      自主シンポジウム「ルール学習と操作的思考」
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2012-03-10
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 道徳的誤読の生起と論理操作水準との関連2011

    • Author(s)
      舛田弘子・工藤与志文
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      札幌
    • Year and Date
      2011-07-24
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 道徳的誤読の生起と論理操作水準との関連2011

    • Author(s)
      舛田弘子・工藤与志文
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回総会
    • Place of Presentation
      北翔大学
    • Year and Date
      2011-07-24
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 事例提示における推論方向の違いがルール学習に及ぼす効果-「例外への懸念」との関連を中心に-2011

    • Author(s)
      工藤与志文
    • Organizer
      日本教授学習心理学会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Year and Date
      2011-06-18
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 事例提示における推論方向の違いがルール学習に及ぼす効果-「例外への懸念」との関連を中心に-2011

    • Author(s)
      工藤与志文
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第7回年会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Year and Date
      2011-06-18
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] ルール学習における「操作」の問題2011

    • Author(s)
      工藤与志文
    • Organizer
      シンポジウム「ルール学習と操作的思考-これまでの成果と今後の展望-」
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2011-03-10
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 操作的思考と発見的推論の関連について-ルール学習における命題の操作に注目して-2010

    • Author(s)
      工藤与志文
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2010-08-27
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 操作的思考と発見的推論の関係について2010

    • Author(s)
      工藤与志文
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会
    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      2010-08-27
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 「発見的推論」に関する大学生の評価について2010

    • Author(s)
      工藤与志文
    • Organizer
      日本教授学習心理学会
    • Place of Presentation
      北海学園大学
    • Year and Date
      2010-07-18
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 「発見的推論」に関する大学生の評価について2010

    • Author(s)
      工藤与志文
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第6回年会
    • Place of Presentation
      札幌
    • Year and Date
      2010-07-18
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 概念的知識の転移可能性に及ぼす「操作事例」提示の効果-「物質の密度」概念の場合-2009

    • Author(s)
      工藤与志文
    • Organizer
      日本教授学習心理学会
    • Place of Presentation
      東北福祉大学
    • Year and Date
      2009-06-20
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 概念的知識の転移可能性に及ぼす「操作事例」提示の効果2009

    • Author(s)
      工藤与志文
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第5回年会
    • Place of Presentation
      東北福祉大学
    • Year and Date
      2009-06-20
    • Related Report
      2009 Annual Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi