• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Research and Development of Hybrid Education Centered around Integrated Learning

Research Project

Project/Area Number 21530812
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educaion
Research InstitutionKansai University

Principal Investigator

YAMAZUMI Katsuhiro  関西大学, 文学部, 教授 (50243283)

Project Period (FY) 2009 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2009: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsハイブリッド型教育 / 総合的な学習の時間 / 学校教育のイノベーション / 学習活動 / 教育実践 / 協働学習 / 教育方法学 / 活動理論
Research Abstract

This research aimed to develop hybrid education as a new concept in the area of pedagogical practices. It also looked to promote practical research and development activities that actually generated collaborative learning from hybrid education. Joint research within school sites furthered the development of the concrete curriculum and units required for hybrid learning activities within Period for Integrated Study so that associated lessons and learning practices could be established. The children and their teachers engaged in investigative and collaborative learning, which was supported by many groups and individuals that transcended the boundaries of school education. The results have many implications for learning and new ways of teaching in schools of today.

Report

(4 results)
  • 2011 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • Research Products

    (44 results)

All 2012 2011 2010 2009 Other

All Journal Article (18 results) (of which Peer Reviewed: 8 results) Presentation (19 results) Book (5 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 『結び目』の中の総合的な学習-ハイブリッドな教育イノベーションの活動理論的研究2012

    • Author(s)
      山住勝広、冨澤美千子
    • Journal Title

      関西教育学会研究紀要

      Volume: 第12号 Pages: 17-30

    • NAID

      40019378550

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 野村芳兵衞における『本を作る教育』のカリキュラム-教科書なき生活単元学習の展開2012

    • Author(s)
      山住勝広
    • Journal Title

      学校教育学論集

      Volume: 第2号 Pages: 25-31

    • NAID

      120005687486

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 野村芳兵衛における「本を作る教育」のカリキュラム-教科書なき生活単元学習の展開-2012

    • Author(s)
      山住勝広
    • Journal Title

      関西大学『学校教育学論集』

      Volume: 第2号 Pages: 25-31

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「結び目」の中の総合的な学習-ハイブリッドな教育イノベーションの活動理論的研究-2012

    • Author(s)
      山住勝広
    • Journal Title

      関西教育学会研究紀要

      Volume: 第12号(印刷中) Pages: 17-30

    • NAID

      40019378550

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 文化・歴史的な活動としての学習-活動理論を基盤にした教育実践の探究2011

    • Author(s)
      山住勝広
    • Journal Title

      文学論集

      Volume: 第61巻第3号 Pages: 85-108

    • NAID

      120005687056

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 生活創造としての学習-放課後教育プロジェクトにおける協働活動の生成2011

    • Author(s)
      山住勝広、冨澤美千子、伊藤大輔、蓮見二郎
    • Journal Title

      教育方法学研究

      Volume: 第36巻 Pages: 133-143

    • NAID

      110008750085

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 野村芳兵衞における生活学校の発見と創造-児童劇の協働自治的実践を中心にして2011

    • Author(s)
      山住勝広、冨澤美千子
    • Journal Title

      学校教育学論集

      Volume: 第1号 Pages: 29-39

    • NAID

      120005685601

    • URL

      http://hdl.handle.net/10112/4409

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 文化・歴史的な活動としての学習-活動理論を基盤にした教育実践の探究-2011

    • Author(s)
      山住勝広
    • Journal Title

      関西大学『文学論集』

      Volume: 第61巻第3号 Pages: 85-108

    • NAID

      120005687056

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 野村芳兵衛における生活学校の発見と創造-児童劇の協働自治的実践を中心として-2011

    • Author(s)
      山住勝広
    • Journal Title

      関西大学『学校教育学論集』

      Volume: 第1号 Pages: 101-120

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 生活創造としての学習-放課後教育プロジェクトにおける協働活動の生成-2011

    • Author(s)
      山住勝広
    • Journal Title

      日本教育方法学会『教育方法学研究』

      Volume: 第36巻(印刷中)

    • NAID

      110008750085

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 野村芳兵衞における教育原理としての協働自治2010

    • Author(s)
      山住勝広
    • Journal Title

      文学論集

      Volume: 第60巻第3号 Pages: 101-120

    • NAID

      120005684489

    • URL

      http://hdl.handle.net/10112/2776

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] エリ・エス・ヴィゴツキーの教育思想と新教育2010

    • Author(s)
      山住勝広
    • Journal Title

      文学論集

      Volume: 第60巻第2号 Pages: 85-101

    • NAID

      120005684488

    • URL

      http://hdl.handle.net/10112/2775

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] エリ・エス・ヴィゴツキーの教育思想と新教育2010

    • Author(s)
      山住勝広
    • Journal Title

      関西大学『文学論集』

      Volume: 第60巻第2号 Pages: 85-101

    • NAID

      120005684488

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 野村芳兵衛における教育原理としての協働自治2010

    • Author(s)
      山住勝広
    • Journal Title

      関西大学『文学論集』

      Volume: 第60巻第3号 Pages: 101-120

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article]2010

    • Author(s)
      山住勝広
    • Journal Title

      Science education research in Asia(Sense Publishers)

      Pages: 187-202

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article]2010

    • Author(s)
      山住勝広
    • Journal Title

      Activity theory and fostering learning : Developmental interventions in education and work(Center for Human Activity Theory, Kansai University)

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article]2009

    • Author(s)
      山住勝広
    • Journal Title

      学びあう食育―子どもたちのニュースクール(中央公論新社)

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article]2009

    • Author(s)
      山住勝広
    • Journal Title

      Learning and expanding with activity theory(Cambridge University Press)

      Pages: 212-227

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] Hybrid educational innovation through activism as a new form of activity-theoretical intervention research2011

    • Author(s)
      Yamazumi, Katsuhiro
    • Organizer
      Third Congress of the International Society for Cultural and Activity Research (ISCAR)
    • Place of Presentation
      ローマ大学(イタリア国)
    • Year and Date
      2011-09-08
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] Building a platform of learning for community revitalization : Toward an expansion of school activity. Lectured at the invited symposium' Studying change in and across institutions'2011

    • Author(s)
      Yamazumi, Katsuhiro
    • Organizer
      Third Congress of the International Society for Cultural and Activity Research(ISCAR)
    • Place of Presentation
      ローマ大学(イタリア)
    • Year and Date
      2011-09-07
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] Building a platform of learning for community revitalization : Toward an expansion of school activity. Lectured at the invited symposium 'Studying change in and across institutions'2011

    • Author(s)
      Yamazumi, Katsuhiro
    • Organizer
      Third Congress of the International Society for Cultural and Activity Research (ISCAR)
    • Place of Presentation
      ローマ大学(イタリア国)(招待講演)
    • Year and Date
      2011-09-07
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 「結び目」の中の総合的な学習-ハイブリッドな教育イノベーションの活動理論的研究-2011

    • Author(s)
      山住勝広
    • Organizer
      日本教育学会第70回大会
    • Place of Presentation
      千葉大学(千葉県)
    • Year and Date
      2011-08-25
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 文化・歴史的な活動としての学習-活動理論を基盤にした教育実践の探究-2011

    • Author(s)
      山住勝広
    • Organizer
      活動理論学会第1回大会
    • Place of Presentation
      関西大学(大阪府)
    • Year and Date
      2011-08-06
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 野村芳兵衛における「本を作る教育」のカリキュラム-教科書なき生活単元学習の展開-2011

    • Author(s)
      山住勝広
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第22回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学(北海道)
    • Year and Date
      2011-07-17
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 「本を読む教育」から「本を作る教育」へ2010

    • Author(s)
      山住勝広
    • Organizer
      シンポジウム「リテラシーとメディア・リテラシー」
    • Place of Presentation
      東京/東京国際大学 早稲田キャンパス(招待講演)
    • Year and Date
      2010-11-13
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 結びあうハイブリッドな学習活動の創造-地域の伝統野菜をテーマにした教育実践の開発に関する活動理論的研究2010

    • Author(s)
      山住勝広
    • Organizer
      日本教育方法学会第46回大会
    • Place of Presentation
      国士舘大学
    • Year and Date
      2010-10-09
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 結びあうハイブリッドな学習活動の創造-地域の伝統野菜をテーマにした教育実践の開発に関する活動理論的研究-2010

    • Author(s)
      山住勝広
    • Organizer
      日本教育方法学会第46回大会
    • Place of Presentation
      東京/国士舘大学
    • Year and Date
      2010-10-09
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 創造性の教育と創造都市-活動理論の観点から2010

    • Author(s)
      山住勝広
    • Organizer
      韓国創造都市会議
    • Place of Presentation
      釜山国立大学(大韓民国)
    • Year and Date
      2010-09-03
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 創造性の教育と創造都市-活動理論の観点から-2010

    • Author(s)
      山住勝広
    • Organizer
      韓国創造都市会議
    • Place of Presentation
      大韓民国/釜山国立大学(招待講演)
    • Year and Date
      2010-09-03
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 地域創造の担い手としての学校-活動理論にもとづくハイブリッドな教育イノベーションに関する日本・シンガポール共同研究2010

    • Author(s)
      山住勝広
    • Organizer
      日本教育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2010-08-21
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 地域創造の担い手としての学校-活動理論にもとづくハイブリッドな教育イノベーションに関する日本・シンガポール共同研究-2010

    • Author(s)
      山住勝広
    • Organizer
      日本教育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      広島/広島大学
    • Year and Date
      2010-08-21
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] Toward an expansion of school learning through real-life activities : Activity-theoretical developmental intervention research in Japan2009

    • Author(s)
      Yamazumi, Katsuhiro
    • Organizer
      The First Invitational International Workshop for Sociocultural and Activity-theoretical Research Centers' Collective Creativity and Learning'
    • Place of Presentation
      ヘルシンキ大学(フィンランド)
    • Year and Date
      2009-12-21
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] Toward an expansion of school learning through real-life activities : Activity-theoretical developmental intervention research in Japan2009

    • Author(s)
      山住勝広
    • Organizer
      The First Invitational International Workshop for Sociocultural and Activity-theoretical Research Centers 'Collective Creativity and Learning'
    • Place of Presentation
      Center for Research on Activity, Development and Learning(CRADLE), University of Helsinki, Finland
    • Year and Date
      2009-12-21
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 総合的な学習を中心としたハイブリッド型教育の創発2009

    • Author(s)
      山住勝広
    • Organizer
      日本教育方法学会第45回大会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Year and Date
      2009-09-26
    • Related Report
      2011 Final Research Report 2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 探究的で拡張的な学びのプラットホームを築く-ノットワーカ(knot-worker)としての専門家の新たなアイデンティティを求めて2009

    • Author(s)
      山住勝広
    • Organizer
      第6回学校図書館ジャムセッション
    • Place of Presentation
      群馬県立尾瀬高校
    • Year and Date
      2009-08-10
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 探究的で拡張的な学びのプラットホームを築く-ノットワーカー(knot-worker)としての専門家の新たなアイデンティティを求めて2009

    • Author(s)
      山住勝広
    • Organizer
      第6回学校図書館ジャムセッション
    • Place of Presentation
      群馬県立尾瀬高校
    • Year and Date
      2009-08-10
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] Learning by bridging : Between school and real-life activities2009

    • Author(s)
      山住勝広
    • Organizer
      The Sixth International Symposium 'New Learning Challenges'(NLC 2009)
    • Place of Presentation
      関西大学東京センター
    • Year and Date
      2009-06-13
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Book] Activity theory and fostering learning : Developmental interventions in education and work2010

    • Author(s)
      Yamazumi, Katsuhiro, K. Yamazumi
    • Publisher
      Kansai University
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] The world of science education : Handbook of research in Asia2010

    • Author(s)
      Yamazumi, Katsuhiro, Y.-J. Lee
    • Publisher
      Sense Publishers
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] Learning and expanding with activity theory2009

    • Author(s)
      Yamazumi, Katsuhiro, A. Sannino, H. Daniels, & K. Gutierrez
    • Publisher
      Cambridge University Press
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] ニュースクール・プロジェクト-学びあいのプラットホームを築く、学びあう食育-子どもたちのニュースクール2009

    • Author(s)
      山住勝広
    • Publisher
      中央公論新社
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] 学びあう食育へ-持続可能な生き方のために、学びあう食育-子どもたちのニュースクール2009

    • Author(s)
      山住勝広
    • Publisher
      中央公論新社
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://www.purela.org

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://www.chat.kansai-u.ac.jp

    • Related Report
      2009 Annual Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi