• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Integrative Research for Work and Appreciation Coaching in Abstract painting

Research Project

Project/Area Number 21530905
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

ARAI Yoshifumi  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (10142762)

Project Period (FY) 2009 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2011: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords美術教育 / 図画工作 / 表現指導 / 鑑賞指導 / 抽象絵画 / ドローイング / 抽象表現主義
Research Abstract

I developed and tried a gradual training method about "Understanding of pictures" and "Make a drawing" of abstract painting.(1) The classification collection of a sample which were drawn using aqueous-based materials,(2) Visual psychological examination about drawing,(3) The design for coaching of "appreciation + exercise program". I think that's very important which combined coaching work and appreciation.

Report

(4 results)
  • 2011 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2011 2009 Other

All Journal Article (3 results) Remarks (10 results)

  • [Journal Article] 非再現的ドローイングにおける視覚的力動性の検証2011

    • Author(s)
      新井義史
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要(教育科学編)

      Volume: 第61巻第2号 Pages: 297-312

    • NAID

      110008428942

    • Related Report
      2011 Final Research Report 2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 絵画制作におけるイメージ形成の指導(1)-C. D. フリードリヒの象徴と崇高の理解2009

    • Author(s)
      新井義史
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要(教育科学編)

      Volume: 第60巻第1号 Pages: 129-140

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 絵画制作におけるイメージ形成の指導(1)-C.D.フリードリヒの象徴と崇高の理解-2009

    • Author(s)
      新井義史
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要(教育科学編) 第60巻第1号

      Pages: 129-140

    • NAID

      110007224838

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Remarks] 成果物は次のように取りまとめ、研究代表者のホームページを通じて公開した。(1)~(3)はPDF データ、(4)は主としてVTR+PDFデータである。

    • URL

      http://araix.web.fc2.com/k1/kaken.html

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Remarks] (1)水性系材料による表現分類(材料・技法的アプローチ)

    • URL

      http://araix.web.fc2.com/k1/01

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Remarks] (2)視覚心理的な画面分析の検証(視覚心理的アプローチ)

    • URL

      http://araix.web.fc2.com/k1/02

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Remarks] (3)デジタルによる抽象制作の試行

    • URL

      http://araix.web.fc2.com/k1/03

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Remarks] (4)表現指導のための「鑑賞・演習」セットプログラムおよび作例(理論的アプローチ)

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Remarks] (1)テキスト、(2)抽象絵画の基礎理解、(3)キュビスムにおける抽象化、(4)カンディンスキーにおける抽象化、(5)マティスとモンドリアンを理解する、(6)アンフォルメルの素材と行為性、(7)抽象表現主義とアクションペインティング、(8)カラーフィールドペインティング、(9)抽象絵画の源流

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Remarks] (1)「材料・技法的アプローチによる表現分類(作例サンプル)」

    • URL

      http://araix.web.fc2.com

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Remarks] (2)「理論的アプローチ(史的展開の理解)」

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Remarks] (3)「視覚心理的アプローチ(視覚的力動性の検証)」

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Remarks] 北海道教育大学学術リポジトリ

    • URL

      http://s-ir.sap.hokkyodai.ac.jp/

    • Related Report
      2011 Annual Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi