• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Pedagogical Research on Learners' Reflections and Assessment Methods of Learning Workshop Activities in Social Studies Lessons

Research Project

Project/Area Number 21530912
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionYamagata University

Principal Investigator

EMA Fumiaki  山形大学, 大学院・教育実践研究科, 教授 (20232978)

Project Period (FY) 2009 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2011: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2010: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords社会科教育 / ワークショップ / ふり返り / 評価 / 状況論的学習観 / 対話理論 / 教育学
Research Abstract

The purpose of this research is twofold : to develop and demonstrate learning workshop activities for social studies at Japanese primary and middle schools ; and to propose tentative assessment and evaluation methods for workshop activities for social studies classes. An emphasis is placed on the analysis of verbal expressions used by learners considered, in the research, as a reflection of the activities. Dialogue Theory was applied throughout to clarify the relationship between the workshop activities and the learners' thoughts. The author tries to present a set of verbal tools for improving the learners' reflective expression.

Report

(4 results)
  • 2011 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2011 2010 2009

All Journal Article (10 results) Presentation (5 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 社会科ワークショップ型授業における子どもの思考の分析2011

    • Author(s)
      江間史明
    • Journal Title

      日本社会科教育学会全国大会発表論文集

      Volume: 第7号 Pages: 174-175

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] よい教材とはいかなるものか2011

    • Author(s)
      江間史明
    • Journal Title

      悠+(ぎょうせい)

      Volume: 28巻6号 Pages: 20-23

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 学習に向かう生活と「おたずね」2011

    • Author(s)
      江間史明
    • Journal Title

      学習研究

      Volume: 449号 Pages: 24-29

    • NAID

      110008667080

    • Related Report
      2011 Final Research Report 2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] よい教材とはいかなるものか2011

    • Author(s)
      江間史明
    • Journal Title

      悠(はるか)プラスISSN 0289-7369

      Volume: 28巻6号 Pages: 20-23

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 社会科ワークショップ型授業における子どもの思考の分析2011

    • Author(s)
      江間史明
    • Journal Title

      日本社会科教育学会全国大会発表論文集第61回大会

      Volume: 7号 Pages: 174-175

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] ライティング・ワークショップと社会科学習の接点2010

    • Author(s)
      江間史明
    • Journal Title

      日本社会科教育学会全国大会発表論文集第60回大会

      Volume: 6号 Pages: 132-133

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] ワークショップ型の「わかる授業」-社会科を中心に-2010

    • Author(s)
      江間史明
    • Journal Title

      教育と医学

      Volume: 58巻11号 Pages: 75-81

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 活用の次元の社会科学習とワークショップ型授業2009

    • Author(s)
      江間史明
    • Journal Title

      日本社会科教育学会全国大会発表論文集 第59回大会 5号

      Pages: 82-83

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 活用する力を「社会科」でどう育て評価するか2009

    • Author(s)
      江間史明
    • Journal Title

      日本教育評価研究会 指導と評価 55巻

      Pages: 25-28

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] ワークショップ型授業のQ&A2009

    • Author(s)
      江間史明
    • Journal Title

      授業づくりネットワーク 22巻

      Pages: 19-21

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会科学習における論証と対話2011

    • Author(s)
      江間史明
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      秋田大学(秋田県)
    • Year and Date
      2011-10-02
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 社会科学習における論証と対話2011

    • Author(s)
      江間史明
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      秋田県秋田大学(招待講演)
    • Year and Date
      2011-10-02
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会科ワークショップ型授業における教育内容の再編成2010

    • Author(s)
      江間史明
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      同志社大学(京都府)
    • Year and Date
      2010-10-31
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 社会科ワークショップ型授業における教育内容の再編成2010

    • Author(s)
      江間史明
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      京都府・同志社大学
    • Year and Date
      2010-10-31
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] ワークショップの学習論と社会科の授業構成2009

    • Author(s)
      江間史明
    • Organizer
      全国社会科教育学会 第58回全国研究大会
    • Place of Presentation
      弘前大学教育学部
    • Year and Date
      2009-10-10
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Book] 社会科教育実践ハンドブック2011

    • Author(s)
      全国社会科教育学会
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] 社会科教育実践ハンドブック2011

    • Author(s)
      全国社会科教育学会編
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2011 Annual Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi