• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Home economics lessons and curriculum development from elementary school to junior high school focusing on students' own growth and family relationships

Research Project

Project/Area Number 21530918
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionYokohama National University

Principal Investigator

HORIUCHI Kaoru  横浜国立大学, 教育人間科学部, 教授 (00252841)

Project Period (FY) 2009 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2012: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2011: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2010: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords家庭科 / 小中一貫 / 授業開発 / 家族 / 絵本 / 教材 / 家族学習 / 教員研修 / 男女共同参画 / 授業 / 父親像
Research Abstract

Recently, many students are faced with complicated family relationships. The learning on “families” in contents of home economics education is important for thinking about their own families and imaging the families that they will build. This study tried to develop the teaching materials for learning “families.”

Report

(5 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2013 2012 2011 2010 2009

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (7 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] ジェンダー視点からみる家庭 科教育の課題:男女共同参画社会に向けて2012

    • Author(s)
      堀内かおる
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌

      Volume: 54(4) Pages: 215-225

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] ジェンダー視点から見る家庭科教育の課題:男女共同参画社会に向けて2012

    • Author(s)
      堀内かおる
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌

      Volume: 54(4) Pages: 215-225

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 男女共同参画の視点による絵 本に描かれた家族像の分析-家庭科教材と しての有用性について2011

    • Author(s)
      堀内かおる
    • Journal Title

      横浜国立大学教育人間科学部紀要I

      Volume: 13巻 Pages: 157-153

    • NAID

      110009586726

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 絵本に描かれた同性カップルと子どもたちにみる「家族 」像-Patricia Polacco作品In Our Mothers' Houseを例に2011

    • Author(s)
      堀内かおる
    • Journal Title

      Gender and Sexuality

      Volume: No.6 Pages: 79-91

    • NAID

      110008430522

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 男女共同参画の視点による絵本に描かれた家族像の分析-家庭科教材としての有用性について2011

    • Author(s)
      堀内かおる
    • Journal Title

      横浜国立大学教育人間科学部紀要1(教育科学)

      Volume: 13 Pages: 157-173

    • NAID

      110009586726

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 絵本に描かれた同性カップルと子どもたちにみる「家族」像-Patricia Polacco作品 In Our Mothers House を例に2011

    • Author(s)
      堀内かおる
    • Journal Title

      Gender, Sexuality

      Volume: 6 Pages: 79-91

    • NAID

      110008430522

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 絵本教材による自分の成長と家族との関わりを省察する授業の分析2013

    • Author(s)
      堀内かおる
    • Organizer
      日本家庭科教育学会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学生のジェンダー観を揺さぶる絵本教材の可能性-家族の仕事と役割をめぐって2010

    • Author(s)
      堀内かおる
    • Organizer
      日本家庭科教育学会平成22年度例会
    • Place of Presentation
      聖心女子大学
    • Year and Date
      2010-11-27
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 小学生のジェンダー観を揺さぶ』る絵本教材の可能性-家族の仕事と役割をめぐって2010

    • Author(s)
      堀内かおる
    • Organizer
      日本家庭科教育学会平成22年度例会
    • Place of Presentation
      聖心女子大学
    • Year and Date
      2010-11-27
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 家族的価値を問い直す教材開発の試み-同性カップルの「家族」を描いた絵本を例に2010

    • Author(s)
      堀内かおる
    • Organizer
      日本家庭科教育学会第53回大会
    • Place of Presentation
      京都テルサ
    • Year and Date
      2010-07-03
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 家族的価値を問い直す教材開発の試み-同性カップルの『家族』を描いた絵本を例に2010

    • Author(s)
      堀内かおる
    • Organizer
      日本家庭科教育学会第53回大会
    • Place of Presentation
      京都テルサ
    • Year and Date
      2010-07-03
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 家族学習教材としての絵本の可能性-父親と子どもとの関わりの視点から2009

    • Author(s)
      堀内かおる
    • Organizer
      日本家庭科教育学会平成21年度例会
    • Place of Presentation
      聖心女子大学
    • Year and Date
      2009-11-28
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 家族学習教材としての絵本の可能性―父親と子どもとの関わりの視点から―2009

    • Author(s)
      堀内かおる
    • Organizer
      日本家庭科教育学会
    • Place of Presentation
      聖心女子大学
    • Year and Date
      2009-11-28
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Book] 家庭科教育を学ぶ人のために2013

    • Author(s)
      堀内かおる
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      世界思想社
    • Related Report
      2012 Annual Research Report 2012 Final Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi