• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

DEVELOPMENT OF THE HOMEMAKING LESSONS ON COMMUNICATION WITH STUDENTS AND INFANTS BASED ON THE VERBAL REPLYING THEORY

Research Project

Project/Area Number 21530940
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

SHIBA Shizuko  広島大学, 大学院・教育学研究科, 教授 (90141770)

Project Period (FY) 2009 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2011: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2010: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2009: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Keywords家庭科 / ふれあい体験学習 / ことばによる応答理論 / 絵本製作 / モン族 / ぬりえ / 食育 / 絵本の製作と読み聞かせ / モン旗の子どもたち / 幼児 / 発問・受容・過程 / 「モン族」の民話絵本 / 絵本の読み聞かせ
Research Abstract

Based on the verbal replying theory, I developed an innovative program for“experience learning of contact with young children”, which is one of the family and consumer sciences areas. In this program, the following learning activities were involved ;“making a picture book”and“understanding of children living in the developing countries”. Through the lesson practice in the junior high school and high school attached to Hiroshima University and the evaluation, I intended to find out the effectiveness of this program. As a result, this program brought about the remarkable effect. I expect to popularize this program among not only the classrooms but also voluntary bodies in the future.

Report

(4 results)
  • 2011 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2012 2011 2010 2009

All Journal Article (8 results) Presentation (2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 食育ぬりえ絵本の製作と登場する調理の実習を関連させた家庭科学習の効果2012

    • Author(s)
      日浦美智代、柴静子、高橋美与子、一ノ瀬孝恵、佐藤敦子、三根和浪
    • Journal Title

      広島大学学部・附属学校共同研究機構研究紀要

      Volume: 第40号 Pages: 89-94

    • Related Report
      2011 Annual Research Report 2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 『ことばによる応答理論』と『ぬりえ絵本制作』を導入した小・中学校連携の家庭科授業に関する研究2011

    • Author(s)
      瀬川啓子、柴静子
    • Journal Title

      中学教育

      Volume: 第42集 Pages: 67-74

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 絵本の製作と読み聞かせを通してモンの子どもと結ぶ家庭科授業の研究2011

    • Author(s)
      柴静子、日浦美智代、一ノ瀬孝恵、高橋美与子、佐藤敦子、三根和浪
    • Journal Title

      広島大学学部・附属学校共同研究機構研究紀要

      Volume: 第39号 Pages: 313-318

    • NAID

      120002949821

    • Related Report
      2011 Final Research Report 2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「ことばによる応答理論」と「ぬりえ絵本制作」を導入した小・中学校連携の家庭科授業に関する研究2011

    • Author(s)
      瀬川啓子、柴静子
    • Journal Title

      中学教育

      Volume: 第42集 Pages: 67-74

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 『ことばによる応答理論』に基づいた幼児とのふれあい体験学習の効果に関する研究2010

    • Author(s)
      瀬川啓子、柴静子
    • Journal Title

      中学教育

      Volume: 第41集 Pages: 69-76

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 針と糸の民『モン族』の暮らしと織物の教材化に関する研究2010

    • Author(s)
      柴静子、日浦美智代、一ノ瀬孝恵、高橋美与子、佐藤敦子、木下瑞穂、高田宏
    • Journal Title

      広島大学学部・附属学校共同研究機構研究紀要

      Volume: 第38号 Pages: 155-160

    • NAID

      120002243823

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 「ことばによる応答理論」に基づいた幼児とのふれあい体験学習の効果に関する研究2010

    • Author(s)
      瀬川啓子・柴静子
    • Journal Title

      研究紀要「中学教育」(広島大学附属東雲中学校)

      Volume: 第41集 Pages: 69-76

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 針と糸の民「モン族」の暮らしと織物の教材化に関する研究2010

    • Author(s)
      柴静子・日浦美智代, 他5名
    • Journal Title

      広島大学学部・附属学校共同研究機構研究紀要 第38号(印刷中)

    • NAID

      120002243823

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 技術・家庭科のふれあい体験学習における『ことばによる応答理論』の導入とその効果について2009

    • Author(s)
      木下裕子、柴静子
    • Organizer
      日本家政学会中国・四国支部56回研究発表会
    • Place of Presentation
      高知市高知会館
    • Year and Date
      2009-10-11
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 技術・家庭科のふれあい体験学習における「ことばによる応答理論」の導入とその効果について2009

    • Author(s)
      木下裕子・柴静子
    • Organizer
      日本家政学会中国・四国支部 56回研究発表会
    • Place of Presentation
      高知市:高知会館
    • Year and Date
      2009-10-11
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Book] コミュニケーションの力をはぐくむ『ことばによる応答』―応答的保育理論に基づいた幼児とのふれあい―『いきいき家庭科』<教育図書発行>所収(日本家庭科教育学会中国地区会編)2010

    • Author(s)
      柴静子、瀬川啓子、増田恭子、日浦美智代、高橋美与子、一ノ瀬孝恵、佐藤敦子
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] コミュニケーションの力をはぐくむ「ことばによる応答」-応答的保育理論に基づいた幼児とのふれあい-日本家庭科教育学会中国地区会編「いきいき家庭科」2010

    • Author(s)
      柴静子, 他6名
    • Publisher
      教育図書(所収)
    • Related Report
      2010 Annual Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi