• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of students' linguistic abilities for describing mathematical objects and reasoning processes.

Research Project

Project/Area Number 21530944
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionKagawa University

Principal Investigator

HASEGAWA Junichi  香川大学, 教育学部, 教授 (90172890)

Project Period (FY) 2009 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2011: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2010: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2009: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Keywords算数教育 / 数学教育 / 言語力 / 根拠の記述 / 特別支援教育 / 算数 / 第1学年 / 求差 / 事例研究 / 式表現 / 中学校数学 / 説明の記述 / 小学校算数 / 算数テスト / 個別指導
Research Abstract

Case studies on mathematics classes in elementary and secondary schools and the case of individual instruction were considered empirically from the view point of developing students' linguistic abilities for describing mathematical objects and reasoning processes. Development of teaching materials and methods for enhancing students' understanding of mathematical problems and objects is important not only for the case of individual instruction but also for mathematics classes in first grade. At the same time, systematical arrangement of mathematical problems is necessary for mastering description of mathematical reasoning.

Report

(3 results)
  • 2011 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2010 Annual Research Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2012 2011 2010

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 1 results)

  • [Journal Article] 事例研究:小学校第1学年算数科『求差』について-求差の求残への帰着を中心に-2012

    • Author(s)
      長谷川順一・高尾明博
    • Journal Title

      香川大学教育実践総合研究

      Volume: 第24号 Pages: 13-25

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 事例研究:小学校第1学年算数科「求差」について-求残への帰着を中心に-2012

    • Author(s)
      長谷川順一
    • Journal Title

      香川大学教育実践総合研究

      Volume: 24 Pages: 13-25

    • NAID

      120007011954

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 算数テストの開発と算数の指導事例」平成18~22年度文部科学省特別教育研究経費「特別支援教育促進事業」2011

    • Author(s)
      長谷川順一・伊藤宏美・植松克友・半山章人・貞廣博美・山田亜矢子
    • Journal Title

      成果報告書

      Pages: 43-52

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 算数テストの開発と算数の指導事例2011

    • Author(s)
      長谷川順一
    • Journal Title

      平成18~22年度文部科学省特別教育研究経費「特別支援教育促進事業」成果報告書

      Pages: 43-52

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学校数学における説明記述力の伸長を図る練習問題の開発研究2010

    • Author(s)
      長谷川順一・池下栄子
    • Journal Title

      香川大学教育実践総合研究

      Volume: 第21号 Pages: 75-86

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 特別支援教育における算数指導のための『算数テスト』の開発と試行-香川大学教育学部特別支援教室『すばる』での研究・開発-2010

    • Author(s)
      長谷川順一・伊藤宏美・植松克友・半山章人
    • Journal Title

      日本教育大学協会年報

      Volume: 第28集 Pages: 35-46

    • NAID

      40017058392

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校数学科における学ぶ意味を実感させる教材開発と授業実践-香川大学教育学部附属坂出中学校数学科での実践研究-2010

    • Author(s)
      長谷川順一・環修・木谷直充・半山章人
    • Journal Title

      香川大学教育実践総合研究

      Volume: 第20号 Pages: 59-70

    • NAID

      120007012004

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 中学校数学における説明記述力の伸長を図る練習問題の開発研究2010

    • Author(s)
      長谷川順一
    • Journal Title

      香川大学教育実践総合研究

      Volume: 21号 Pages: 75-86

    • Related Report
      2010 Annual Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi