• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on the relation between theoretical research and practice in the art education of Johannes Itten

Research Project

Project/Area Number 21530947
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionKochi University

Principal Investigator

KANEKO Yoshimasa  高知大学, 教育研究部人文社会科学系, 教授 (20263965)

Project Period (FY) 2009 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2012: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2010: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsヨハネス・イッテン / バウハウス / イッテン・シューレ / イッテン日記 / エヴァ・プラウト / 美術教育 / 国際情報交換 / スイス:ドイツ / ドイツ:スイス
Research Abstract

I already considered that Johannes Itten was very interested in the philosophy of Lao-tse’s Tao Te Ching, Zen-Buddhism, the concept of Yin-Yang and the divination lore. And I treated the Japanese Sumi-ink drawing’s lectures was added at the Itten-Schule’s curriculum. In this research, I clarified that Itten searched deeply for divination lore Yi-Jing through Hans Kayser. Itten was also interested in the ancient Egypt’s hieroglyph, Pali, and the harmony in the universe, in the nature and the art. I treated the relation between Itten’s theoretical research and his practical art education.

Report

(5 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2012 2010 Other

All Journal Article (2 results) Presentation (2 results) Book (2 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] ヨハネス・イッテンの芸術教育における人間を中心とする考え方について-『イッテン日記』の内容分析とエヴァ・プラウトとの談話をふまえて-2012

    • Author(s)
      金子宜正
    • Journal Title

      「平成21年度高知大学研究功績者賞」受賞に伴う研究紹介高知大学リサーチマガジン

      Volume: 5 Pages: 2-2

    • NAID

      110006243587

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 平成21年度高知大学研究功績者賞受賞「ヨハネス・イッテンの芸術教育における人間を中心とする考え方について-『イッテン日記』の内容分析とエヴァ・プラウトとの談話をふまえて-」2010

    • Author(s)
      金子宜正
    • Journal Title

      高知大学リサーチマガジン

      Volume: 5 Pages: 2-2

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] ヨハネス・イッテンの芸術教育における人間を中心とする考え方について2010

    • Author(s)
      金子宜正
    • Organizer
      第21回アカデミアセミナー、(平成21年度高知大学研究功績者賞受賞者研究発表)
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2010-07-29
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] ヨハネス・イッテンの芸術教育における人間を中心とする考え方について2010

    • Author(s)
      金子宜正
    • Organizer
      第21回アカデミアセミナー
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2010-07-29
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] 『子どもの心に語りかける表現教育』執筆箇所題目:「図画工作・美術の教育プロセスに対比や対極的な思考を活用することについて」(3部10章)口絵10頁、本文126-136頁、「発想やアイデアを引き出し自己表現力を高める教育プロセスについて」(4部13章)口絵15頁、本文162-172頁2012

    • Author(s)
      (編著鈴木幹雄・長谷川哲哉) 金子宜正[分担執筆]
    • Publisher
      あいり出版
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] 『子どもの心に語りかける表現教育』執筆箇所題目:「図画工作・美術の教育プロセスに対比や対極的な思考を活用することについて」「発想やアイデアを引き出し自己表現力を高める教育プロセスについて」

    • Author(s)
      (編著鈴木幹雄・長谷川哲哉)金子宜正[分担執筆]
    • Publisher
      あいり出版
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Remarks] 金子宜正「平成21年度高知大学研究功績者賞」受賞受賞年月:2010年2月

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Remarks] 受賞研究論文「ヨハネス・イッテンの芸術教育における人間を中心とする考え方について-『イッテン日記』の内容分析とエヴァ・プラウトとの談話をふまえて」美術科教育学会誌『美術教育学』第28号143-155頁2007年

    • Related Report
      2012 Final Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi