• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Teaching Program about Posture and Breathing by Utilizing the Alexander Technique

Research Project

Project/Area Number 21530952
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionOita University

Principal Investigator

MATSUMOTO Tadashi  大分大学, 教育福祉科学部, 教授 (50145348)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) KURISU Yumiko  大分大学, 教育福祉科学部, 教授 (30305023)
Project Period (FY) 2009 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2011: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2010: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsアレクサンダー・テクニーク / 歌唱指導 / 姿勢 / 呼吸法
Research Abstract

The purpose of this study is to develop a teaching program for elementary school teachers by utilizing the Alexander Technique, which has not yet attracted attention in school music education. In this study, we suggested a teaching program concerning posture and breathing. The teaching program consists of four constituent programs, and will lead to a change in the conventional method of vocal music instruction.

Report

(4 results)
  • 2011 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2011 2010 2009

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 7 results)

  • [Journal Article] 姿勢と呼吸法のための指導プログラム「自然な歌声で」2011

    • Author(s)
      松本正、栗栖由美子
    • Journal Title

      大分大学教育福祉科学部研究紀要

      Volume: 第33巻第2号 Pages: 147-162

    • NAID

      40019025627

    • Related Report
      2011 Annual Research Report 2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アレクサンダー・テクニークの主要概念と歌唱指導における教育的可能性2010

    • Author(s)
      栗栖由美子、松本正
    • Journal Title

      大分大学教育福祉科学部附属教育実践総合センター紀要

      Volume: 第28号 Pages: 53-68

    • NAID

      40018832405

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アレクサンダー・テクニークを応用した姿勢と呼吸法のための指導プログラムの開発(2)2010

    • Author(s)
      松本正、栗栖由美子
    • Journal Title

      大分大学教育福祉科学部附属教育実践総合センター紀要

      Volume: 第28号 Pages: 85-98

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アレクサンダー・テクニークの主要概念と歌唱指導における教育的可能性2010

    • Author(s)
      栗栖由美子, 松本正
    • Journal Title

      大分大学教育福祉科学部附属教育実践総合センター紀要

      Volume: 28 Pages: 53-68

    • NAID

      40018832405

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アレクサンダー・テクニークを応用した姿勢と呼吸法のための指導プログラムの開発(2)2010

    • Author(s)
      松本正, 栗栖由美子
    • Journal Title

      大分大学教育福祉科学部附属教育実践総合センター紀要

      Volume: 28 Pages: 85-98

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アレクサンダー・テクニークを応用した姿勢と呼吸法のための指導プログラムの開発2009

    • Author(s)
      松本正、栗栖由美子
    • Journal Title

      大分大学教育福祉科学部附属教育実践総合センター紀要

      Volume: 第27号 Pages: 115-126

    • NAID

      40017114925

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アレクサンダー・テクニークを応用した姿勢と呼吸法のための指導プログラムの開発2009

    • Author(s)
      松本正, 栗栖由美子
    • Journal Title

      大分大学教育福祉科学部附属教育実践総合センター紀要 271

      Pages: 115-126

    • NAID

      40017114925

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi