• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Support Program with Special Needs Educational Assistants in Regular Classrooms

Research Project

Project/Area Number 21531015
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionJoetsu University of Education

Principal Investigator

KATOU Tetubumi  上越教育大学, 大学院・学校教育研究科, 教授 (90224518)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) MURANAKA Tomohiko  上越教育大学, 大学院・学校教育研究科, 講師 (90293274)
DOUJO Yuki  神戸学院大学, 人文学部, 講師 (10508683)
TAKAHASHI Yasuko  上越教育大学, 大学院・学校教育研究科, 准教授 (20467088)
Project Period (FY) 2009 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords特別支援教育支援員 / チームティーチング / 通常学級 / 全国市町村教育委員会 / 実態調査 / 通常の小中学級 / 連携
Research Abstract

The purpose of this study is to understand the placement and work contents of Special Needs Educational Assistants(Assistants) in regular classrooms, the cooperation between Assistants and teachers and the effects of Assistants. Samples in Study 1 were city boards of education in the whole of Japan, and subjects in Study 2 were pairs of Assistants and teachers in elementary school and junior high school of 29 cities. Both studies were conducted by sending the questionnaires. As a result, it is suggested that in 89. 3% of samples more than one Assistant was employed, and that in 90. 5% of samples Assistants are engaged in study supports and assistants for students.

Report

(3 results)
  • 2011 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2010 Annual Research Report
  • Research Products

    (34 results)

All 2012 2011 2010 2009

All Journal Article (14 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (13 results) Book (7 results)

  • [Journal Article] 行動分析学を活かした学級づくり2012

    • Author(s)
      道城裕貴
    • Journal Title

      臨床心理学

      Volume: 12 Pages: 29-33

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 行動分析学による特別支援教育の体制づくり2012

    • Author(s)
      加藤哲文
    • Journal Title

      臨床心理学

      Volume: 12 Pages: 25-28

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 発達障害のある高校生が参加するグループ学習での集団随伴性の適用2012

    • Author(s)
      若林上総・加藤哲文
    • Journal Title

      行動療法研究

      Volume: 38 Pages: 71-82

    • NAID

      110009757429

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 発達障害児の機会利用型SSTが交流学級場面における般化促進に及ぼす効果2012

    • Author(s)
      大久保美里・加藤哲文
    • Journal Title

      上越教育大学心理教育相談研究

      Volume: 11 Pages: 107-115

    • NAID

      40019348021

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] アスペルガー症候群を示す児童の就学時における支援体制の整備2011

    • Author(s)
      石野公子、村中智彦、岡本幸子
    • Journal Title

      個別ファイルの活用を通じて上越教育大学特別支援教育実践研究センター紀要

      Volume: 17 Pages: 13-18

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 小集団指導における広汎性発達障害児の音楽活動への参加促進と指導者の位置取り2011

    • Author(s)
      米持早苗・村中智彦
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 49 Pages: 157-170

    • NAID

      130003376422

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アスペルガー症候群を示す児童の就学時における支援体制の整備:個別ファイルの活用を通じて2011

    • Author(s)
      石野公子・村中智彦・岡本幸子
    • Journal Title

      上越教育大学特別支援教育実践研究センター紀要

      Volume: 17 Pages: 13-18

    • NAID

      120002931242

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 通常学級における特別な教育的ニーズのある子ども達への支援-ユニバーサルデザインの視点から-2010

    • Author(s)
      道城裕貴
    • Journal Title

      上越教育大学特別支援教育実践研究センター紀要

      Volume: 16 Pages: 15-17

    • NAID

      120005059244

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 認知行動療法を用いた段階的な学級支援2010

    • Author(s)
      道城裕貴
    • Journal Title

      児童心理

      Volume: 64 Pages: 106-111

    • Related Report
      2011 Final Research Report 2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 自閉症児の学校生活場面における報告言語行動の形成:シミュレーション指導としての授業場面の役割.2010

    • Author(s)
      本田智寛・村中智彦
    • Journal Title

      行動分析学研究

      Volume: 25 Pages: 42-64

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育場面における行動コンサルテーションの介入整合性の促進:フォローアップ方略の構成要素の検討2010

    • Author(s)
      野口和也・加藤哲文
    • Journal Title

      行動療法研究

      Volume: 36 Pages: 147-158

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 集団社会的スキル訓練が児童の学級不適応状態に及ぼす効果2010

    • Author(s)
      本間浩之・加藤哲文
    • Journal Title

      上越教育大学心理教育相談研究

      Volume: 10 Pages: 43-57

    • NAID

      40018821338

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 通常学級における集団随伴性適用への教師の介入受容性2009

    • Author(s)
      若林上総、加藤哲文
    • Journal Title

      行動科学

      Volume: 48 Pages: 47-55

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教師における機能的行動アセスメントを用いた問題解決方法を普及させるための要因検討2009

    • Author(s)
      土居正城、加藤哲文, ほか
    • Journal Title

      上越教育大学心理教育相談研究

      Volume: 9 Pages: 41-50

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 妊婦の愛着表象と子どもへの感情や親との関係の想起との関連2012

    • Author(s)
      高橋靖子・瀬地山葉矢・本城秀次
    • Organizer
      日本発達心理学会第23回大会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場
    • Year and Date
      2012-03-09
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校場面における行動療法的アプローチの現在-学級経営・アセスメント・学習支援の現状と今後の課題-2011

    • Author(s)
      道城裕貴
    • Organizer
      日本行動療法学会
    • Place of Presentation
      東京家政大学
    • Year and Date
      2011-11-27
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 特別支援教育支援員制度に関する課題意識-支援員の活用に関する教育委員会の実態調査(3)-2011

    • Author(s)
      高橋靖子、村中智彦、道城裕貴、加藤哲文
    • Organizer
      日本発達心理学会第22回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2011-03-27
    • Related Report
      2011 Final Research Report 2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 特別支援教育支援員の活用に関する全国調査(1)~配置状況、募集、採用方法を中心に~2010

    • Author(s)
      道城裕貴、高橋靖子、村中智彦、加藤哲文
    • Organizer
      日本LD学会第19回大会
    • Place of Presentation
      愛知県立大学
    • Year and Date
      2010-10-09
    • Related Report
      2011 Final Research Report 2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 特別支援教育支援員の活用に関する全国調査(2)~研修、人的資源の活用、ニーズ、評価を中心に~2010

    • Author(s)
      村中智彦、高橋靖子、道城裕貴、加藤哲文
    • Organizer
      日本LD学会第19回大会
    • Place of Presentation
      愛知県立大学
    • Year and Date
      2010-10-09
    • Related Report
      2011 Final Research Report 2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 通常学級におけるユニバーサルデザインを考える(2)-UDを実現するための条件とは何か?-2010

    • Author(s)
      道城裕貴
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Year and Date
      2010-09-20
    • Related Report
      2011 Final Research Report 2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達障害のある児童生徒を担当する教師への行動コンサルテーションの役割(招待講演)2009

    • Author(s)
      加藤哲文
    • Organizer
      日本LD学会第18回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学小金井キャンパス
    • Year and Date
      2009-10-12
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 高等学校における発達障害のある生徒への教育的対応の現状と課題:集団の学習機会を生かすための指導に向けて2009

    • Author(s)
      加藤哲文
    • Organizer
      日本LD学会第18回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学小金井キャンパス
    • Year and Date
      2009-10-11
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 学習のユニバーサルデザイン化と行動コンサルテーション2009

    • Author(s)
      加藤哲文、古田島恵津子
    • Organizer
      日本LD学会第18回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学小金井キャンパス
    • Year and Date
      2009-10-10
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 特別支援教育における児童生徒が主体的に分かって動けて参加できる授業づくり(3)2009

    • Author(s)
      村中智彦
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学
    • Year and Date
      2009-09-19
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 通常学級における準備カードの設定が授業準備行動に及ぼす効果2009

    • Author(s)
      鶴本彩、村中智彦
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学
    • Year and Date
      2009-09-19
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 通常学級におけるユニバーサルデザインを考える2009

    • Author(s)
      道城裕貴
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学
    • Year and Date
      2009-09-19
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 授業場面におけるPositive Behavior Support2009

    • Author(s)
      村中智彦
    • Organizer
      日本行動分析学会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2009-07-12
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] 特別支援教育における授業づくりのコツ-これならみんな分かって動ける-2012

    • Author(s)
      藤原義博(監修)小林真・阿部美穂子・村中智彦(編著)富山大学人間発達科学部附属特別支援学校(著)
    • Total Pages
      190
    • Publisher
      学苑社
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Book] 学校支援に活かす行動コンサルテーション実践ハンドブック-特別支援教育を踏まえた生徒指導・教育相談への展開2011

    • Author(s)
      加藤哲文、大石幸二
    • Total Pages
      206
    • Publisher
      学苑社
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] 学校支援に行かす行動コンサルテーション実践ハンドブック2011

    • Author(s)
      加藤哲文・大石幸二(編著)
    • Total Pages
      206
    • Publisher
      学苑社
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Book] 学校支援に活かす行動コンサルテーション実践ハンドブック2011

    • Author(s)
      加藤哲文・大石幸二編著
    • Total Pages
      206
    • Publisher
      学苑社
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] はじめての特別支援教育2009

    • Author(s)
      柘植雅義、加藤哲文, ほか
    • Total Pages
      289
    • Publisher
      有斐閣
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] よくわかる子どもの精神保健2009

    • Author(s)
      本城秀次、金子一史、高橋靖子, ほか
    • Total Pages
      203
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] 子どもの発達と情緒の障害2009

    • Author(s)
      金子一史、吉川徹、高橋靖子, ほか
    • Total Pages
      263
    • Publisher
      岩崎学術出版社
    • Related Report
      2011 Final Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi