• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

"Learning activity table about work study"and way of instruct based on career development at the upper secondary department of a school intellectually disabled students

Research Project

Project/Area Number 21531023
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

WATANABE Akihiro  静岡大学, 大学院・教育学研究科, 教授 (30310923)

Project Period (FY) 2009 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2011: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2010: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords特別支援教育 / キャリア発達 / 職業教育 / 学習活動表 / 知的障害特別支援学校 / 作業学習 / 職業教育の学習活動表 / 知的障特別支援学校 / 知的障害特別支援学校高等部
Research Abstract

I tried to make a"learning activity table about work study"about work study at an upper secondary department of a school intellectually disabled students from a perspective of training of abilities of career development, that is, vocational(career choice) development.
For this, I related "abilities of vocational(career choice) development" to "abilities(point of view) to grow" about the study programs of craftsmanship(manufacture/production) and circulation/service(merchandise management, sales, office work) which are carried in an upper secondary department of a school intellectually disabled students.
As the result I acquired knowledge to think about difining goals, selecting study programs, and how to build classes from a perspective of career development. choice) development or "abilities(point of view) to grow"-

Report

(4 results)
  • 2011 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2012 2011 2010 2009

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 6 results) Presentation (10 results)

  • [Journal Article] キャリア発達の視点からみた、特別支援学校(軽度知的障害)高等部の作業学習におけるものづくり(製作・生産)と〔流通・サービス〕(商品管理、販売、事務)の学習内容の分析-学習内容と職業的(進路)発達にかかわる諸能力や「育てたい力(観点)」の関連づけをとおして-2012

    • Author(s)
      渡辺明広
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 34-2 Pages: 1-13

    • NAID

      10030982966

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] キャリア発達の視点からみた、特別支援学校(軽度知的障害)高等部の作業学習におけるもの作り(製作・生産)と[流通・サービス](商品管理、販売、事務)の学習内容の分析-学習内容と職業的(進路)発達にかかわる諸能力や「育てたい力(観点)」の関連付けをとおして-2012

    • Author(s)
      渡辺明広
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 34(印刷中)

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 知的障害特別支援学校高等部の作業学習課題における判断力等の育成-学習課題の内容の選定・目標設定と補完行動の獲得・定着のための確認表の作成-2011

    • Author(s)
      渡辺明広
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告 人文・社会・自然科学篇

      Volume: 第61号 Pages: 329-338

    • NAID

      110008427300

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] キャリア発達の目標設定を加えた、個別の指導計画の作成-知的障害特別支援学校高等部の作業学習について-2011

    • Author(s)
      鰐口昌安、渡辺明広, 他
    • Journal Title

      静岡大学教育学部附属教育実践総合センター紀要

      Volume: No.19 Pages: 201-210

    • NAID

      110008429721

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 特別支援学校(知的障害)における教科「福祉」の展開と課題-先行的な指導実践(学習内容、指導計画)についての調査をもとに-2009

    • Author(s)
      渡辺明広
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 31-5 Pages: 413-424

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 知的障害高等特別支援学校 (特別支援学校高等部) における「流通・サービス」の実施状況についての調査研究2009

    • Author(s)
      渡辺明広
    • Journal Title

      特別支援教育学研究 47

      Pages: 23-35

    • NAID

      110007619253

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 特別支援学校 (知的障害) における教科「福祉」の展開と課題-先行的な指導実践 (学習内容、指導計画等) についての調査をもとに-2009

    • Author(s)
      渡辺明広
    • Journal Title

      発達障害研究 31

      Pages: 81-92

    • NAID

      10026327663

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] キャリア発達の視点による目標を加えた個別の指導計画-作成した教員に対する、意義や成果、課題についての聞き取り-2011

    • Author(s)
      渡辺明広
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      弘前大学文京町キャンパス
    • Year and Date
      2011-09-24
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] キャリア発達の視点による目標を加えた個別の指導計画-作成した教員に対する、意義や成果、課題についての聞き取り-2011

    • Author(s)
      渡辺明広
    • Organizer
      日本特殊教育学会第49回大会
    • Place of Presentation
      弘前大学文京町キャンパス(青森県)
    • Year and Date
      2011-09-24
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 作業学習課題における判断力等の育成と支援の方法-軽度の知的障害生徒を対象とした特別支援学校高等部の指導実践とキャリア発達の視点からの考察-2010

    • Author(s)
      渡辺明広
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      長崎大学文教キャンパス
    • Year and Date
      2010-09-18
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 作業学習課題における判断力等の育成と支援の方法-軽度の知的障害生徒を対象とした特別支援学校高等部の指導実践とキャリア発達の視点からの考察-2010

    • Author(s)
      渡辺明広
    • Organizer
      日本特殊教育学会 第48回大会
    • Place of Presentation
      長崎大会
    • Year and Date
      2010-09-18
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 特別支援学校(知的障害)高等部におけるキャリア発達の目標設定を加えた、個別の指導計画の作成2010

    • Author(s)
      渡辺明広
    • Organizer
      日本発達障害学会
    • Place of Presentation
      東海大学湘南校舎
    • Year and Date
      2010-09-05
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 特別支援学校(知的障害)高等部におけるキャリア発達の目標設定を加えた、個別の指導計画の作成2010

    • Author(s)
      渡辺明広
    • Organizer
      日本発達障害学会 第45回研究大会
    • Place of Presentation
      東海大学湘南キャンパス
    • Year and Date
      2010-09-05
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 特別支援学校(軽度知的障害)高等部の作業学習における、作業分担を決める話し合い活動や目標設定、自己評価や振り返り等の学習内容・活動の意義-キャリア発達の視点から2010

    • Author(s)
      渡辺明広
    • Organizer
      日本職業リハビリテーション学会
    • Place of Presentation
      神奈川県立保健福祉大学
    • Year and Date
      2010-08-27
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 特別支援学校(軽度知的障害)高等部の作業学習における、作業分担を決める話し合い活動や目標設定、自己評価や振り返り等の学習内容・活動の意義-キャリア発達の視点から2010

    • Author(s)
      渡辺明広
    • Organizer
      日本職業リハビリテーション学会 第38回神奈川大会
    • Place of Presentation
      神奈川県立保健福祉大学
    • Year and Date
      2010-08-27
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 特別支援学校 (知的障害) における職業リハビリテーションの考え方を取り入れた実践(7)-職業教育におけるトータルパッケージの活用-2009

    • Author(s)
      徳増五郎, 渡辺明広
    • Organizer
      職業リハビリテーション研究発表会
    • Place of Presentation
      障害者職業総合センター
    • Year and Date
      2009-12-03
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 思考力・判断力を育てる作業学習の内容と目標設定-軽度の知的障害生徒を対象とした特別支援学校高等部の指導実践から-2009

    • Author(s)
      渡辺明広
    • Organizer
      日本特殊教育学学会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学
    • Year and Date
      2009-09-20
    • Related Report
      2009 Annual Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi