• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Practices Using Cognitive Approach for Children with Mild Developmental Disabilities in the Regular Class

Research Project

Project/Area Number 21531031
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionFukuoka University of Education

Principal Investigator

NAKAYAMA Takeshi  福岡教育大学, 教育学部, 准教授 (40301329)

Research Collaborator KANAMARU Yuu (HIRARI Midori / NIIJIMA Mari)  福岡県古賀市教育委員会 (40301329)
Project Period (FY) 2009 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords軽度発達障害 / 通常の学級 / 認知的アプローチ / 軽度発達障害児 / 特別支援教育 / DN-CA認知評価システム / DN-CAS認知評価システム
Research Abstract

The purpose of this study was adaptation cognitive approach for children with mild developmental disabilities in the regular class. The Process-Based-Instruction was used in the Japanese and Math classes in the regular class in elementary school. As the results of practices, the children showed that active and motivated attitude in the class. And their self estimation were getting to high. It was come out that cognitive approach was also useful and effective for Japanese educational setting and curriculum.

Report

(4 results)
  • 2011 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2011 2010

All Journal Article (2 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] PASS評定尺度による認知処理過程の評価に関する研究2011

    • Author(s)
      金丸優・中山健
    • Journal Title

      福岡教育大学附属特別支援教育センター研究紀要

      Volume: 3号 Pages: 41-47

    • NAID

      120006379792

    • Related Report
      2011 Final Research Report 2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 通常学級に在籍する発達障害児のプランニング能力を促進するPBI適用の試み2011

    • Author(s)
      新島まり・平井みどり・中山健
    • Journal Title

      福岡教育大学附属特別支援教育センター研究紀要

      Volume: 3号 Pages: 73-86

    • Related Report
      2011 Final Research Report 2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習におけるプランニング能力を促進するPBI適用の試み.学びの方略の獲得を意図した国語科の指導を通して-2011

    • Author(s)
      新島まり・平井みどり・中山健
    • Organizer
      一般社団法人日本LD学会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2011-09-18
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 学習におけるプランニング能力を促進するPBI適用の試み2011

    • Author(s)
      新島まり・平井みどり・中山健
    • Organizer
      一般社団法人日本LD学会
    • Place of Presentation
      開催校筑波大学会場校跡見学園女子大学
    • Year and Date
      2011-09-18
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] PASS評定尺度による認知処理過程の評価に関する研究~発達障害児群と定型発達児群の比較を通して~2010

    • Author(s)
      金丸優・中山健
    • Organizer
      一般社団法人日本LD学会
    • Place of Presentation
      愛知県立大学
    • Year and Date
      2010-10-10
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 学習におけるプランニング能力を促進するPBI適用の試み2010

    • Author(s)
      新島まり・平井みどり・中山健
    • Organizer
      日本LD学会第19回大会
    • Place of Presentation
      愛知県立大学
    • Year and Date
      2010-10-10
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習におけるプランニング能力を促進するPBI適用の試み.通常学級に在籍する発達障害児への指導を通して-2010

    • Author(s)
      新島まり・平井みどり・中山健
    • Organizer
      一般社団法人日本LD学会
    • Place of Presentation
      愛知県立大学
    • Year and Date
      2010-10-09
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] PASS評定尺度による認知処理過程の評価に関する研究2010

    • Author(s)
      金丸優・中山健
    • Organizer
      日本LD学会第19回大会
    • Place of Presentation
      愛知県立大学
    • Year and Date
      2010-10-09
    • Related Report
      2010 Annual Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi