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A LATENT CLASS MODEL FOR A EXOGENOUS SEGMENTATION APPROACH

Research Project

Project/Area Number 21560559
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Civil engineering project/Traffic engineering
Research InstitutionShibaura Institute of Technology

Principal Investigator

IWAKURA Seiji  芝浦工業大学, 工学部, 教授 (20223373)

Project Period (FY) 2009 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2011: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2009: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords交通計画 / マーケティング / 消費者行動 / セグメンテーション / 潜在クラスモデル / 効用関数 / 観光地選択行動 / 幹線交通機関選択行動 / 小田急ロマンスカー / 地方鉄道の交通需要 / 九州薪幹線つばめ
Research Abstract

This paper proposes an exogenous segmentation approach to some choice behavior models. This approach jointly determines the number of market segments in the travel population, assigns individuals probabilistically to each segment, and develops a distinct choice model for each segment group. The author proposes a stable and effective estimation approach for the endogenous segmentation model that combines an Expectation-Maximization algorithm with initial value setting. The exogenous segmentation model and other commonly used models in the travel demand field to capture systematic heterogeneity are estimated using some choice behavior datasets. The results show that the endogenous segmentation model using latent class model fits the data better and provides meaningly more reasonable results compared to the other endogenous approaches.

Report

(4 results)
  • 2011 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2012 2011 2010 2009 Other

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (9 results)

  • [Journal Article] 優等列車の車内デザインを考慮した旅客需要の分析手法-小田急ロマンスカーを対象に-2012

    • Author(s)
      秋山岳・岩倉成志
    • Journal Title

      土木学会論文集D1

      Volume: (修正中:修正後掲載決定済)(修正中未定)

    • NAID

      130004961994

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    • Author(s)
      根〓有理, 岩倉成志
    • Journal Title

      土木計画学研究・講演集

      Volume: 44(CD-ROM)

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  • [Journal Article] 東京圏の都市鉄道計画における構造化プロビットモデル2010

    • Author(s)
      岩倉成志
    • Journal Title

      オペレーションズ・リサーチ

      Volume: Vol.55, No.3 Pages: 159-163

    • NAID

      110007580121

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  • [Journal Article] パブリックトランスポーテーションデザインの概念的要素に関する基礎研究2009

    • Author(s)
      秋山岳・増渕迪恵・岩倉成志
    • Journal Title

      土木学会景観・デザイン研究講演集 5

      Pages: 144-146

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      佐藤宏紀・増渕迪恵・岩倉成志
    • Journal Title

      第16回鉄道技術連合シンポジウム講演論文集:,第40回・講演集 (CD-ROM)

      Pages: 749-752

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    • Author(s)
      秋山岳・岩倉成志
    • Journal Title

      土木学会論文集D1

      Volume: (修正後掲載)

    • NAID

      130004961994

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      秋山岳, 岩倉成志
    • Organizer
      第66回土木学会年次学術講演会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2011-09-09
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      秋山岳, 岩倉成志
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      第66回土木学会年次学術講演会概要集CD-ROM
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  • [Presentation] Design Strategy for Interior Space in High Speed Rail-A Case Study of the Kyushu Shinkansen Tsubame2011

    • Author(s)
      Michie MASUBUCHI, Seiji IWAKURA
    • Organizer
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    • Organizer
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    • Author(s)
      秋山岳, 一木理乃, 岩倉成志
    • Organizer
      第65回土木学会年次学術講演会概要集(2010)IV-178
    • Place of Presentation
      北海道大学(CD-ROM)
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      佐藤宏紀・増渕迪恵・岩倉成志
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      第16回鉄道技術連合シンポジウム講演論文集
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      佐藤宏紀・増渕迪恵・岩倉成志
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      土木学会第64回年次学術講演集
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      増渕迪恵・岩倉成志
    • Organizer
      土木学会 土木計画学研究
    • Place of Presentation
      金沢大学
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      2009 Annual Research Report

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Published: 2009-04-01   Modified: 2016-04-21  

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