• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Construction and analysis of a regional-cooperation model program between a museum and schools to address pupils loss of interest in science

Research Project

Project/Area Number 21601018
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field 博物館学
Research InstitutionLake Biwa Museum

Principal Investigator

NAKANO Masatoshi  滋賀県立琵琶湖博物館, 研究員 (40443460)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 布谷 知夫  滋賀県立琵琶湖博物館, 研究員 (70110038)
糸乗 前 (系乗 前)  滋賀大学, 教育学部, 教授 (90324558)
Project Period (FY) 2009 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2011: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2009: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords学習指導要領 / 博物館学校連携 / 博物館地域連携 / 連携モデル構築 / 理科離れ対応 / 学習プログラム / 学校教員の意識 / 地域住民の意識 / 学校教員の指導力向上 / 新学習指導要領への対応 / 地域学習サポーターの発掘 / 既存地域組織の活用
Research Abstract

This research was able to embody below. To the 1st, the Shiga prefectural Lake Biwa museum built the museum, the school, and the inter-regional association model corresponding to the juvenile student's losing interest in science based on the reexamination of a learning program and the satellite-ized research of a museum function which have been developed and practiced. They were developed[2nd] in two or more experiment schools where school age is different, and it was investigated how the consciousness to a juvenile student's science changed. And you investigated qualitatively and made it reflected in sequential improvement of a model by the listening comprehension and instruction analysis for a schoolteacher and a local resident.

Report

(4 results)
  • 2011 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2011 2010 2009

All Journal Article (10 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 児童の科学的概念を討論で深める問題解決学習III…問題意識を大切にした第5学年理科「電流の働き」の学習…2011

    • Author(s)
      中野正俊
    • Journal Title

      滋賀大学教育学部教育実践センター紀要

      Volume: 19 Pages: 49-55

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 内容の学年移動によって見えた課題2011

    • Author(s)
      中野正俊
    • Journal Title

      初等理科教育

      Volume: 45 Pages: 18-21

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 自問の連続を生かす問題解決学習2011

    • Author(s)
      中野正俊
    • Journal Title

      教育短信「初等教育みずうみ」

      Volume: 140 Pages: 22-23

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 児童の科学的概念を討論で深める問題解決学習-第4学年理科「水の変身:わき立つ大きな泡の正体をさぐれ」から-2010

    • Author(s)
      中野正俊・東田充弘
    • Journal Title

      滋賀大学教育学部教育実践総合センター紀要

      Volume: 18 Pages: 45-54

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 児童の科学的概念を討論で深める問題解決学習II…活用力を高め合う第5学年理科「振り子運動」の学習から…2010

    • Author(s)
      中野正俊
    • Journal Title

      滋賀大学教育学部紀要I:教育科学

      Volume: 60 Pages: 155-167

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 児童の科学的概念を討論で深める問題解決学習III…問題意識を大切にした第5年理科「電流の働き」の学習…2010

    • Author(s)
      中野正俊
    • Journal Title

      滋賀大学教育学部教育実践センター紀要

      Volume: 19 Pages: 49-55

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 科学的な理解へと変容させる…判断力・表現力の育成…2010

    • Author(s)
      中野正俊
    • Journal Title

      教育短信「初等教育みずらみ」

      Volume: 138 Pages: 32-33

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 児童の科学的概念を討論で深める問題解決学習…第4学年理科「水の変身:わき立つ大きな泡の正体をさぐれ」から…2009

    • Author(s)
      中野正俊
    • Journal Title

      滋賀大学教育学部教育実践センター紀要 18

      Pages: 145-155

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 児童の理科離れに対応する博物館との連携2009

    • Author(s)
      中野正俊
    • Journal Title

      初等理科教育 43

      Pages: 64-67

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「わかっているつもり」から「よりよくわかる」学習へ2009

    • Author(s)
      中野正俊
    • Journal Title

      教育短信「初等教育みずうみ」 138

      Pages: 30-31

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 指導要領改訂で見えてきた課題…の克服のための具体的実践…2011

    • Author(s)
      中野正俊
    • Organizer
      日本理科教育学会近畿支部大会
    • Place of Presentation
      国立大学法人滋賀大学教育学部附属中学校(滋賀県大津市)
    • Year and Date
      2011-11-26
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童の科学的概念を討論で深める問題解決学習…第4学年「水の変身:わき立つ大きな泡の正体をさぐれ」から…2010

    • Author(s)
      中野正俊
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Place of Presentation
      山梨県甲府市武田4-4-37国立大学法人山梨大学
    • Year and Date
      2010-08-07
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校第4学年「人の体のつくりと運動」児童の理科離れに対応する博学連携2009

    • Author(s)
      中野正俊
    • Organizer
      第59回日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      宮城県仙台市
    • Year and Date
      2009-08-19
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 小学校第4学年「人の体のつくりと運動」…児童の理科離れに対応する博学連携…2009

    • Author(s)
      中野正俊
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Place of Presentation
      宮城県仙台市 国立大学法人宮城教育大学
    • Year and Date
      2009-08-19
    • Related Report
      2009 Annual Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi