• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Environmental factors that facilitate interaction of children with disabilities and their participation

Research Project

Project/Area Number 21610012
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Children studies (Studies of environment on children)
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education

Principal Investigator

TAKANO Miyuki  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (70295666)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) UDO Mariko  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (40183751)
Project Period (FY) 2009 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords対話環境 / オノマトペ / 知的障害 / 発達障害 / 重度重複障害 / インタラクション / 障害児 / ジェスチャー / 障害特性 / 重度・重複障害 / ティーム・ティーチング
Research Abstract

This study aims to find out facilitative factors of interaction and participation of children with disabilities. Staffs' attitudes as environmental factors of the ICF model are interdisciplinarily investigated using multimodal descriptive and analytical methods and conceptualized.

Report

(4 results)
  • 2011 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • Research Products

    (29 results)

All 2012 2011 2010 2009 Other

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (23 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 特別支援学校における教師と児童のインタラクション-重複障害学級における児童の反応に応じる教師発話・表現の分析-2011

    • Author(s)
      高野美由紀、有働眞理子
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 第39巻 Pages: 59-66

    • NAID

      40019042822

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 特別支援学校における教師と児童のインターラクションー重複障害学級における児童の反応に応じる教師発話・表現の分析-2011

    • Author(s)
      高野美由紀, 有働眞理子
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 39 Pages: 59-66

    • NAID

      40019042822

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 養護学校の教師発話に含まれるオノマトペの教育的効果2010

    • Author(s)
      高野美由紀、有働眞理子
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 第48巻 Pages: 75-84

    • NAID

      110008661597

    • Related Report
      2011 Final Research Report 2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 特別支援学校のティーム・ティーチングにみられるインターラクション2010

    • Author(s)
      高野美由紀、有働眞理子
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 第36巻 Pages: 53-60

    • NAID

      120002187849

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 特別支援学校のティーム・ティーチングにみられるインターラクション2010

    • Author(s)
      高野美由紀・有働眞理子
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要 第36巻

      Pages: 53-60

    • NAID

      120002187849

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 特別支援学校の教師が用いるオノマトペ表現-教育実践の分析による表現効果の概念化-2012

    • Author(s)
      高野美由紀、有働眞理子
    • Organizer
      日本発達心理学会第23回大会
    • Place of Presentation
      名古屋
    • Year and Date
      2012-03-10
    • Related Report
      2011 Annual Research Report 2011 Final Research Report
  • [Presentation] 特別支援学校の教師のオノマトペ表現(1)-知的障害児の授業参加を促す発話行為の身体性-2012

    • Author(s)
      有働眞理子、高野美由紀
    • Organizer
      日本発達心理学会第23回大会
    • Place of Presentation
      名古屋
    • Year and Date
      2012-03-10
    • Related Report
      2011 Annual Research Report 2011 Final Research Report
  • [Presentation] On Teacher's Responses to Fine Motions of a Pupil with Profound Intellectual and Multiple Disabilities2011

    • Author(s)
      Miyuki Takano, Mariko Udo
    • Organizer
      The first Asia-Pacific regional roundtable on Profound Intellectual and Multiple Disabilities(PIMD)
    • Place of Presentation
      京都
    • Year and Date
      2011-10-20
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] On Teacher's Responses to Fine Motions of a Pupil with Profound Intellectual and Multiple Disabilities2011

    • Author(s)
      Miyuki Takano, Mariko Udo
    • Organizer
      The first Asia-Pacific regional roundtable on Profound Intellectual and Multiple Disabilities (PIMD)
    • Place of Presentation
      京都
    • Year and Date
      2011-10-20
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 特別支援学校の重複障害学級における複数教師と児童のインタラクション-教師達の支援方略の概念化をめざしたマルティモーダルな記述・分析-2011

    • Author(s)
      高野美由紀、有働眞理子
    • Organizer
      第28回社会言語科学会研究大会
    • Place of Presentation
      京都
    • Year and Date
      2011-09-17
    • Related Report
      2011 Annual Research Report 2011 Final Research Report
  • [Presentation] 教師のオノマトペ2011

    • Author(s)
      高野美由紀
    • Organizer
      ほんわかしてハッとひらめく研究会
    • Place of Presentation
      神戸
    • Year and Date
      2011-02-19
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] オノマトペ的表現を含んだやりとり2011

    • Author(s)
      高野美由紀
    • Organizer
      ほんわかしてハッとひらめく研究会
    • Place of Presentation
      神戸
    • Year and Date
      2011-02-19
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] ミニレクチャー「オノマトペとは何か」2011

    • Author(s)
      有働眞理子
    • Organizer
      ほんわかしてハッとひらめく研究会
    • Place of Presentation
      神戸
    • Year and Date
      2011-02-19
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] オノマトペの身体性2011

    • Author(s)
      有働眞理子
    • Organizer
      ほんわかしてハッとひらめく研究会
    • Place of Presentation
      神戸
    • Year and Date
      2011-02-19
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 教師のオノマトペ2011

    • Author(s)
      高野美由紀
    • Organizer
      ほんわかして、ハッとひらめく研究会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学神戸サテライト(神戸市)
    • Year and Date
      2011-02-19
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] オノマトペ的表現を含んだやりとり2011

    • Author(s)
      高野美由紀
    • Organizer
      ほんわかして、ハッとひらめく研究会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学神戸サテライト(神戸市)
    • Year and Date
      2011-02-19
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] ミニレクチャー「オノマトペとは何か」2011

    • Author(s)
      有働眞理子
    • Organizer
      ほんわかして、ハッとひらめく研究会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学神戸サテライト(神戸市)
    • Year and Date
      2011-02-19
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] オノマトペの身体性2011

    • Author(s)
      有働眞理子
    • Organizer
      ほんわかして、ハッとひらめく研究会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学神戸サテライト(神戸市)
    • Year and Date
      2011-02-19
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] The Communicative and Educational Effects of Onomatopoeia in Teachers' Utterances at Special Schools2010

    • Author(s)
      Miyuki Takano, Mariko Udo
    • Organizer
      3rd conference of IASSID-Europe
    • Place of Presentation
      ローマ
    • Year and Date
      2010-10-22
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] The Communicative and Educational Effects of Onomatopoeia in Teachers' Utterances at Special Schools2010

    • Author(s)
      高野美由紀、有働眞理子
    • Organizer
      3^<rd> conference of IASSID-Europe
    • Place of Presentation
      ローマ
    • Year and Date
      2010-10-22
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 特別支援学校における教師と児童のインターラクション-重度・重複障害児の反応に言及する教師発話・表現の分析-2010

    • Author(s)
      高野美由紀、有働眞理子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第48回大会
    • Place of Presentation
      長崎
    • Year and Date
      2010-09-20
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 特別支援学校における教師と児童のインターラクション-重度・重複障害児の反応に言及する教師発話・表現の分析-2010

    • Author(s)
      高野美由紀、有働眞理子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第48回大会
    • Place of Presentation
      長崎大学(長崎県)
    • Year and Date
      2010-09-20
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 特別支援学校のティーム・ティーチングにみられるインターラクション(2)-重度重複児の授業参加を促進する対話の構造-2010

    • Author(s)
      高野美由紀、有働眞理子
    • Organizer
      日本発達心理学会第21回大会
    • Place of Presentation
      神戸
    • Year and Date
      2010-03-26
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] オノマトペ表現の韻律がもたらす共振と共感-知的障害児の対話活性化に向けて-2010

    • Author(s)
      有働眞理子、高野美由紀
    • Organizer
      日本発達心理学会第21回大会
    • Place of Presentation
      神戸
    • Year and Date
      2010-03-26
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 特別支援学校のティーム・ティーチングにみられるインターラクション(2)-重度重複児の授業参加を促進する対話の構造-2010

    • Author(s)
      高野美由紀・有働眞理子
    • Organizer
      日本発達心理学会第21回大会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場(神戸市)
    • Year and Date
      2010-03-26
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] オノマトペ表現の韻律がもたらす共振と共感-知的障害児の対話活性化に向けて-2010

    • Author(s)
      有働眞理子・高野美由紀
    • Organizer
      日本発達心理学会第21回大会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場(神戸市)
    • Year and Date
      2010-03-26
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 特別支援学校のティーム・ティーチングにみられるインターラクション-児童の主体的参加を促進するという観点からの分析-2009

    • Author(s)
      高野美由紀、大川まみ、有働眞理子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第47回大会
    • Place of Presentation
      宇都宮
    • Year and Date
      2009-09-19
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 特別支援学校のティーム・ティーチングにみられるインターラクション-児童の主体的参加を促進するという観点からの分析-2009

    • Author(s)
      高野美由紀・大川まみ・有働眞理子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第47回大会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学(宇都宮市)
    • Year and Date
      2009-09-19
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://www.hyogo-u.ac.jp/mmurata/

    • Related Report
      2011 Final Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi