• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Systematization of Science education for Visual Defect Student and Application of its Findings to Science Teaching for Ordinary Student

Research Project

Project/Area Number 21650204
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Science education
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

OHTAKA Izumi  筑波大学, 人間系, 教授 (70176907)

Project Period (FY) 2009 – 2011
Project Status Completed (Fiscal Year 2011)
Budget Amount *help
¥3,270,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2010: ¥700,000 (Direct Cost: ¥700,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,400,000 (Direct Cost: ¥1,400,000)
Keywords視覚障害 / 科学学習 / 視覚特別支援学校 / 理科 / 教授・学習ストラテジー / 説明 / 言語活動
Research Abstract

The research analyzed the excellent science teaching for visual defect student in Japan and identified its teaching-learning strategies. It analyzed the characteristics of new science curriculum ; the Emphasis on language and application learning. It analyzed the history and status of lesson study of science. It analyzed the Practices of Science Jump by Institute of System, Information Technologies and Nanotechnologies and the science classroom in visual defect school attached Tsukuba Univ.

Report

(4 results)
  • 2011 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2010 Annual Research Report
  • 2009 Annual Research Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2012 2011 2010 2009

All Journal Article (14 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (2 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] Development of the Professional Competency of Science Teacher through Lesson Study2012

    • Author(s)
      Ohtaka Izumi
    • Journal Title

      Lesson Study on Mathematics and Science

      Pages: 1-24

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 授業研究をとおした理科教師の専門的成長2012

    • Author(s)
      大高泉
    • Journal Title

      授業研究による数学及び理科教師の教授能力向上に関する東アジア4カ国国際会議国際シンポジウム論文集

      Pages: 1-23

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 2種類のかげの区別に着目した月の満ち欠けの指導.小学4年生での実践.2010

    • Author(s)
      柳本高秀、大高泉
    • Journal Title

      理科教育学研究

      Volume: 51巻 Pages: 103-116

    • NAID

      110008513391

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 理科教育、科学教育の教育課程からみた統計的思考の育成2010

    • Author(s)
      大高泉
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 34巻 Pages: 29-30

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 理科教育が目指す探究型学習2010

    • Author(s)
      大高泉
    • Journal Title

      教育時評

      Volume: No.20 Pages: 24-27

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 理科教育が目指す探求型学習2010

    • Author(s)
      大高泉
    • Journal Title

      教育時評

      Volume: 20 Pages: 24-27

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 理科教育、科学教育の教科課程からみた統計的思考の育成2010

    • Author(s)
      大高泉
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 34 Pages: 29-30

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] 2種類のかげの区別に着目した月の満ち欠けの指導-小学4年生での実践-2010

    • Author(s)
      柳本高秀
    • Journal Title

      理科教育学研究

      Volume: 51 Pages: 103-116

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 新学習指導要領における理科の改訂と理科授業づくりの視点2009

    • Author(s)
      大高泉
    • Journal Title

      教育実践学会、『教育実践学研究』

      Volume: 13 Pages: 25-37

    • NAID

      130008032542

    • Related Report
      2011 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 理科授業における習得型授業と活用型授業2009

    • Author(s)
      大高泉
    • Journal Title

      教育時評

      Volume: No.18 Pages: 24-27

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 自然体験と理科教育-体験によりつつ体験を超える-2009

    • Author(s)
      大高泉
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 38巻 Pages: 58-61

    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Journal Article] 新学習指導要領における理科の改訂と理科授業づくりの視点2009

    • Author(s)
      大高泉
    • Journal Title

      教育実践学研究 13

      Pages: 59-68

    • NAID

      130008032542

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 理科授業における習得型授業と活用型授業2009

    • Author(s)
      大高泉
    • Journal Title

      教育時評 18

      Pages: 24-27

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 自然体験と理科教育-体験によりつつ体験を超える-2009

    • Author(s)
      大高泉
    • Journal Title

      教職研修 38

      Pages: 58-61

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業研究をとおした理科教師の専門的成長2012

    • Author(s)
      大高泉
    • Organizer
      平成23年度学者・専門家交流事業(文部科学省委託事業)、授業研究による数学及び理科教師の教授能力向上に関する東アジア4カ国国際会議
    • Place of Presentation
      広島国際会議場
    • Year and Date
      2012-01-28
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Presentation] 授業研究をとおした理科教師の専門的成長2012

    • Author(s)
      大高泉
    • Organizer
      授業研究による数学及び理科教師の教授能力向上に関する東アジア4カ国国際会議
    • Place of Presentation
      広島国際会議場(招待講演)
    • Year and Date
      2012-01-28
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Book] 第1章理科学力の問題と学習指導要領の改訂2012

    • Author(s)
      大高泉
    • Publisher
      協同出版、大高泉・清水美憲編、『教科教育の理論と授業II理数編』
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] 第2章理科教育の目的・目標と科学的リテラシー2012

    • Author(s)
      大高泉
    • Publisher
      協同出版、大高泉・清水美憲編、『教科教育の理論と授業II理数編』
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] 理科学力の問題と学習指導要領の改訂、『教科教育の理論と授業II』2012

    • Author(s)
      大高泉
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Book] 理科教育の目的・目標と科学的リテラシー、『教科教育の理論と授業II』2012

    • Author(s)
      大高泉
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Book] 指導の改善に生かす新しい学習評価2011

    • Author(s)
      大高泉
    • Publisher
      中学校理科の指導の改善と学習評価」、学校図書、学校教育研究所編
    • Related Report
      2011 Final Research Report
  • [Book] 指導の改善に生かす新しい学習評価2011

    • Author(s)
      大高泉
    • Publisher
      学校図書
    • Related Report
      2010 Annual Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi